• Taninen

Fötterna som kliar!

Hej!

Nu har jag haft ytterligare en näst intill sömnlös natt p.g.a. kliande fötter. Jag har köpt svalkande fotkräm som svalkar typ 1 minut och sen är det likadant igen. Jag blir galen!! Skrikandes

Någon som har tips om vad jag kan göra?

Är i vecka 36.

Ha en bra dag!

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ Linnéa bf 2/7-08 ♥¸ .♥´¯)¸.♥´¯)
  • Svar på tråden Fötterna som kliar!
  • Taninen

Ingen som har tips?

*puffar*

• jenny b

prata med din BM, hade likadant när jag väntat mina pojkar...

jag har fått lämna blodprover så har de kollat levervärdet, finns tydligen en grav,komplikation som kan ge klåda,men det är oftast över hela kroppen( ovanligt att det är den, brukar vara vanlig gravidtetsklåda)

mina prover har varit bra bägge gångerna, så de har skrivit ut tavegyl klådstilande till mig & det har hjälpt ganska bra

• Taninen

Å ok, då ska jag höra med henne! Tack för ditt tips!

• Gzz

Håller med Jenny b. Ring din BM och berätta om klådan och säg att du vill ta prov för att kolla gallsyrorna.

Det finns i princip två sorts gravidklåda, en som har med huden att göra (helt ofarlig) och en som kommer från en överbelastad lever.

Levern kan bli överbelastad under en graviditet och då höjs gallsyrorna i kroppen.

Jag fick förhöjda värden och nu håller de mig under uppsikt genom att ta prover regelbundet. Jag har haft tur att värdena sjunker så jag har bara fått tavegyl klådstillande som fungerat OK.

Men om man får kraftigt höjda värden så finns det medicin att sätta in eller om man är nära bf så kan de välja att sätta igång förlossningen.

• jenny b
    Gzz skrev 2008-05-30 14:50:12 följande:
    Håller med Jenny b. Ring din BM och berätta om klådan och säg att du vill ta prov för att kolla gallsyrorna.Det finns i princip två sorts gravidklåda, en som har med huden att göra (helt ofarlig) och en som kommer från en överbelastad lever.Levern kan bli överbelastad under en graviditet och då höjs gallsyrorna i kroppen. Jag fick förhöjda värden och nu håller de mig under uppsikt genom att ta prover regelbundet. Jag har haft tur att värdena sjunker så jag har bara fått tavegyl klådstillande som fungerat OK.Men om man får kraftigt höjda värden så finns det medicin att sätta in eller om man är nära bf så kan de välja att sätta igång förlossningen.
    tur att det finns folk med med lite bättre koll än jag
  • skytten84

hur gick det? ringde du din bm... att fötterna kliar (ofta även händerna el. handflatorna) kan vara tecken på hepatos...de e då viktigt att de tar blodprov för att kolla levervärden...

• Renoveringsobjekt

Självklart ska du ringa din BM men jag vill också lugna dig med att det inte behöver vara något allvarligt utan det kan också vara som för mig att fötterna bara var svullna. Då hjälpte det med svalkande fotbad och sedan högläge samt tunna stödstrumpor från Apoteket. Självklart ska du utesluta allvarliga saker först hos din BM. Lycka till!

• Dires

Detta problemet har jag oxå MEN JAG ÄR DOCK INTE GRAVID...

Har haft detta sedan 12 års ålder, är idag 28 år - o läkarna har inget svar på det, blir tokig!! Värst är det på kvällarna när jag ska sova...

Det som jag får ta till ibland är iskall fotdusch precis innan jag ska lägga mig, o hoppas att jag somnar inom 15 min - för annars börjar det klia igen.
    det brukar hjälpa att ha fötterna utanför täcket när jag sover -då blir dom kallare o klias inte lika mkt...

Ibland kör jag en fotkfräm från apotetket men det hjälper inte så mkt....

E såååå trött på detta.

• luckysun

Dires, har du inte fått någn salva mot kliandet som hjälpt dig?

• Taninen

Jag fick inte tag i bm idag , men ska ringa henne på måndag. Jag ska prova alla era tips nu i helgen med stödstrumpor etc.

Tack allihopa!!

• Taninen
    Dires skrev 2008-05-30 16:27:27 följande:
    Detta problemet har jag oxå MEN JAG ÄR DOCK INTE GRAVID...Har haft detta sedan 12 års ålder, är idag 28 år - o läkarna har inget svar på det, blir tokig!! Värst är det på kvällarna när jag ska sova... Det som jag får ta till ibland är iskall fotdusch precis innan jag ska lägga mig, o hoppas att jag somnar inom 15 min - för annars börjar det klia igen.det brukar hjälpa att ha fötterna utanför täcket när jag sover -då blir dom kallare o klias inte lika mkt...Ibland kör jag en fotkfräm från apotetket men det hjälper inte så mkt....E såååå trött på detta.
    Å fy stackars dig! Men finns det ingenting som kan hjälpa dig?
  • Dires
    Svar på #11
    tror jag har testat allt...måste ju finnas fler här i världen som lider av detta.

Däremot hittade jag en artikel för några veckor sedan där det står att det används giftiga ämnen när dom tillverkar skor o sulor, kanske kan ha nåt med det att göra. E ju allergisk mot nickel o kobolt...vet att dom använder krom när dom gör skor....kanske att det kan ha nåt samband....
  • Gzz

Om dina fötter svullnar i värmen kan bara svullnaden i sig också orsaka klåda...

Svar på tråden Fötterna som kliar!