• kajsa27

Hur får man en kanin tam?

Vi har tagit över en dvärgvädurshona på 3 mån. Hon verkar rätt så nervös av sig och jag undrar hur man ska bete sig för att hon ska bli trygg och glad?

Hur ser man om en kanin mår bra/inte mår bra?

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Hur får man en kanin tam?
  • Liten Björn

Inte en aning. Jag har haft flera kaniner men bara en blev riktigt toktam. Han var som en hund, gjorde konster och hela paketet. Det var en vädur (ingen dvärgvädur utan en stor kaluffs). Vet inte om det kan bero på rasen kanske.

Hur som helst, han bara blev tam - jag gjorde inget särskilt med honom. Han sprang lös i lägenheten och gick på kattlåda.

• Cyllan

Är det länge sedan ni tog över kaninen??
    Jag övertog själv en kanin, en gång i tiden. Men hon var över halvåret när jag köpte henne. Hon gillade inte att jag hade henne i famnen men för övrigt växte tilliten fram med tiden.  Har ni precis fått hem kaninen så kan ju nervösiten bero på miljöombytet.
    Ta det lugn och låt henne komma till er.

Hur man ser om en kanin mår bra eller inte...svår fråga. Äter den brukar det inte vara något fel men är du tveksam ring en veterinärmotagning och råd fråga.
    Är kaninen rädd brukar de sitta och trycka i hörn om jag minns rätt (är över 8 år sedan jag själv hade kanin sist) och då kan de även andas häftigt.

• Bebis

Börja med att bara sitta bredvid och ge godsaker, när kaninen är okej med det börja klappa och sen när det funkar gosa man får låta det ta lite tid.

Don't Panic
Svar på tråden Hur får man en kanin tam?