• Anonym (orkeslös)

Kan man bli sjukskriven för förlossnings depression?

Jag har förlossningsdepression och kan inte få någon avlastning utav någon mer än min man. Nu undrar jag om det finns andra som har gått igenom detta som har blivit sjukskrivna för att mannen ska kunna vara hemma och ta hand om barnen? Hela familjen bilr påverkad av att jag mår så här dåligt och det känns inte alls roligt. Vill bara börja må bättre så vi blir den familjen som vi var innan detta hände.

Väldigt tacksam för svar.

• Svar på tråden Kan man bli sjukskriven för förlossnings depression?
  • Anonym (M)

Självklart kan du bli sjukskriven för depression.
    Har du tagit upp det med din BM? (De brukar ställa frågor om just detta, vid återbesöken efter förlossning).

• Anonym (orkeslös)

BM på MVC missade detta att jag mådde dåligt och även BVC sköterskan. Nu har jag tagit tag i detta själv för jag märker att detta fungerar inte längre. Har varit och pratat med en psykolog en gång och ska tillbaks nästa vecka igen med min man för att han ska bli insatt i vad förlossnigs depression är.  Psykologens förslag var att försöka få avlastning, men vi har ingen som kan avlasta oss. Sedan jag flyttade hit har jag inte lyckats få några nya vänner så jag är ensam hela dagarna, men jag har ju självklart mina barn. 

• Anonym (1)

Hejsan
    japp, jag blev det o pappan fick vara hemma o ta hand om sonen våran..
    Det var min husläkare som sjukskrev mig..

Vet hur det är...
    Hade inga vänner alls där vi bode o inte lärde jag känna någon alls där..
    Så nu äntligen så flyttar vi tillbaka till släkt o vänner..
    Glöm inte att ta en paus, ta hand om dig själv..

• Anonym (orkeslös)

Varför ska det vara så svårt att skaffa nya vänner?

Jag har pratat med försäkringskassan och dom sa att min man får vara pappaledig samtidigt som jag är mammaledig. Vi visste inte att man fick göara så och vi har tre barn....aldrig någon som har informerat oss om detta. Men då blir det bara en dag i veckan som han är hemma och det är ju bättre än inget. Ska prata med psykologen på onsdag i nästa vecka så får vi se vad hon tycker. Det hade ju varit skönast om han kunde vara hemma hela tiden nu i början för då kanske man återhämtar sig fortare.

• Anonym (M)
    Anonym (orkeslös) skrev 2008-05-30 10:23:01 följande:
    Varför ska det vara så svårt att skaffa nya vänner? Jag har pratat med försäkringskassan och dom sa att min man får vara pappaledig samtidigt som jag är mammaledig. Vi visste inte att man fick göara så och vi har tre barn....aldrig någon som har informerat oss om detta. Men då blir det bara en dag i veckan som han är hemma och det är ju bättre än inget. Ska prata med psykologen på onsdag i nästa vecka så får vi se vad hon tycker. Det hade ju varit skönast om han kunde vara hemma hela tiden nu i början för då kanske man återhämtar sig fortare.

Vad menade FK då?

Båda föräldrarna kan ju inte ta ut FP för SAMMA barn. Däremot kan du ta för ett och din sambo/man för ett annat.

När/om du sen blir sjukskriven så får du ju sjukpenning från FK, medans din man får ta FP och senare TFP.

• Anonym (orkeslös)
    Anonym (M) skrev 2008-05-30 10:26:16 följande:
    Vad menade FK då? Båda föräldrarna kan ju inte ta ut FP för SAMMA barn. Däremot kan du ta för ett och din sambo/man för ett annat. När/om du sen blir sjukskriven så får du ju sjukpenning från FK, medans din man får ta FP och senare TFP.
    Fk menade att man kan ta ut FP för var sitt barn samtidigt och detta visste inte vi. Min man tar ut för vårt mellersta barn och jag tar ut för vårt minsta barn.
  • Anonym (M)
    Anonym (orkeslös) skrev 2008-05-30 10:30:03 följande:
    Fk menade att man kan ta ut FP för var sitt barn samtidigt och detta visste inte vi. Min man tar ut för vårt mellersta barn och jag tar ut för vårt minsta barn.
    Jaha, då så.
  • Anonym (varit där.)

Det är klart att du kan bli sjukskriven. Jag var sjukskriven 1 månad (sept 06) och då var min sambo föräldraledigt. Det var absolut nödvändigt för att jag skulle komma på fötter igen. Medicinerade också samt gick hos psykolog. Sen började jag jobba 40% när min dotter var 6 mån. I slutet av oktober vände det och sen blev allt bara bättre. Slutade med min medicin sommaren 07 och nu mår jag toppen.

Du måste få avlastning. Sen behöver du tid för dig själv. Sen är träning en riktigt bra läkningskälla. Ut och svettas så skapar du positiva hormoner i kroppen.

Lycka till!

• Anonym (orkeslös)

Min man har kollat med sitt företag nu och han kommer vara ledig fredagar från och med nästa vecka. Efter samtalet med psykologen nästa vecka så ska vi se vad som vi ska ändra på. Avlastning och egentid vet jag inte riktigt hur det ska gå till, men på ågot sätt måste vi lösa det.

• Anonym (Sara)

Jag blev sjukskriven när jag hade förlossningsdepression, så min sambo kunde vara hemma med mig. Han var hemma 1 månad när jag var sjukskriven, och det var välbehövligt.

• Anonym (VAB)

När jag var sjukskriven (inte för förlossningsdepression) så vabbade min man.

• Anonym (varit där.)

Anonym (orkeslös) skrev 2008-05-30 11:10:33 följande:

Min man har kollat med sitt företag nu och han kommer vara ledig fredagar från och med nästa vecka. Efter samtalet med psykologen nästa vecka så ska vi se vad som vi ska ändra på. Avlastning och egentid vet jag inte riktigt hur det ska gå till, men på ågot sätt måste vi lösa det.
    Just nu är det DU som är viktigast! Är du sjukskriven? Fanns det ingen möjlighet för din man att vara föräldraledig under ca 1 månad?? Jag kan bara prata för mig själv men jag vet faktiskt inte vad som hade hänt om inte min sambo var hemma med mig den månaden...

Finns det öppna förskolan, babysång mm där du bor? Det är bara "tvinga" iväg sig på sådana saker...trots att det känns tungt för att man inte känner någon. Hade det likadant! Men med tiden träffar man någon och det ena leder till det andra. Men man får ligga i för det kommer ingen hem och hämtar en....

Hoppas att det löser sig för dig!
  • Anonym (orkeslös)
    Anonym (varit där.) skrev 2008-05-30 11:34:13 följande:
    Anonym (orkeslös) skrev 2008-05-30 11:10:33 följande: Just nu är det DU som är viktigast! Är du sjukskriven? Fanns det ingen möjlighet för din man att vara föräldraledig under ca 1 månad?? Jag kan bara prata för mig själv men jag vet faktiskt inte vad som hade hänt om inte min sambo var hemma med mig den månaden... Finns det öppna förskolan, babysång mm där du bor? Det är bara "tvinga" iväg sig på sådana saker...trots att det känns tungt för att man inte känner någon. Hade det likadant! Men med tiden träffar man någon och det ena leder till det andra. Men man får ligga i för det kommer ingen hem och hämtar en....Hoppas att det löser sig för dig!
    Nej, jag är inte sjukskriven. Har inte kollat med företaget om min man kan vara pappaledig en månad.  Jag skulle vilja att han är hemma hos mig för jag känner att jag vill bara gå och gömma mig under täcket och bara sova. Känner mig som världens sämsta mamma och jag skäms för att jag har hamnat i denna situationen. Tycker det är gör jobbigt att ha behövt berätta detta för svärmor och min mamma. Ska träffa svärmor i morgon och jag tycker det känns hur jobbigt som helst.

Vi har öppna förskolan här men jag har inte kommit dit än för det har alltid varit fullt upp här hemma och jag vet att man har en massa ursäkter. Vår äldsta dotter går tre dagar i veckan på dagis och vårt mellersta barn kommer börja dagis till hösten. Jag vill inget annat än att detta ska lösa sig snabbt, men det får väl ta den tid det tar.
  • ploppviola

Ja de har jag hört talas om män som är hemma för att kvinnan är deprimerad..Absolut ska ni få hjälp....Lycka till!

Du är värdefull
Svar på tråden Kan man bli sjukskriven för förlossnings depression?