• Anonym

Att bära tungt??

Är det extra viktigt i början av graviditen eller under hela graviditeten? Var drar man gränsen för tungt?? Tycker det är svårt eftersom jag aldrig har "problem " med att lyfta tungt innan graviditeten. Nu är jag väldigt tidig i graviditeten men vill gärna få hjälp med hur man ska göra på bästa sätt för att förhindra tex missfall

• Svar på tråden Att bära tungt??
  • Kya

det är väl dina magmuskler först och främst som tar stryk av att lyfta tungt i graviditeten? som jag har förstått det. magmusklerna blir ju försvagade eftersom de töjs ut och även delas...

det är inte förbjudet att lyfta saker, men börjar det kännas tungt eller jobbigt så låt bli! och måste du lyfta, lyft med ryggen och inte med magen.

• Anonym

man kan aldrig göra något åt ett missfall, ett missfall beror på andra saker...fel hos barnet o.s.v..... vet inte hur många gånger jag läst mig till att man t,ex inte kan träna sig till ett missfall m.m. Klart att man inte kanske ska typ flyttbära eller så när man är gravid, men annars kan man faktiskt leva på som vanligt!

• MaijaO

Tunga lyft kan inte orsaka mf annat än om du råkar ha svag livmoderhals och du är sent i graviditeten. Men då räknas det som förtidsbörd och inte som mf. Däremot ska du vara rädd om din rygg. Gravidietetn kan vara ganska ansträngande för ryggen i slutet och då kan det vara bra att inte öka på belastningen med överlyfft. Däremot så kan det vara bra att försöka träna upp ryggen inför sengraviditeten.

Svar på tråden Att bära tungt??