• Muslimah

Jag vill baka något ljuvligt men vet inte vad. Hjälp med min beslutsångest!

Ja, som sagt, jag vill baka något smaskigt men jag vet inte vad jag ska göra.

Jag har ingen kakao hemma, inte heller någon blockchoklad av något slag. Annars har jag det mesta hemma, faktiskt.

Så snälla, vad ska jag baka idag?

Ingen sockerkaka tack, och inte heller rulltårta!

Recept får hemskt gärna bifogas! Många kramar och tack på förhand

• Svar på tråden Jag vill baka något ljuvligt men vet inte vad. Hjälp med min beslutsångest!
  • mooogn

Cheesecake av valfri sort (den frysta är snäppet godare än den vanliga )?

Paj, kanske? Med jordgubbar, blåbär eller hallon?

• Muslimah

Ja, den frysta är för god

Men förbenat! Jag har inte alla de ingredienserna, och jag har inte riktigt lust att gå och handla heller. Vi får se om jag ens bakar något. Men tack för att du svarade det var rart! Kram och tack än en gång!

• ajmaj

Mazarinkaka är också supergott, men då måste du ha mandelmassa och bittermandel...

• Muslimah
    ajmaj skrev 2008-05-30 13:06:29 följande:
    Mazarinkaka är också supergott, men då måste du ha mandelmassa och bittermandel...
    Ja, haha och det har jag ju inte!

Jag har lite dåligt med såna speciella råvaror...

Har ägg, mjöl, socker, vaniljsocker, bakpulver och inte så mycket mer tror jag. Jo, havregryn och mannagryn!
  • tjubanna

Jag har ett gott recept som jag just testat, bäst blir det om du råkar ha en citron hemma annars kan du ersätta citronen med apelsin, outspädd juice eller i värsta fall utesluta. Dessutom behövs smör el margarin.

Sätt ugnen på 200 grader

Gör en deg av
    3 dl vetemjöl
    150 g smör el marg (flytande funkar också)
    0,5 dl socker
    1 tsk vaniljsocker

tryck ut degen i en bakplåtspappers klädd form, ca 20x25 cm, grädda i 15 min

Gör en smet av
    3 ägg
    2 dl socker
    som du vispar pösigt
    blanda i
    4 msk vetemjöl och
    rivet skal av en en halv citron + saften av denna

Häll smeten över bottnen och grädda i ytterligare 10-15 min

Låt kallna så att kakan blir fast, skär i bitar och pudra ev med florsocker 

Just ´cause you ain´t paranoid, don´t mean they ain´t out to get you
  • Muslimah
    tjubanna skrev 2008-05-30 14:36:38 följande:
    Jag har ett gott recept som jag just testat, bäst blir det om du råkar ha en citron hemma annars kan du ersätta citronen med apelsin, outspädd juice eller i värsta fall utesluta. Dessutom behövs smör el margarin.Sätt ugnen på 200 graderGör en deg av 3 dl vetemjöl150 g smör el marg (flytande funkar också)0,5 dl socker1 tsk vaniljsockertryck ut degen i en bakplåtspappers klädd form, ca 20x25 cm, grädda i 15 minGör en smet av3 ägg2 dl sockersom du vispar pösigtblanda i 4 msk vetemjöl och rivet skal av en en halv citron + saften av dennaHäll smeten över bottnen och grädda i ytterligare 10-15 minLåt kallna så att kakan blir fast, skär i bitar och pudra ev med florsocker 
    GOTT! DETTTA ska jag göra! tack SÅ MYCKET!
Svar på tråden Jag vill baka något ljuvligt men vet inte vad. Hjälp med min beslutsångest!