• Barn o Katt Mamma

Sy i baddräktstyg/lycra med vanlig symaskin....??????

Ja, som rubriken säjer då....!!!

Ska sy i detta elastiska tyg och är inget syproffs precis, så hur gör jag för att det ska bli bra????

Tusen tips är välkommna vad det än månde vara för att få det bra!!!!

Tackar på förhand för era svar.

• Svar på tråden Sy i baddräktstyg/lycra med vanlig symaskin....??????
  • Barn o Katt Mamma

Någon måste väl kunna........

• Dinturiel

Stretch nål och dra inte för mycket i tyget när du syr.

• uniMog

sänk pressarfotrtrycket, använd inte vanlig raksöm, ta gott om tid på tid, nåla ordentligt

the advance of civilization is nothing but an exercize in limiting of privacy
  • Barn o Katt Mamma

Var köper man "stretch"-nål????

Vilken söm ska ställas in???? Men det ska vara raksöm och inte zickzack som jag trodde,då??

Ni ser vilket proffs som frågar, va!!! Hoppas inte hela tyget pajar...

• Elyelle

Du kan anvanda smal zickzack med kortare stygnlangd eller 3-stegs zickzack, om du inte har specialsommar i maskinen for elastiska tyger. Prova pa overblivna tygbitar, sa vet du vad som fungerar bast. Dubbelnal kan vara bra, om du ska gora vanliga klader och ska fålla nagot.

Vad ska du sy av det tyget?

• Dinturiel

Barn o Katt Mamma skrev 2008-05-31 00:05:37 följande:

Var köper man "stretch"-nål????Vilken söm ska ställas in???? Men det ska vara raksöm och inte zickzack som jag trodde,då??Ni ser vilket proffs som frågar, va!!! Hoppas inte hela tyget pajar...
    Stretchnålar bör finnas i välsorterade tyg/sybehörsbutiker. Udden på dessa nålar är runda istället för spetsiga, vilket gör att den delar tyget istället för att sticka hål på det.
  • Barn o Katt Mamma

Hittar inga långa byxer med solskyddsfaktor, så jag köpte en vindsurfar-tröja med faktor 50, på rea, som jag tänkte sy långa tajts av till lillungen.

Undrar om jag tatt mig vatten över huvudet, tro??!! Ge mig gärna alla tips ni har!

Är det nån speciell storlek på stretch-nålen, eller det kanske bara finns en sort?? Om jag inte får tag på nån, vad händer med spetsig nål, kan tyget repa sig eller drar det sig när det sträcks???

• Elyelle

Om du anvander vanlig, spetsig nal, kan tradarna i tyget ga sonder och da kan det bli hal och ga maskor i det (som pa strumpbyxor). Det finns olika storlekar pa stretch nalarna. Sjalv brukar jag anvanda sa tunnare nalar, men koper oftast ett paket tjockare med, ifall jag behover sy genom flera lager och de tunnare nalarna inte klarar av det. Sedan beror det pa hur tjockt tyget ar. Om det ar tjockare an vanligt baddraktstyg, skulle jag inte kopa tunnare an 80-nalar.

Du bor kunna sy dem med en vanlig symaskin. Som sagt, om du inte har speciella trikasommar i maskinen, kan du anvanda smal zickzack eller 3-stegs zickzack. Sjalv foredrar jag smal zickzack. Tank pa att halla stygnlangden extra kort, nar du syr grensommen, sa den blir sa stretchig, som mojligt.
      Det ar mojligt att du kommer kunna sy sidsommarna och innersommarna pa byxbenen med raksom (om tyget inte ar speciellt stretchigt at det hallet), men hall stygnlangden kort och testa pa en provbit innan du syr i sjalva plagget.

Du ska allt kunna klara av det. Valj bara ratt nal och ratt stygn pa maskinen, sa bor det ga bra.

• Barn o Katt Mamma

Elyelle.....Ahh, ta mej sjutton vilket självförtroende du ger mig!!!!

Imorgon ska jag ut och jaga nålar, och sen bums på symaskinen!!!!

Svar på tråden Sy i baddräktstyg/lycra med vanlig symaskin....??????