• lightfish

Ni med Morbus de Quervain, hjälp tack!?

Blev diagnostiserad med Mb de Quervain igår och har haft skenan ganska mycket igår och idag. Jag har haft problem i ca en månad men har inte tagit tag i det då jag misstänkte att en del av behandlingen var kortison/NSAID-preparat. Tillhör inte gruppen nyblivna mammor men försöker bli gravid.

Nu till min fråga: som jag skrev så har jag haft skenan en hel del och har nu känselbortfall  på ovansidan av tummen. Jag har inte spänt den särskilt hårt och det är ingen annanstan på tummen/handleden som det här har dykt upp. Är det någon annan som har haft problem med det?

• Svar på tråden Ni med Morbus de Quervain, hjälp tack!?
  • Smulan 80

Känner igen det du berättar, har själv Mb de Quervain i båda händerna efter förlossningen och är opererad i båda händerna för det. Har också haft det du beskriver med känselbortfall endast ovanpå tummen vid tillfällen. Upplever att smärtan flyttar sig emellanåt. Jag hade mina skenor ett bra tag efter förlossningen men blev ej bättre varpå de bestämde sig för att operera, idag är jag mkt bättre i tummarna. Var inte rädd för att bli vidareremitterad till kirurg/ortoped (kommer aldrig ihåg vilket jag blivit skickad till) för bedömning, det de brukar göra är att röntga och då kan de se hur "illa" din förtränging i senskidan är och huruvida det är mycket trång. Därefter kan de göra en lättare bedömning ang. om man behöver operera eller det skall avvaktas och se om det försvinner. (så sa de till mig iaf) Skenorna är knepiga tyckte jag själv, avlastar men kan skapa "tryck" utan att man märker det och skapa smärta, av den typ du beskriver, det jag kopplade mina "konsitga" smärtor till. Var aldrig tal om kortisonbehandling när jag sökte läkarvård, vad de sa till mig är det avvakta eller operation som är alternativen. Kan klart ha fått fel information men opererad blev jag, ett smidigt ingrepp under lokalbedövning som besparat mig mycket smärta iaf. Vet inte om mitt låånga svar gjort dig klokare men jag hoppas det hjälpte lite iaf. :)

• lightfish

Tack Smulan 80 för ditt långa svar Det gjorde mig klokare och jag känner mig inte lika oroad över känselbortfallet   Jag var hos en ortoped för första besöket då jag visste ungefär vad det kunde vara då jag är sjuksköterskestuderande men det här hade jag aldrig hört talas om innan Nåja, eftersom jag och maken försöker bli med bebis så får operation vänta vilket känns relativt troligt eftersom jag inte kan ta tabletterna eller få kortison.

Är  du helt bra nu efter operation?

• Smulan 80

Jag har opererat båda mina händer. Den ena operationen gick tyvärr inte så bra då man gjorde fel :(. Säkert jätteovanligt men det hände ju sjävlklart mig. Det är såhär att man vid mb de quervain oftast har mer än ett "fack" för senskidan som behöver opereras. Inte alltid men i 80 % av fallen är det så. Då de opererade min 1:a hand missade han att kolla efter om det fanns flera senafack och opererade bara det ena. Vid operation av den andra handen såg man 2 fack, vilket pekar på att det även finns 2 fack i den handen som varit opererad innan. Dock saknas journalföring från han som opererade och man vet ej säkert. Därför skall handen opereras om för fullt resultat. Min andra hand opererade jag hos annan läkare och den är idag bra.

Får jag bara fråga varför du tänker att ni ska vänta med operationen tills efter ni fått barn??

Jag skulle nog rek. att göra tvärt om, opererar du nu så är du ju bra tills en bebis skall tas om hand och då slipper du massa bekymmer. Jag upplevde det som extremt påfrestande att ha dessa problem och en liten bebis, förhindrar till viss del hur man kan hålla och hantera sitt barn vilket ibland blir påfrestande.

• lightfish

Tack för ditt svar igen, skönt att det är någon som tar sig tid att svara

Anledningen till att jag vill vänta med operation är just skolan och att vi verkligen längtar efter en liten bebis... Men visst, drar det ut på tiden så är ju en kortisonspruta och ev. en operation viktigare... Nu väntar jag in BIM och får se om jag kan köra en vecka med t.ex. Voltaren för att bli av med den här inflammationen.

Skönt att höra att du sluppit besvär från den handen som blev rätt opererad! Hoppas du får operation snart och att du sen slipper besvären.

• Doldis

Jag fick min diagnos i måndags efter månader av smärta. Till slut small det liksom bara till och så fick jag till slut träffa en ortoped. Hmm det här med känselbortfall - jag fick som att mitt pekfinger somnade... tror det var pekfingret, det var inte tummen. Fast om det nu är MQ (haha bra förtkortning) borde det ha varit tummen.

Följer gärna denna tråd, särskilt en dag som idag då jag har SJUKT ont.

Läs Ebbas blogg på www.famjonsson.se
Svar på tråden Ni med Morbus de Quervain, hjälp tack!?