• Väntarochlängtar

Goldenkille som fäller OVANLIGT mycket....

Hej!
    Jag har en Golden retriver hane på 1 år (idag! ) som fäller OVANLIGT mycket! Jag borstar honom i stort sett varje dag (då får jag med jättemycket päls) och sen dammsuger jag varje dag och våtstorkar golven men ÄNDÅ är det driver med hundhår...Vad ska jag göra???

Han har fått Royal Canin i ett år men nu tänkte jag att jag testar ett annat foder och se om det gör någon skillnad, så nu har han ätit Franks foder i ca 2 v. Det kanske har blivit liiiiiiiiiite bättre?!

Mina tvillingpojkar är bara 3 mån nu men sen när de ska börja krypa omkring så vill jag ju inte att de ska behöva göra det i drivor av hundhår...

Har någon haft samma/liknande problem? Vad gjorde ni??

Funderar på att klippa ner pälsen på en trimsalong..Vad tror ni om det? I alla fall ha det kortare på sommarhalvåret. (vill inte ha någon hund i hundgård)

Finns det något fodertillskott man kan ge?

Jag har haft flera hundar innan men ingen har fällt såhär mycket. Min hund har inte "kala" fläckar" men fäller som sagt, ovanligt mycket.

HJÄLP!

• Svar på tråden Goldenkille som fäller OVANLIGT mycket....
  • Smyckis

Hej!

kan varar att de saknar ngt vitamin/er! enklaste sättet är att konakta vetrinär för att titta upp vad det kan vara!

lycka till med tvillingarna och hunden!

• maja3

Jag har varit med om samma sak med min goldentik. Hon fällde så jag höll på att vilja ge bort henne....
    Hon hade fått blåvitt foder....och rester.
    Jag bytte till Eukanubas foder och fick en dramatisk förändring ganska på en gång!!!
    Nu tycker jag att hon fäller ovanligt lite, det är helt underbart! Inbillar mej att hon verkar friskare,gladare också, men vet inte om jag inbillar mej?
    (Vad gäller fodertillskott så behövs det tydligen inte alls så länge man har ett fullvärdigt foder, enligt djuraffären)
    Lycka till !!!

• ming

Om hunden äter ett fullfoder (vilket royal ju är) så ska man generellt inte behöva tillsätta några extra vitaminer eller mineraler.
    Prova att bada honom, och sen gäller det ju att borsta och borsta och borsta. MINST en gång om dagen, och då mer än bara ett stråk över varje del. (Nu vet jag ju inte hur ofta du bortar men.)

• onka

Min hund har också fällt extem mycket den senaste veckan. Han kliar sig och då blir det en stor hög med hår på golvet.

Jag tror nog på att det är för att det börjar bli varmare ute så att de gör sig av med vinterpäls!
    Vänta ett tag och se om det inte blir bättre. Det hoppas då jag på.
    Undra om man kan få göra skatteavdrag för dammsugspåsar?

• kias

Min hund fäller oxå extremt mycket just nu, tror det är vinter pälsen som trillar av. Dammsuger morgon o kväll o borstra 1 ggn om dagen. Men den här veckan e det bättre blir mindre o mindre.
    tror de e normalt den här årstiden då det blir vamare o så...

• onka

Om den fällt mycket hela tiden kanske det behöver kollas upp.

Min hund fäller visserligen hela tiden men det är olika mycket. Fast det är så pass mycket att jag har behövt dammsuga varje dag sedan vi fick honom.

Svar på tråden Goldenkille som fäller OVANLIGT mycket....