• Elovena

    Alexander, mellannamn ??

    Tips på mellannamn(andra namn)till Alexander?

  • Svar på tråden Alexander, mellannamn ??
  • jen bossman

    min pojk heter Alexander Karl efter min pappa och farfar och min bror.

    Har inte ni något släktnamn ni ghillar eller som är lite annorlunda. Det brukar alltid finnas nåt man fastnar för.

  • Elovena

    Erik Alexander funderar vi på men då kommer Erik först eftersom vi tycker det passar bäst. Problemet är ju då att alla kommer att tro att Erik är förnamnet. Tycker Alexander Erik fastnar i munnen på nåt sätt..

  • jen bossman

    Fast när ni skriver till skatteverket så får ni ju stryka under vilket namn som är tilltalsnamnet så Alexander borde ju registreras som det också. Min bror heter Karl Fredrik med Fredrik som tilltalsnamn och han har aldrig haft några problem.

  • Renoveringsobjekt

    Det måste vara ett långt namn. Ex Alexander Sebastian eller Alexander Maximilian. Ett kort namn som andranamn till Alexander gör att man vrickar tungan. Eller också kan ni ha tre namn där det andra är kortare ex. Alexander Karl Christian eller Alexander Johan Axel

  • emcjoh

    Vår son heter Karl Erik ALEXANDER

    Tycker faktiskt att det låter bra iom att bägge de första namnen är så pass korta, med längre hade det blivit "för mycket".

  • spöke
    Elovena skrev 2008-05-30 19:32:31 följande:
    Erik Alexander funderar vi på men då kommer Erik först eftersom vi tycker det passar bäst. Problemet är ju då att alla kommer att tro att Erik är förnamnet. Tycker Alexander Erik fastnar i munnen på nåt sätt..
    Jag tycker Erik Alexander blir bra. Brukar inte bli några problem med vilket som är tilltalsnamn. Och annars är det ju lätt att rätta till.
  • Eva S

    Tycker det låter bäst att ha sådana långa namn som Alexander sist. Det blir liksom mest melodiskt. Hade vi fått en son skulle han hetat Jakob Johan Alexander. Iofs med Jakob som tilltalsnamn men det spelar ju ingen roll var tilltalsnamnet står. Tycker Erik Alexander låter jättebra.

  • Elovena

    Lutar mot att det blir Erik Alexander.

    Alexander Sebastian var ju inte helt fel det heller Dop blir först om 2 veckor så tid att fundera finns ännu.

  • BinniBoo

    Våran son heter Alexander Richard Axel
    Richard är ett släktnamn på min pappas sida och det har bla min pappa och farfar
    Axel är ett släktnamn från sambons sida och det har bla hans morfar och morbror

    Min pappa kom dock på ett kul skämt till hans namn.. om man säger det snabbt så låter det som man säger:
    "Alexander vricka axeln"

    Lite kul :)

  • Jessica24

    Alexander Lucas
    Alexander Joel
    Alexander John


    ♥ Victor 14/3-2006 och Emelie 17/1-2008 ♥
Svar på tråden Alexander, mellannamn ??