• kate79

Son som talar otydligt, 4 år, klippa tungbandet?

Sonen som är över 4 år kan många ord men har svårt att uttala dom.

Förra året när vi var hos tandläkaren sa de att man kanske behövde klippa tungbandet utan att närmare förklara och jag tyckte att det lät väldigt onödigt.

Men nu har jag förstått att har man för kort tungband kan man få svårt att prata, så nu har jag bokat tid till läkare.

Någon som har klippt tungbandet på sitt barn och de efter kunnat tala mycket bättre?

Mamma till två underbara barn, Wilhelm 040221 och Tuwa 060210
  • Svar på tråden Son som talar otydligt, 4 år, klippa tungbandet?
  • chillie

Ni har inte varit hos logoped då? Sa tandläkaren att din son hade kort tungband eller var det bara ett förslag från deras sida?

• anka1079

jag är mitt uppe i processen nu.
    MIn son är 6mån, har kort tungband. Då han föddes så tog han bröstet helt bra så man gjorde inget åt det. Nu är han 6mån och började få smakisar...han kunde inte äta så ser jagatt han inte ens får tungan ut ur mun. Så vi ska till en läkare nästa vecka. Jo, man kan få talproblem genom att man inte kan röra tungan...

Men vissa säger att man ska gå till tandläkare...då jag ringde så säger som att barnet ska sövas och det gör dagkirurgiskt. Mest för att tungan ska hållas stilla så dom klipper det som behövs och kollar lite på samma gång...men vi får se vad läkaren säger..

men som sagt min son kan ju inte ens äta mat ordentligt så det måste åtgärdas nu...

• kate79
    chillie skrev 2008-05-30 12:12:47 följande:
    Ni har inte varit hos logoped då? Sa tandläkaren att din son hade kort tungband eller var det bara ett förslag från deras sida?
    Vi har inte varit hos logoped, men jag har önskat att bvc-sköterskan skulle skicka remiss.

Det var tandläkaren som sa att de kanske behövde klippa tungbandet förra året när vi var där och då tyckte jag det lät onödigt.

Sen talade jag med en arbetskamrat och på hennes mans sida hade de klippt tungbandet på några av barnen då de inte kunde tala ordentligt när de gick i skolan och blev mobbade pga det och detta pga för kort tungband.
  • kate79
    anka1079 skrev 2008-05-30 12:19:35 följande:
    jag är mitt uppe i processen nu. MIn son är 6mån, har kort tungband. Då han föddes så tog han bröstet helt bra så man gjorde inget åt det. Nu är han 6mån och började få smakisar...han kunde inte äta så ser jagatt han inte ens får tungan ut ur mun. Så vi ska till en läkare nästa vecka. Jo, man kan få talproblem genom att man inte kan röra tungan...Men vissa säger att man ska gå till tandläkare...då jag ringde så säger som att barnet ska sövas och det gör dagkirurgiskt. Mest för att tungan ska hållas stilla så dom klipper det som behövs och kollar lite på samma gång...men vi får se vad läkaren säger..men som sagt min son kan ju inte ens äta mat ordentligt så det måste åtgärdas nu...
    Ja, hela ingreppet låter väldigt obehagligt. Men jag tänker bättre det än att han ska prata otydligt fortsättningsvis. Han tycker redan det är jobbigt att inte kunna göra sig förstådd. Jag har svårt för vissa ord och då kan jag bara tänka mig vad andra har.
  • anka1079

prata just med en bekant om det...genom att jag är mitt i det...hennes son är väl kanske 6 år och har haft talproblem...dom åtgärdade det under ett vanlig tandläkarbesök...så övar dom talet nu efteråt för han är ju ovan med sin nya tunga...

Prova åk till tandläkare eller ring helst och fundera

• kate79
    anka1079 skrev 2008-05-30 12:35:51 följande:
    prata just med en bekant om det...genom att jag är mitt i det...hennes son är väl kanske 6 år och har haft talproblem...dom åtgärdade det under ett vanlig tandläkarbesök...så övar dom talet nu efteråt för han är ju ovan med sin nya tunga...Prova åk till tandläkare eller ring helst och fundera
    Går han hos logoped alltså?

För det har jag också funderat på, han vet inget annat sätt att uttala vissa ord på. Tycker synd om honom att jag inte tänkt på det tidigare.
  • Nhelia

En logoped kan göra både en oralmotorisk bedömning samt bedömning av uttalet. Ett kort tungband kan påverka uttalet av vissa ljud. Här där jag bor kan logopeden skicka remiss till specialtandvården för klippning eller sambedömning av tungbandet. Klippningen kan göras under narkos eller genom att barnet får lugnande medel och lokalbedövning. Kan din son slicka sig om munnen utan problem och utan att tungspetsen blir hjärtformad så bör det inte vara tungbandet som påverkar uttalet, och i så fall är det ju också logopeden som kan hjälpa till med träning av uttalet!

Lycka till!

• Aquila

Min lillebror fick göra det som liten och det blev mkt bättre. Inget stort ingrepp och det kan hjälpa ofantligt mkt.

• JeanneDArc

Jag tror inte det är så hemskt som det låter faktiskt.. vet folk som har gjort det helt frivilligt för att kunna göra piercing i tungan som de annars inte blev tillåtna pga för kort band. Men det var ett väldigt litet ingrepp som jag förstod det. Dessutom är munnen ett av de ställena på kroppen som läker absolut snabbast och bäst och det är ju positivt i det hela

• anka1079
    kate79 skrev 2008-05-30 12:40:55 följande:
    Går han hos logoped alltså?För det har jag också funderat på, han vet inget annat sätt att uttala vissa ord på. Tycker synd om honom att jag inte tänkt på det tidigare.
    om problemet finns kvar efter sommaren så var väl nån sorta träning på G men ännu vet dom inte vilken...beror på situationen då
  • chillie

En av mina tjejer har haft problem med talet. Fanns många bokstäver hon inte kunde uttala alls. Jag ringde då till bvc och sa att jag ville ha remiss till logoped. Vi har gått där från hon var 4 tills nu när hon är 6. 

Svar på tråden Son som talar otydligt, 4 år, klippa tungbandet?