Vågar du äta sushi nu när Livsmedelsverket ändrat sina rekomendationer?
Jag är helt tokig i sushi och under min förra graviditet var det nog det absolut jobbigaste, att inte få äta nåt så gott som SUSHI
Rökte innan jag plussade och slutade med det men det var inte hälften så jobbigt som att inte få äta just det. Nu när jag blev gravid igen så var det det första jag tänkte på, miljoner månader utan sushi, hur ska jag överleva?
Någon vecka efter att jag plussat såg jag en helsida i Aftonbladet som handlade om att Livsmedelsverket ändrat sina rekomendationer och att det nu är ok att äta sushi om man undviker tonfisken. Jag blev tokglad och skyndade mig in på Livsmedelsverkets hemsida för att läsa. Hittade underlaget till att dom ändrat sig. Risken att få listeria av färsk sushi är tydligen väldigt liten, men ändå blir jag lite osäker på om jag ska våga. Tänk om dom har fel... Som jag fattar det så är det 14 gånger större risk att en gravid kvinna blir smittad om hon får i sig bakterien mot en icke gravid kvinna. Om man blir smittad så får man antingen missfall, föder ett dött barn eller så blir barnet skadat.
Jag frågade min bm vad hon tyckte och hon tyckte det var dumt att chansa. Hur gör ni andra sushitokiga? Vågar ni äta under graviditeten eller håller ni ut tills efter? Vill så gärna äta sushi i morgon