• Dåså
    Äldre 30 May 09:04
    7292 visningar
    14 svar
    14
    7292

    Hur skiljer man sig? Snabba svar tack!

    Hejsan,
    Vet inte om jag lägger min fråga i helt fel kategori nu, men jag hittade ingen jag kände passade :).

    Jag själv ska inte skilja mig, är ju inte ens gift så det blir lite svårt ;)
    Däremot är en vännina till mig gift med en man som hon nu har separetat med och som bor utomlands i nuläget. Självklart vill hon ju nu också SKILJA SIG, men hon vet inte hur man går till väga?

    Jag själv har ingen aning heller, men visst finns det väl någon här på FL som vet???

  • Svar på tråden Hur skiljer man sig? Snabba svar tack!
  • Anonym
    Äldre 30 May 09:11
    #1

    gå till tingsrätten eller ring, få en blankett, fyll i den betala och lämna in..Har de barn väntar man 6 månader annars går det igenom direkt..

  • Miss Lau
    Äldre 30 May 09:12
    #2

    Det är enkelt!

    Antagligen finns det blankett att skriva ut från domstolsverkets hemsida annars går hon dit och får en. Skriv under, lämna in och invänta dom på skilsmässa. Har de barn har de förmodligen betänketid i 6 mån och då måste hon lämna in en bekräftelse på att hon fortfarande vill skiljas senare.

  • Anonym
    Äldre 30 May 09:15
    #3

    Precis som valmar skriver så är det enkelt, hon har lämnat en bra beskrivning av hur man gör. Man ska även skicka med personbevis samt betala en ansökningsavgift på 450 kr.

  • Dåså
    Äldre 30 May 09:17
    #4

    Både parters personbevis?

  • Anonym
    Äldre 30 May 09:30
    #5

    Man beställer ett personbevis som ska gälla specifikt för skilsmässa och då är båda makarna med på det personbevis och även barnen - det räcker alltså med ett personbevis.

    Om även maken vill skiljas så kan han också beställa ett personbevis och även skriva under ansökan - det hela går lite snabbare då eftersom det är en gemensam ansökan och betänketiden börjar löpa den dag som ansökan inkommer till tingsrätten.

    Om inte maken vill skriva under så skickar hon in ansökan men bara med sin underskrift och då får tingsrätten stämma honom och då räknas betänketiden från det datum som han skriver under delgniviningskvittot.

    Så den enda skillnaden är alltså att från vilket datum som betänketiden räknas.

  • Dåså
    Äldre 30 May 09:32
    #6

    Tack för Alla svar.. Men om maken befinner sig utomlands och inte skriver under papprerna vad händer då??

  • Dåså
    Äldre 30 May 09:32
    #7

    Dum fråga kanske, men bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite... :)

  • Anonym
    Äldre 30 May 09:39
    #8
    Dåså skrev 2008-05-30 09:32:15 följande:
    Tack för Alla svar.. Men om maken befinner sig utomlands och inte skriver under papprerna vad händer då??
    Om hon har hans adress i utlandet så skickar tingsrätten stämningen till honom där han befinner sig.

    Om man inte kan få tag på honom så utser tingsrätten en god man åt honom som får i uppdrag att försöka reda ut hans vilja och som också kan skriva under papprena åt honom.

    Man kan alltså inte hålla sig undan hur länge som helst för att undvika att skiljas.
  • Anonym
    Äldre 30 May 09:41
    #9
    Dåså skrev 2008-05-30 09:32:37 följande:
    Dum fråga kanske, men bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite... :)
    Det finns inga dumma frågor!

    Det är ju inte så ofta som man skiljer sig, som tur är, så det är inte konstigt att man inte vet exakt hur det går till.

    Jag har tjänstgjort som tingsrättsnotarie och under de två åren hann jag skilja en himla massa personer.
  • Dåså
    Äldre 30 May 14:14
    #10

    Vad bra.... Försvåras det hela om personen i fråga (dvs partnern som är i utlandet) inte är Svensk medborgare? Om jag har förstått allt rätt så har han bara uppehållstillstånd i Sverige men är inte medborgare här?

  • Anonym
    Äldre 30 May 14:54
    #11
    Dåså skrev 2008-05-30 14:14:40 följande:
    Vad bra.... Försvåras det hela om personen i fråga (dvs partnern som är i utlandet) inte är Svensk medborgare? Om jag har förstått allt rätt så har han bara uppehållstillstånd i Sverige men är inte medborgare här?
    Nej, det spelar ingen roll för svensk domstol har domsrätt även om endast den ena parten är svensk medborgare likaså om båda makarna är utländska medborgare men har bott i sverige i minst två år.
  • Dåså
    Äldre 30 May 14:58
    #12

    Tack så jättemycket för hjälpen!

  • Trött0­3
    Äldre 26 Jul 23:49
    #13

    hur funkar det att skilja sig om man är vigd vid utlänsk myndighet och det landet inte har skilsmässa och hon  är av den Svensk?

  • Äldre 6 Jul 22:04
    #14

    Jag hår jft - nu jag vill skiljer och sen bara jag vill sambo

Svar på tråden Hur skiljer man sig? Snabba svar tack!