• tidskriftssamlaren

Grekisk mat och även "plockmat"

Kan ni slänga in några brasklappar om grekisk mat och allt därtill. Vi ska ha tema på grekiskt och jag behöver uppslag åt alla håll och kanter. Jag vet att jag kan googla och jag kommer att göra det, men att googla är inget tips jag vill ha här, utan den som har ett GREKISKT tips av något slag...skriv ned det till mig. Tack!

• Svar på tråden Grekisk mat och även "plockmat"
  • tidskriftssamlaren

Men hjälp. Är alla ute och solar, eller vad? Trodde jag skulle få massor av förslag...*väntar och väntar och väntar*

• Ann Lee
    tsatsiki såklart...moussakagrillad halloumi tillsammans med grillade grönsakerfyllda tomatervitlöksbrödkalamataoliversouvlakigrekisk salladdolmades
    Oliver och dolmades köper du färdiga i affären. Halloumin är det bara att skära i skivor och grilla. Resten ska inte heller vara så avancerat att stå i köket och laga...
    Säg till om du vill ha recept på tzatzikin och moussakan...
  • tidskriftssamlaren

Åh, vad bra AnnLee, vilka bra tips. Tzatziki e jag grym på, men moussaka tar jag hemkt gärna emot recept på, det har jag aldrig gjort. Dolmades...är det vindolmar på konservburk...eller är det något annat du menar?

• snillis

* Färsbiffar med fetaost och svarta oliver i.
    * "riktiga" oliver
    * sallad gjord på tomater, rödlök, fetaost, olivolja, salt och peppar
    * klyftpotatis

Och så det som AnnLee räknade upp såklart.

• Sofis

När jag gör mat på grekiskt tema brukar jag ha med denna paj. Den är såååå himla god

Basilikapaj med fetaost och oliver

Ingredienser
    Portioner: 8

PAJDEG:
    4 dl vetemjöl
    150 g smör eller margarin
    ½ kruka basilika
    1 dl färsk, riven parmesanost
    ½ dl vatten

FYLLNING:
    5 tomater
    ½ kruka basilika
    150 g fetaost (grekisk)
    1 burk 227 g svarta oliver utan spad
    4 ägg
    4 dl mjölk
    ½ tsk salt
    2 krm svartpeppar
    1-2 vitlöksklyftor

Gör så här
    Blanda mjöl, matfett, basilikablad och parmesanost i en matberedare. Tillsätt vattnet och kör snabbt ihop till en deg. Låt degen vila kallt ca 30 min. Tryck ut degen i en låg vid pajform, ca 28 cm i diameter. Förgrädda pajskalet i 225°C, ca 10 min.

Skölj och skiva tomaterna. Hacka basilikan. Lägg tomatskivorna i pajskalet. Strö över basilikan och smula över fetaosten. Fördela oliverna över. Vispa ihop ägg, mjölk, salt, peppar och pressad vitlök. Häll äggstanningen över fyllningen. Grädda i 200°C, ca 35 min.

• tidskriftssamlaren

Tack snälla ni. Paj är ju jättebra att göra. Tack för receptet. Kan nog säga på rak arm att det blir den pajen. Och sedan lite av era plockgrejor som ni andra skrivit om.

• Ann Lee
    tidskriftssamlaren: Ja, jag tänker på vildolmar i konservburk. Kan även finnas "färska" i delikatessdisken ifall du har någon "utländsk" affär i närheten. Behöver jag fortfarande skriva moussaka?

Sofis: Pajen lät jättegod, måste prövas!

Kom på en sak... vet inte om du behöver efterrättstips men vi brukar ta grekisk yogurt, ringla över honung och så strö över nötter eller färsk mynta. Kanongod efterrätt, serveras i små glas eftersom det är riktigt mastigt. Annars är ju bara vattenmelon helt klockrent som avslutning på måltiden.
  • tidskriftssamlaren

Tack. Jo, jag googlade lite också, tidigare idag, och hittade ett recept jag tänkte ta som innehöll grekisk yoghurt, ringlad honung och sedan björnbär och hackade pistagenötter på toppen. Det lät jättegott. Annars som du sa, klockrent med melon. Men denna gång blir det nog det med björnbär. Tack för jättefina tips, jag är verkligen jättenöjd!!

• Mollan70

Dolmarna på burk är inte goda, det är bättre att göra dem själv.

• tidskriftssamlaren

Nej, det var det jag funderade på...att vindolmar inte är gott...jag har köpt på burk någon gång, men det har varit en pina att äta och man har gjort det för sakens skull, tryckt i sig en åtminstonde. Men jag ville förtränga det, för jag orkar inte göra egna. Då stryker jag nog hellre det från listan.
    Jag hade tänkt mig att servera:

pajen som Sofis givit recept på här ovanför
    tzatziki
    grekiskt bröd
    oliver
    ev moussaka (med quornfärs)

efterrätt: grek.youghurt med björnbär, honung och nötter

Vad säger ni, behöver jag lägga till något? Gärna någon mindre rätt, men kött är inte aktuellt då ett par av gästerna inte äter det. Grekisk sallad känns lite som kaka på kaka då det är fetaost i pajen. Duger det så här, eller ska jag pytsa dit något mer?

• lilaki

Jag brukar göra en slags paj på smördeg. Jag fyller den med en röra jag steker i panna: Bladspenat, fetaost, olivolja, oregano, citron, rödlök, salt och peppar. Smördeg i botten på en form, röra emellan och så smördeg ovanpå. Grädda i ugnen och skär i bitar. Serveras ljumna och går att förbereda. Smakar så mycket riktiga Grekland!

• Sofis
    tidskriftssamlaren skrev 2008-06-03 21:32:49 följande:
    Nej, det var det jag funderade på...att vindolmar inte är gott...jag har köpt på burk någon gång, men det har varit en pina att äta och man har gjort det för sakens skull, tryckt i sig en åtminstonde. Men jag ville förtränga det, för jag orkar inte göra egna. Då stryker jag nog hellre det från listan.Jag hade tänkt mig att servera:pajen som Sofis givit recept på här ovanförtzatzikigrekiskt brödoliverev moussaka (med quornfärs)efterrätt: grek.youghurt med björnbär, honung och nötterVad säger ni, behöver jag lägga till något? Gärna någon mindre rätt, men kött är inte aktuellt då ett par av gästerna inte äter det. Grekisk sallad känns lite som kaka på kaka då det är fetaost i pajen. Duger det så här, eller ska jag pytsa dit något mer?
    Jag skulle absolut ha lagt till en fräsch grekisk bondsallad, tycker inte att det blir tårta på tårta
  • tidskriftssamlaren

Okej! Ja, något salladsaktigt måste det ju ändå vara till, så varför inte?

Svar på tråden Grekisk mat och även "plockmat"