• bennysson

Hjälp! Radon på 1100 Bqm3. Vem betalar saneringen i bostadsrätt?

fick veta att vi har 1100Bq/m3 i vår lägenhet, (källarplan/markplan) alltså låååångt över gränsvärdet som är 200 Bq/m3
    Det är förmodligen markradon.

Har varit hysterisk hela natten, vad utsätter jag min tvåmånaders lilla kille för??

Frågan är nu, vem står för saneringskostnaden? Vi eller föreningen? (bostadsrätt) kommer ju gå på runt 50 000 att åtgärda. (radonsug)

FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN varför?

bör vi flytta? men vem vill köpa en radonskadad lägenhet? Men det borde väl försvinna av sanering iallafall.. då kanske man kan bo kvar? jag älskar vår lägenhet,
  • Svar på tråden Hjälp! Radon på 1100 Bqm3. Vem betalar saneringen i bostadsrätt?
  • Husmamman

Åhh hjälp:( Ja, det känns ju inte alls trevligt. Ring kommunen och prata med dels konsumentrådgivaren och den personen som har hand om radonfrågor. Ring även föreningen när du har lite kött på benen. Än så länge är det nog ingen fara. Röker man så har man ökad risk för lungcancer osv. Vet inte så noga. Förstår att du är rädd, vi kollade vårat hus nyligen också. Lycka till, berätta hur det går.

• LLNLLLNB

Ni verkar ha konsulterat någon kunnig. Sa personen att det bara var radonsug som gällde? Det skulle inte hjälpa att öka ventilationen genom att sätta t ex pax-fläktar? (då handlar det baraom några få tusen.

• LLNLLLNB

Borde gå på föreningen, tycker jag förresten. OCH om ni har problem, så har de andra det också, så då borde ni i alla fall kunna gå ihop och få rabatt på arbetet.

• jassikan

Trist.

Det lär mer eller mindre gälla alla bostäder i er näthet om det handlar om markradon. Men mängden kan variera.

Här finns mycket info om radon:
    www.ssi.se/radon/Radon_NatForekAmn.html&Menu2=Radon

www.radonguiden.se/

Tror nog att det borde vara Brf som håller i det hela. Men beroende på föreningens ekonomi kan det kanske behöva läggas till pengar från varje medlem.
    Vem har sagt att det kostar 50000 Vem beställde radonundersökningen - ni eller brf?

• fruis

Det är föreningen som ska stå för det eftersom de är ansvariga för allt som ligger under ytskikt och allt "ramverk" kring lägenheten.

• fruis

Och föreningen lär väl ha en täckande försäkring för det dessutom så kostnaden är troligtvis inget problem.

• bennysson

tack för alla svar. föreningen har bra ekonomi så det är inga problem. ska ha möte med styrelsen ikväll....

hoppas bara detta kan åtgärdas snabbt.. vill inte bo i det nu när man är medveten om det

Svar på tråden Hjälp! Radon på 1100 Bqm3. Vem betalar saneringen i bostadsrätt?