• Anonym (Jag)

Enskild vårdnad hur?

Har två underbara döttrar som bor hos mej på heltid. Deras pappa har inte träffat dem sedan februari och några enstaka timmar innan sedan augusti.
    För ett par veckor sedan bad han oss dra åt helvete.

Har tänkt begära enskild vårdnad, känner att det är det bästa för barnen just nu.
    Hoppas att han ska gå¨med på det frivilligt, men risken är liten. Han kan ju inte låta mej få som jag vill. Vore det lätatste just nu med tanke på alla papper från skola som ska skrivas på av båda vårdnadshavarna. Vilket de inte blir nu och jag tänker inte jaga honom för att få de påskrivna, får skolan sköta om det nu måstes..

Fick idag reda på av bekanta att han väntar barn med nya flickvännen. Bör man inte ta hand om de man har innan man skaffar nya, är min första tanke. Men tycker nog mest synd om tjejen. Lär inte dröja länge innan han gör samma mot henne.

Men detta fick mej att bli ännu mer säker på att jag vill ha enskild vårdnad.
    Nån som har några tips på hur jag ska lägga fram det till honom eller ska jag kontakta advokat direkt?

• Svar på tråden Enskild vårdnad hur?
  • Anonym

Men om han ändå inte träffar barnen så ofta så vad spelar det för roll att du ska ha enskild vårdnad???

Fattar inte varför du ska bråka mer än vad som behövs??

• Anonym

Kontakta en advokat för att höra vad som gäller. Men kanske så låter enskild vårdnad bäst för dig. Sök det så fort som möjligt. Det blir lättare för dig att få pass för dina barn och när saker ska skrivas på.

• Glondim
    Anonym skrev 2008-05-31 19:05:18 följande:
    Men om han ändå inte träffar barnen så ofta så vad spelar det för roll att du ska ha enskild vårdnad???Fattar inte varför du ska bråka mer än vad som behövs??
    För att om man har gemensam vårdnad så måste BÅDA parterna skriva på vissa saker som rör barnet, tex passansökan.
    Och om den andra partnern är svår att få tag på kan det ställa till stora problem.
  • n1ettan

Håller med ovanstående, det är "pappersmässigt" mycket lättare att ha ensam vårdnad, det är därför man vill ha det.

Umgängesrätt har man alltid som förälder oavsett vem som har vårdnaden!

• Anonym (samma här)

jag är i precis samma sitts. jag har två barn. Pappan flyttade från oss för 6 månader sedan och sen dess har jag tagit allt ansvar eftersom barnen bor hos mig och är under 3 år.
    Han har bettet sig illa mot mig och jag mår väldigt dåligt av att jag måste ta kontakt med honom så fort det är något som gäller barnen.
    Det är nog med att se till att umgänget fungerar utan att vi bråkar osv.

• Anonym (Jag)

ska kolla runt och prata med en advokat. Ska försöka få honom att skriva på frivilligt men tror tyvärr inte det kommer funka

Som det är nu så skriver bara jag på alla papper, har funkat hitills men när det gäller pass och flyttning och sånt måste ju båda skriva på och det är där det inte funkar.

Kommer aldrig hindra honom från att träffa barnen, utan hoppas han självv kommer komma på att han faktiskt saknar dem och vill träffa dem.

tack för alla svar också:)

• Anonym

En sak att tänka på dock tycker jag är att om den förälder med vårdnaden dör så blir det en svår situation.

I vissa fall "spelar" det kanske ingen roll för att den andra föräldern inte "finns", men att ta bort en förälders vårdnad innebär  att man inte har självklar rätt till sitt barn i det fall att vårdnadhavaren avlider.

• Anonym (Jag oxå)

Jasså det finns fler sådana män... Sitter i samma sitts nästan..

• Anonym (Jag)

har märkt att det finns fler i samma sits.
    Fick nästa problem idag, kanske ingen fritids plats till dottern då pappan inte skrivit på. Och bara för att jävlas med mej kan han mycket troligt skita i att skriva på. Så nu ska man vara orolig för det också.
    vad gör jag om hon inte får börja fritids?

Ni i samma sits kan väl inboxa mej så kan vi prata lite

ulrika82

• tokelina
    Svar på #10
    Det du kan göra är att försöka få honom att komma till ett samarbetssamtal hos familjerätten. Där kan de hjälpa er att diskutera ensam vårdnad eller om de kan hjälpa dig att få papperna påskrivna.

Om ni efter det inte kan få pappersbiten att fungera, så får du kontakta en advokat och stämma honom på vårdnaden.

(Är också i samma sits...)
  • en glad

Testa med samarbetssamtal först. De är gratis på familjerätten! Ring dit! Funkar inte en frivillig överenskommelse där blir det att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten. Om ni inte varit på samarbetssamtal tidigare blir ni säkert skickade dit i samband med att tingsrätten blir inkopplade. De ser helst att föräldrar själva enas om sina barn!

• Anonym (Jag)

Har försökt fått honom att följa med på samtal hos familjerätten men han vägrar.

Hoppas att han ska skriva på papper frivilligt att jag får enskild vårdnad men den chansen är extrem liten tyvärr.

Pratade med famliljerätten idag också men fick inte så mycket hjälp där tyvärr, Men de tyckte det lät konstigt att skolan skulle behöva bådas underskrifter.

• Anonym (han e MIN!!!)

Jag har en sån med en mindre bra man i sthlm, vi bor i Ängelholm.
    Sonen blir 10 i september & träffar knappt sin pappa... när William var 3 år ville pappan ta honom ifrån mig, var i rätten men dommaren skakade bara på huvudet & frågade om han trodde det var rätt mot en treåring att dra upp honom från sin mamma & dagis & ALL sin trygghet i Skåne & bara flytta till stockholm... DÅ fick vi en dom på att han ska vara där varannan jul, varannan påsk 3-4 veckor på sommaren. Tror Ni pappan tyckte det var roligt att ha sonen då?! NEJ!!
    Droppen var i somras då William var hos farmor & farfar (som William har bra kontakt med, det är där han är när han är i sthlm för pappan bryr sig inte det minsta). Pappan hade då berättat för William att han & hans två yngre syskon inte kunde fira jul ihop för de TRE skulle åka till Thailand över julen... gör man så?! Då hade han kunnat hålla käften istället...
    En dag hade William varit med sin pappa & när de kör honom säger pappan att han ska åka till Liseberg med de yngre syskonen nästa dag... Gör man så?
    Jag blir så jävla arg!! Min son är snart 10 år & han blir ledsen & det går ut över mig... vill inte se honom ledsen!
    I julas var han hos sin farmor & farfar, på nyårsdagen kommer pappan & syskonen hem från Thailand... Vet Ni vad William får då? EN KEPS!! EN KEPS KOSTAR 12 KR i Thailand... plus att han säger -jag tänkte köpa ett Barcelona-ställ till dig men hade inte din storlek... HÅLL KÄFTEN!!
    Jag & pappan har inte ngn kontakt över huvudtaget, han bad mig dra åt helvete i januari pga att jag reagerade över att william fick en KEPS!!
    Nu vill jag ha ensam vårdnad... hans pappa har satt sig på tvären en massa gånger när vi flyttat tex då har han vägrat skriva på papperna så skatteverket har fått göra en utredning varje gång vi flyttat & kollat vilketdagis/vilken skola han går på för att vara säker på att han bor hos mig...

Hur gör jag nu?! Tror inte pappan kommer sätta sig på tvären denna gången då jag har sparat varje sms som skrivit & har SÅ mycket att ta på när det gäller honom...
    HJÄLP MIG!!

• sundayblues
    Anonym (Jag) skrev 2008-06-09 19:18:32 följande:

har märkt att det finns fler i samma sits.
    Fick nästa problem idag, kanske ingen fritids plats till dottern då pappan inte skrivit på. Och bara för att jävlas med mej kan han mycket troligt skita i att skriva på. Så nu ska man vara orolig för det också.
    vad gör jag om hon inte får börja fritids?

Ni i samma sits kan väl inboxa mej så kan vi prata lite

ulrika82

Är i samma sits...skriv till mig....
  • sundayblues
    Anonym (han e MIN!!!) skrev 2012-04-09 13:26:32 följande:
    Jag har en sån med en mindre bra man i sthlm, vi bor i Ängelholm.
    Sonen blir 10 i september & träffar knappt sin pappa... när William var 3 år ville pappan ta honom ifrån mig, var i rätten men dommaren skakade bara på huvudet & frågade om han trodde det var rätt mot en treåring att dra upp honom från sin mamma & dagis & ALL sin trygghet i Skåne & bara flytta till stockholm... DÅ fick vi en dom på att han ska vara där varannan jul, varannan påsk 3-4 veckor på sommaren. Tror Ni pappan tyckte det var roligt att ha sonen då?! NEJ!!
    Droppen var i somras då William var hos farmor & farfar (som William har bra kontakt med, det är där han är när han är i sthlm för pappan bryr sig inte det minsta). Pappan hade då berättat för William att han & hans två yngre syskon inte kunde fira jul ihop för de TRE skulle åka till Thailand över julen... gör man så?! Då hade han kunnat hålla käften istället...
    En dag hade William varit med sin pappa & när de kör honom säger pappan att han ska åka till Liseberg med de yngre syskonen nästa dag... Gör man så?
    Jag blir så jävla arg!! Min son är snart 10 år & han blir ledsen & det går ut över mig... vill inte se honom ledsen!
    I julas var han hos sin farmor & farfar, på nyårsdagen kommer pappan & syskonen hem från Thailand... Vet Ni vad William får då? EN KEPS!! EN KEPS KOSTAR 12 KR i Thailand... plus att han säger -jag tänkte köpa ett Barcelona-ställ till dig men hade inte din storlek... HÅLL KÄFTEN!!
    Jag & pappan har inte ngn kontakt över huvudtaget, han bad mig dra åt helvete i januari pga att jag reagerade över att william fick en KEPS!!
    Nu vill jag ha ensam vårdnad... hans pappa har satt sig på tvären en massa gånger när vi flyttat tex då har han vägrat skriva på papperna så skatteverket har fått göra en utredning varje gång vi flyttat & kollat vilketdagis/vilken skola han går på för att vara säker på att han bor hos mig...

Hur gör jag nu?! Tror inte pappan kommer sätta sig på tvären denna gången då jag har sparat varje sms som skrivit & har SÅ mycket att ta på när det gäller honom...
    HJÄLP MIG!!
    Fy faan vilken idiot........jag lider med dig.....
    hade jag haft facit i handen för 10 år sen ....hade jag vänt mig till en sperma-bank för att skaffa barn.... 
Svar på tråden Enskild vårdnad hur?