• Dina0001

Köpa björk till studentflak

Hej!

Min syrra tar studenten nästa vecka och hon ska åka på ett studentflak. Hon undrar vart man kan köpa björk som man har på studentflak. Jag googlade men hittade inget.

Någon som vet? Tacksam för hjälp.

• Svar på tråden Köpa björk till studentflak
  • korven72

Kolla med nån bonde i krokarna. En del har skog på sin mark och säljer gärna lite björk =)

• Dina0001

Tyvärr har ingen i vår familj bil eller körkort så att åka ut till en bonde kanske blir lite svårt. Jag tänkte någon affär som är lättare att ta sig till.

• MammasälskadeMinna

man får nog ta sig till en skog... Ta bara, märks inte.

• pinglanmadde
    emmashallon skrev 2008-05-30 09:36:40 följande:
    man får nog ta sig till en skog... Ta bara, märks inte.
    Precis min tanke, såvida ni inte behöver en hel björk!
    le och var glad, ty det kunde varit värre.
  • MaijaO

Björk är sly och ogräs. Inget som någon bryr sig om du tar, tvärt om. Men självklart ska du fråga markägaren om lov om det är möjligt. Men du kan ju lika väl ta en på kommunens mark.

• sommar2001

Ts vart bor du?

Du kan få köpa lite björk av mig om du skulle bo i krokarna. Mitten av Sverige.

• 19Sofia79

var bor du? du får gärna röja lite björksly på vår mark.

Som ngn sa tidigare det är bara att ta, nej det är det inte man måste fråga markägare. Vilka oftast inte har ngt emot det man du kan ju råka ut för GalneGunnar med hagelgevär oxå.

• sommar2001
    Svar på #5
    Skulle bli skitarg om någon tog björk på min mark utan att fråga!

Kan jämföras med att någon tar blommorna ur din rabatt. Då skulle jag också bli tokig.

=)
  • MammasälskadeMinna

finns ju miljaders träd.. växer ju ut igen, så länge man inte drar upp roten vill säga

• Poena
    emmashallon skrev 2008-05-31 06:13:05 följande:
    finns ju miljaders träd.. växer ju ut igen, så länge man inte drar upp roten vill säga
    Precis som det finns triljarder blommor. Jag antar att du inte har något emot om jag kommer och plockar ett par buketter från din trädgård? De växter ju upp igen. Åtminstone till nästa sommar. Vem kan ta illa upp?

Självklart frågar man. Motsatsen kallas stöld.
  • 19Sofia79
    emmashallon skrev 2008-05-31 06:13:05 följande:
    Ja som jag kanske har planterat och förväntas få en avkastning på en framtida avverkning.
  • Betelgeuse

Självklart frågar man markägaren om lov! Enligt allemansrätten är det ju till och med förbjudet att ta en enda gren från ett levande träd. Det trodde jag alla kände till och de flesta respekterade ...

Du vet ju för övrigt inte om markägaren betraktar det som sly eller om han tänkt sälja det dyrt som möbelvirke eller åtminstone ved om några decennier.

• MammasälskadeMinna
    19Sofia79 skrev 2008-05-31 17:19:42 följande:
    Ja som jag kanske har planterat och förväntas få en avkastning på en framtida avverkning.
    mm men nu menade jag ju stora skogar som man inte märker att man har tagit. Inte ett par träd på ens tomt!
  • 19Sofia79

Fast det är ju någon som äger skogarna oxå!

Jag är skogsägare, jag pratar inte om min tomt, jag pratar om min skog.

Jag fattar vad du menar, ajg gråter inte över några björkar inte heller över en julgran eller två, men i princip är det faktiskt stöld.

• 19Sofia79
    Betelgeuse skrev 2008-05-31 17:51:04 följande:
    Självklart frågar man markägaren om lov! Enligt allemansrätten är det ju till och med förbjudet att ta en enda gren från ett levande träd. Det trodde jag alla kände till och de flesta respekterade ...Du vet ju för övrigt inte om markägaren betraktar det som sly eller om han tänkt sälja det dyrt som möbelvirke eller åtminstone ved om några decennier.
    Precis
  • MammasälskadeMinna

några grenar hit eller dit...

• 19Sofia79
    emmashallon skrev 2008-05-31 23:12:53 följande:
    några grenar hit eller dit...
    ha ha jo visst men dom små grenarna ska ju bli stora träd som ska ge mig pengar juh.

Ja du fattar. *skratt*
Svar på tråden Köpa björk till studentflak