• Mia83

Antal ord i en svenskuppgift, ok att överskrida?

Har en uppgift i svenska B som går ut på att skriva en berättelse på 300-500 ord.
    Jag har nu skrivit den, men landade på 604 ord.
    Tror ni det är katastrof? Jag ser verkligen ingen möjlighet att korta ned, utan att skada berättelsen.
    Brukar de vara hårda på sånt?

• Svar på tråden Antal ord i en svenskuppgift, ok att överskrida?
  • trollet2

Har man fått ett visst antal ord att hålla sig till, brukar det ju vara det som gäller. Det kan ses som en del av uppgiften att anpassa sin text till det. Sen är det ju omöjligt att svara på hur hård just DIN lärare är

• Litetdahl

Jag är svensklärare på gymnasiet och skulle råda dig att ändå korta ner den berättelse. Lärare sitter inte och räknar ord, men 100 ord plus är ganska synligt med blotta ögat. Personligen bedömer jag för få ord på samma grunder som för många ord. I uppgiften ingår inte bara skrivandet i sig, utan även att kunna följa en given instruktion.

Lycka till hur du än väljer att göra!

• Mia83
    Litetdahl skrev 2008-05-30 10:45:27 följande:
    Jag är svensklärare på gymnasiet och skulle råda dig att ändå korta ner den berättelse. Lärare sitter inte och räknar ord, men 100 ord plus är ganska synligt med blotta ögat. Personligen bedömer jag för få ord på samma grunder som för många ord. I uppgiften ingår inte bara skrivandet i sig, utan även att kunna följa en given instruktion.Lycka till hur du än väljer att göra!
    Tack för ett givande svar. Jag ska göra ett nytt försök att korta ned, men ser inte hur jag ska få med allt som krävs då.

Om du inte har något emot det, så skulle jag gärna vilja passa på att ställa en annan fråga till dig.
    Att man får skriva diverse skönlitterära texter i svenska a och b förstår jag, men jag funderar lite över hur betygsbedömningen ser ut.
    Anta att jag är en väldigt skicklig skribent, rent tekniskt, men saknar förmåga att skriva en innehållsmässigt läsvärd berättelse. Återspeglas det då i mitt betyg?
    Jag har funderat på det länge, just för att jag inte alls är särskilt kreativt lagd. Det känns märkligt om man inte kan få högsta betyg för att man inte är en bra skribent ur den aspekten sett.
  • Mia83
    trollet2 skrev 2008-05-30 10:41:49 följande:
    Har man fått ett visst antal ord att hålla sig till, brukar det ju vara det som gäller. Det kan ses som en del av uppgiften att anpassa sin text till det. Sen är det ju omöjligt att svara på hur hård just DIN lärare är
    Tack till dig också.
  • Litetdahl

Det där var en bra fråga! Både skicklig textbearbetning och förmåga att skapa en läsvärd berättelse bedöms i svenska. Emmellertid vill jag säga att det vid bedömningen bör läggas mer fokus och vikt vid din förmåga till textbearbetning, än din uppfinningsrikedom vad gäller textens handling. Enligt de bedömningskriterier i svenska B vi lärare har att gå efter vid betygsättning anser jag helt klart att det är viktigare och väger mer att du kan utforma texten korrekt, än att du har en intressant historia att berätta.

Mia83 skrev 2008-05-30 10:53:56 följande:
    Tack för ett givande svar. Jag ska göra ett nytt försök att korta ned, men ser inte hur jag ska få med allt som krävs då. Om du inte har något emot det, så skulle jag gärna vilja passa på att ställa en annan fråga till dig.Att man får skriva diverse skönlitterära texter i svenska a och b förstår jag, men jag funderar lite över hur betygsbedömningen ser ut. Anta att jag är en väldigt skicklig skribent, rent tekniskt, men saknar förmåga att skriva en innehållsmässigt läsvärd berättelse. Återspeglas det då i mitt betyg?Jag har funderat på det länge, just för att jag inte alls är särskilt kreativt lagd. Det känns märkligt om man inte kan få högsta betyg för att man inte är en bra skribent ur den aspekten sett.
Svar på tråden Antal ord i en svenskuppgift, ok att överskrida?