• Mia83

Antal ord i en svenskuppgift, ok att överskrida?

Har en uppgift i svenska B som går ut på att skriva en berättelse på 300-500 ord.
    Jag har nu skrivit den, men landade på 604 ord.
    Tror ni det är katastrof? Jag ser verkligen ingen möjlighet att korta ned, utan att skada berättelsen.
    Brukar de vara hårda på sånt?

• Svar på tråden Antal ord i en svenskuppgift, ok att överskrida?
  • trollet2

Har man fått ett visst antal ord att hålla sig till, brukar det ju vara det som gäller. Det kan ses som en del av uppgiften att anpassa sin text till det. Sen är det ju omöjligt att svara på hur hård just DIN lärare är

• Litetdahl

Jag är svensklärare på gymnasiet och skulle råda dig att ändå korta ner den berättelse. Lärare sitter inte och räknar ord, men 100 ord plus är ganska synligt med blotta ögat. Personligen bedömer jag för få ord på samma grunder som för många ord. I uppgiften ingår inte bara skrivandet i sig, utan även att kunna följa en given instruktion.

Lycka till hur du än väljer att göra!

• Mia83
    Litetdahl skrev 2008-05-30 10:45:27 följande:
    Jag är svensklärare på gymnasiet och skulle råda dig att ändå korta ner den berättelse. Lärare sitter inte och räknar ord, men 100 ord plus är ganska synligt med blotta ögat. Personligen bedömer jag för få ord på samma grunder som för många ord. I uppgiften ingår inte bara skrivandet i sig, utan även att kunna följa en given instruktion.Lycka till hur du än väljer att göra!
    Tack för ett givande svar. Jag ska göra ett nytt försök att korta ned, men ser inte hur jag ska få med allt som krävs då.

Om du inte har något emot det, så skulle jag gärna vilja passa på att ställa en annan fråga till dig.
    Att man får skriva diverse skönlitterära texter i svenska a och b förstår jag, men jag funderar lite över hur betygsbedömningen ser ut.