• mexisis

Vågar du äta sushi nu när Livsmedelsverket ändrat sina rekomendationer?

Jag är helt tokig i sushi och under min förra graviditet var det nog det absolut jobbigaste, att inte få äta nåt så gott som SUSHI
    Rökte innan jag plussade och slutade med det men det var inte hälften så jobbigt som att inte få äta just det. Nu när jag blev gravid igen så var det det första jag tänkte på, miljoner månader utan sushi, hur ska jag överleva?

Någon vecka efter att jag plussat såg jag en helsida i Aftonbladet som handlade om att Livsmedelsverket ändrat sina rekomendationer och att det nu är ok att äta sushi om man undviker tonfisken. Jag blev tokglad och skyndade mig in på Livsmedelsverkets hemsida för att läsa. Hittade underlaget till att dom ändrat sig. Risken att få listeria av färsk sushi är tydligen väldigt liten, men ändå blir jag lite osäker på om jag ska våga. Tänk om dom har fel... Som jag fattar det så är det 14 gånger större risk att en gravid kvinna blir smittad om hon får i sig bakterien mot en icke gravid kvinna. Om man blir smittad så får man antingen missfall, föder ett dött barn eller så blir barnet skadat.

Jag frågade min bm vad hon tyckte och hon tyckte det var dumt att chansa. Hur gör ni andra sushitokiga? Vågar ni äta under graviditeten eller håller ni ut tills efter? Vill så gärna äta sushi i morgon
    världens vigaste man kröp in i arslet och försvann
  • Svar på tråden Vågar du äta sushi nu när Livsmedelsverket ändrat sina rekomendationer?
  • Ännuenprick

Älskar sushi. Har ätit på ställen jag vet är bra, men för det mesta gör jag den själv så jag vet exakt hur den är hanterad. Jag vet att man ska undvika tonfisken, men undrar ändå hur mycket föroreningar kan det finnas i en sådan liten fiskremsa.. Tack och lov finns det massor av goda bitar.

• Neko

Jag åt massor av laxsushi men undvek andra fiskar. För att det ska finnas sådana mänger av bakterien i sushilax så att man kan bli smittad så märker man det på fisken, den luktar dåligt osv. I vakuumförpackad fisk märks det inte alltid men i sushilax så gör det det... så det kan du nog äta med gott samvete =) Är du väldigt orolig så ta stekt lax istället med typ hoisinsås, det går det också =P

Vi brukar också göra egen sushi =)

• mexisis
    Ännuenprick skrev 2008-05-29 21:43:17 följande:
    Älskar sushi. Har ätit på ställen jag vet är bra, men för det mesta gör jag den själv så jag vet exakt hur den är hanterad. Jag vet att man ska undvika tonfisken, men undrar ändå hur mycket föroreningar kan det finnas i en sådan liten fiskremsa.. Tack och lov finns det massor av goda bitar.
    vi har ett ställe i stan som jag vet är jätte bra och sen en del som jag inte skulle våga äta på för det har varit en del skriverier om dom. 90% av mig tror att det är helt ok att äta där men 10% oroar sig för att det ska va nåt ändå och att jag gör nåt så det blir nåt med bebisen. när du gör själv, köper du en hel fisk då, typ lax och sen filéar och fryser in? hur vet man att dom blir tillräckligt kalla? skulle vilja prova att göra själv
  • mexisis

neko,
    visste inte att man kunde ta med stekt lax. ska kolla om dom har det nästa gång för det skulle va skoj att prova. gillar annars laxen bäst så får jag bara äta såna är jag nöjd. tonfisken och den där vita fisken (kommer aldrig ihåg vad den heter) är goda men jag klarar mig i ett par månader utan dom. så skönt att höra att ni vågar äta, ska nog göra det i morgon då. sen ska jag ge mig på att göra egna bara jag hittar nåt "recept" på hur man gör

• Neko

Jag brukar vanligtvis köpa lax som är avsedd för sushi, och är fryst i industrifrys, men det går bra att köpa en bit färsk odlad lax och frysa in själv också. 48 timmar i vanlig frys så är det definitivt helt säkert =) I industrifrys tar det bara några timmar.

Jag tycker nästan det blir godare då man gör själv =D

• Ännuenprick

Köper t.ex en fräsh bit lax och fryser in. Skär den sedan i tunna skivor när den är halvtinad. Blir lättare att få tunna fina bitar då. Jag gillar stor och tunn fisk. Riset är svårare, tycker jag. Ibland blir det bättre och ibland sämre.

Prova absolut att göra själv! Kan knappt få bättre mat (om man inte måste ha det absolut som på restaurang), billigt, gott, nyttigt, lätt att göra, lite disk...

• mexisis
    Neko skrev 2008-05-29 21:51:36 följande:
    Jag brukar vanligtvis köpa lax som är avsedd för sushi, och är fryst i industrifrys, men det går bra att köpa en bit färsk odlad lax och frysa in själv också. 48 timmar i vanlig frys så är det definitivt helt säkert =) I industrifrys tar det bara några timmar. Jag tycker nästan det blir godare då man gör själv =D
    vart köper du sån lax? låter ju smidigt men det går nog inte att hitta i den här hålan
    om jag ska göra själv är jag lite fundersam på hur jag ska filea den när det sitter en massa ben och jox i den. (är inte så van fiskrenserska )
  • Neko

De brukar nog inte ha stekt lax på sushiställen men vi gjorde det som nödfallssushi en gång när vi inte hade tillgång till bra lax =P

Det är ganska enkelt annars, hitta ett recept på sushiris på internet (ska vara med risvinäger, salt, socker och ev mirin). Gör ris (sushiris eller jasminris, vi tycker det blir godare med jasmin), blanda grejerna så att sockret/saltet löser sig i vinägern och häll över riset då det svalnat och blanda om.

Lägg ut ett noriark på en bambumatta, lägg på ris över nästan hela och platta till, lämna en liten kant. Lägg på ingredienser (lax, avocado, gurka, minimajs, morot etc) i en sträng. Dutta lite wasabi på strängen. Rulla ihop och fukta kanten det inte är ris på med kallt vatten så den fäster ihop sig. Tryck till den så den blir rund. Skiva upp (blöt kniven i kallt vatten så går det lätt). Njut med soja och gari =)

• mexisis
    Ännuenprick skrev 2008-05-29 21:53:40 följande:
    Köper t.ex en fräsh bit lax och fryser in. Skär den sedan i tunna skivor när den är halvtinad. Blir lättare att få tunna fina bitar då. Jag gillar stor och tunn fisk. Riset är svårare, tycker jag. Ibland blir det bättre och ibland sämre.Prova absolut att göra själv! Kan knappt få bättre mat (om man inte måste ha det absolut som på restaurang), billigt, gott, nyttigt, lätt att göra, lite disk...
    jag har gjort fusk-sushi hemma några gånger när jag inte var gravid och då köpte vi gravad lax och la på riset istället. tycker det tar lite tid med riset iom att det ska svalna och så innan man kan fixa så man måste planera in när man ska äta det. det går ju inte att få ett infall på em att man ska göra sushi till middag vilket är trist.
    aha, så jag filear den när den är halvtinad, det låter ju lite enklare
  • Neko
    mexisis skrev 2008-05-29 21:54:28 följande:
    vart köper du sån lax? låter ju smidigt men det går nog inte att hitta i den här hålan om jag ska göra själv är jag lite fundersam på hur jag ska filea den när det sitter en massa ben och jox i den. (är inte så van fiskrenserska )
    Jag brukar köpa den på sushiställen =P

Jo men du behöver inte köpa en hel lax, det är lite bängligt, köp färdiga fileer kanske? =)
Svar på tråden Vågar du äta sushi nu när Livsmedelsverket ändrat sina rekomendationer?