• Husmamman

Någon som kan något om fasadtvätt?

Hade tänkt börja tvätta fasaden nu medan lillen sover där inne men nu när jag läser på förpackningen (biokleen fasadtvätt proffs) så står det att man ska använda en lågtrycks-spruta el kempåläggare att applicera med och tvätta bort med högtryckstvätt. Vi har ingetdera. Kan man applicera med svamp tror ni och sedan tvätta bort med vattenslangen?

• Svar på tråden Någon som kan något om fasadtvätt?
  • Muslimah

Högtryckstvätt hade ju helt klart varit till stor hjälp.

• Husmamman

Ja, men vi har ju inte det:( och har nog inte råd men en heller tyvärr.

• Muslimah

Men kan du inte skrubba på då? Men du får nog ta i ganska hårt, faktiskt! Använd vattenslangen också, med högsta tryck. Skrubba på! Du rör ju i alla fall på dig, jättebra!

Lycka till!

• Husmamman

Haha ja motion är ju aldrig fel:) Tänkte börja med garaget nu och det är ju inte så stort så det orkar jag:) men tror du att det bir kvar massa fasadtvätt om jag inte tvättar bot med högtryckstvätt? Då kan det nog missfärrga osv. Kanske får köpa en ny ´fasad tvätt som inte är så stark..hmm..

• Husmamman

Jag har också läst om det. Hade redan köpt fasadtvätt innan testet men blev glad åt att se att biokleen fick så bra resultat i och med att det var det vi köpt. men sjukt att yes är så bra.

• LLNLLLNB

Egentligen ska man inte använda högtryckstvätt på träfasad, men ni kanske har tegel? Jag skulle absolut använt vattenslang!

• Carisma95

Det finns (i välsorterade färgbutiker). Hm.. vad "fint" det lät..
    En lång (typ) rotborste, som man kan koppla till vattenslangen och på så sätt slippa "doppa" den hela tiden.

A stumble may prevent a fall....
  • lilya

jag jobbar i färgbutik och läste det om Yes tror inte på det resultatet visst smutsen kanske försvann men ytan blir inte matt av yes så man vet inte om färgen fäster. som tur har du valt ett bra medel :D

• Carisma95
    lilya skrev 2008-05-31 08:11:24 följande:
    jag jobbar i färgbutik och läste det om Yes tror inte på det resultatet visst smutsen kanske försvann men ytan blir inte matt av yes så man vet inte om färgen fäster. som tur har du valt ett bra medel :D
    Mina svärföräldrar har använt det, och det var inga problem med "fästningen".
  • lilya

jaså :D isåfall har vi fått fel uppgifter men super om det funkar :D har inget eget hus så kan inte prova själv

• Carisma95
    lilya skrev 2008-05-31 08:20:15 följande:
    jaså :D isåfall har vi fått fel uppgifter men super om det funkar :D har inget eget hus så kan inte prova själv
    Sen kanske det kan skilja beroende på vilken sorts färg man målar över med..?
  • lilya

jo det kan det göra :D..men kul om en sådan billig sak kan funka :D

• Freiya

man ska aldrig tvätta en husfasad med högtryckstvätt! speciellt inte en träfasad! vattnet tränger ju in i alla vrår och små hål som finns. inte alls bra!

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
Svar på tråden Någon som kan något om fasadtvätt?