• Glass

hur länge vattnar man gräsmattan med vattenspridare?

Satte på vattenspridaren för ett tag sedan och kom på att jag inte vet hur långe man brukar vattna...
    Vad tycker ni?

Jag har ingen sidfot...
  • Svar på tråden hur länge vattnar man gräsmattan med vattenspridare?
  • Glass

Ja, jag kan inte vattna den mer nu under helgen och det har varit torrt i många dagar nu.

Jag har ingen sidfot...
  • Nyfiken gul

en spridare blöter inte ner så mycket. Så vattna rejält nu när det är torrt. Låt den stå på i alla fall en 2-3 timmar.

• Glass
    Nyfiken gul skrev 2008-05-30 16:48:40 följande:
    en spridare blöter inte ner så mycket. Så vattna rejält nu när det är torrt. Låt den stå på i alla fall en 2-3 timmar.
    oj, så länge! Jag tänkte typ en halvtimme... jag har inte så stor koll märker jag
    Jag har ingen sidfot...
  • Nyfiken gul
    Glass skrev 2008-05-30 16:49:34 följande:
    oj, så länge! Jag tänkte typ en halvtimme... jag har inte så stor koll märker jag
    en halvtimma - då är det ungefär som att du gått med en vattenkanna i ena hörnet av trädgården....

Tänk på att det är torrt o hårt i jorden. Det kräver minst en timma innan första vattnet över huvud taget går ner i jorden.  Mycket av vattnet dunstar första halvtimman av värmen i luften och på marken.
  • Glass
    Nyfiken gul skrev 2008-05-30 16:51:36 följande:
    en halvtimma - då är det ungefär som att du gått med en vattenkanna i ena hörnet av trädgården.... Tänk på att det är torrt o hårt i jorden. Det kräver minst en timma innan första vattnet över huvud taget går ner i jorden.  Mycket av vattnet dunstar första halvtimman av värmen i luften och på marken.
    ojoj, vilket tur att jag frågade!

Tack!
    Jag har ingen sidfot...
  • mimmi 1

Alldeles riktigt.... vattnar man för kort tid, så får man ytliga gräsrötter, och en dålig gräsmatta.... Så, antingen en rejäl rotblöta, 1,5-2 tim på varje ställe, eller inget alls.....
    (att det kommer små regnskurar ibland är ju inget man kan rå på ;o) )

Svar på tråden hur länge vattnar man gräsmattan med vattenspridare?