• Runguska

Föräldrapenning - hur lång handläggningstid?

Min man har fyllt i via nätet (med e-legitimation) att han ska ta ut föräldrapenning från och med mitten av april. Eftersom han inte har arbetat utan levt på min inkomst så har han inga som helst uppgifter om inkomst han kan skicka in. (inte ens a-kassa eller sjupenning, 0kr alltså)

Inga pengar har betalts ut och då vi loggar in på försäkringskassan står det inget om ärendet. Det står att han ansökt men inget om det har "beviljats" eller när han kommer att få pengar.

Har vi gjort fel? Måste man kontakta dem och säga att han inte har några kmpletterande uppgifter kring inkomsten? Vi skulle verkligen behöva pengarna då min inkomst ligger på 5500 efter skatt...

Min hemsida - www.kulturellt.se
  • Svar på tråden Föräldrapenning - hur lång handläggningstid?
  • xenaa

hmmm jag tror han måste skicka in inksomtuppgifter till dem så de kan betala ut rätt belopp.
    sen om man lämnar in anmäla innan den 10 i månaden kan man få fp samma månad nån gång mellan 25.27 beroende på när man fyller år.

men eftersom han inte hade lämnat inkomstuppgifter så kan de ta längre tid.
    ring o hör med dem så är det bäst.

sen står det aldrig att det är beviljat på nätet utan det kommer upp 1-2 dagar innan på fliken utbetalning hur mycket man får och när

♥LEO♥
  • Runguska
    xenaa skrev 2008-05-30 11:30:58 följande:
    hmmm jag tror han måste skicka in inksomtuppgifter till dem så de kan betala ut rätt belopp.sen om man lämnar in anmäla innan den 10 i månaden kan man få fp samma månad nån gång mellan 25.27 beroende på när man fyller år.men eftersom han inte hade lämnat inkomstuppgifter så kan de ta längre tid.ring o hör med dem så är det bäst.sen står det aldrig att det är beviljat på nätet utan det kommer upp 1-2 dagar innan på fliken utbetalning hur mycket man får och när
    Okej, så man måste skicka in uppgifter om inkomst trots att man inte haft någon inkomst?
  • xenaa
    Runguska skrev 2008-05-30 12:28:06 följande:
    Okej, så man måste skicka in uppgifter om inkomst trots att man inte haft någon inkomst?
    aa ok missade att han inte hade haft nån inkomst, då tror jag de inte behövs men för säkerhetsskull ring in o kolla o säg att han inte haft nån inkomst d är han berättigad till den lägsta nivå iaf ju
    ♥LEO♥
  • Carisma95

TS:
    Du skriver att han ansökt för FP fr.o.m. mitten av April. Han har ansökt tidigare alltså, inte nu? För du kan inte ansöka om FP bakåt i tiden..

A stumble may prevent a fall....
  • Runguska
    Carisma95 skrev 2008-05-30 14:11:40 följande:
    TS:Du skriver att han ansökt för FP fr.o.m. mitten av April. Han har ansökt tidigare alltså, inte nu? För du kan inte ansöka om FP bakåt i tiden..
    Nej, inte bakåt. Det var då han sökte, från den dagen. Sedan har dagarna gått.
  • Linam370

Min man fick sina pengar igår och sonen är född 28 mars och så var maken hemma 10 dagar efter det, så det kan dröja ett tag.
    Vi fick ringa och fråga och tjata många ggr innan de ens kollade på hans ärende, de har visst mkt att göra just nu.

• Runguska

Okej, tack för era svar - han får ringa och höra hur det går helt enkelt!

Svar på tråden Föräldrapenning - hur lång handläggningstid?