• Vallie

Hur gör ni som inte har AC?

Hej

hur gör ni som inte har AC eller något när det blir såhär varmt? bilen blir ju som en bastu och det gillas inte av varken mig, sambon eller vår dotter på 3 veckor.

idag åkte jag 10 min och hon var genomsvettig och kräktes när vi kom fram.

kan man göra något eller bör man byta bil?

• Svar på tråden Hur gör ni som inte har AC?
  • Nyfiken gul

försök parkera i skuggan så mycket som möjligt.

Stäng av alla fläktar och kör med rutorna öppna istället så luften får cirkulera runt o kylas ner.

Sätt upp solskydd i bilen så skyddas ni mot direkt solljus när ni kör.

• Me o Mike

jag skulle ha bytt bil för jag HATAR när det är varmt i bilar..

• Me o Mike

fast korsdrag är inte så nyttigt heller för en nykläckt bebbe.

Nyfiken gul skrev 2008-05-30 17:13:27 följande:

försök parkera i skuggan så mycket som möjligt. Stäng av alla fläktar och kör med rutorna öppna istället så luften får cirkulera runt o kylas ner.Sätt upp solskydd i bilen så skyddas ni mot direkt solljus när ni kör.
  • diz

KD är lite svårt att köra med när barnen är riktigt små, men vid tillfälle har det allt blivit KD här också.
    Dock har vi nu efter 3 år köpt en annan bil med ECC. Det är fruktansvärt jobbigt med en het bil. Nu funkar det bara inte längre för oss.

• Mammanseko

Vi har skaffat oss bilar med ACC för det har INTE funegrat med dottern utan, hon är varm som det är. Korsdrag kan jag inte ha i bilen pga min nacke, får värk direkt.

Mamma till Albin och Alva
  • Nyfiken gul
    MulleNuh skrev 2008-05-30 17:13:58 följande:
    fast korsdrag är inte så nyttigt heller för en nykläckt bebbe.Nyfiken gul skrev 2008-05-30 17:13:27 följande:
    korsdrag har jag inte sagt något om.. man kan ha rutorna öppnade ändå utan att det drar direkt på barnet. Man måste ju inte veva ner helt.
  • Vallie

Är KD korsdrag eller?

Vill inte veva ner rutorna heller då jag kommer köra mycket ensam med bilen och det går inte att koppla ur airbagen fram så jag måste ha henne bak, och då har jag ju inte riktigt koll på om det drar på henne eller inte.

åå vad jag börjar ångra detta bilköp

• Micke Geting

En stor badbalja med is i baksätet? =)

• stiletto

Om jag kan så brukar jag veva ner alla rutor så den värsta värmen hinner blåsa ur bilen innan jag sätter mig och kör iväg. Det är ju fortfarande varmt men det är iaf bättre än att sätta sig direkt.

Utomlands brukar de lägga på bilen ett skydd, som ett täcke över hela bilen. Borde väl finnas att köpa även här(?)

• Micke Geting

Tycker egentligen att man om man ska ha små barn i bilen bör ha AC. Tror det kan vara direkt skadligt för så små att sitta i en överjävligt varm bil.
    MEN, pass upp med AC också. Så lätt att man kör för kallt och blir förkyld.
    Kommer ihåg för et 10 år sedan när jag för första gången köpte bil med just AC. Var förkyld hela den sommaren utan att begripa varför, tills någon påpekade just detta med min AC,

• väntar i Kina kön

Det finns faktiskt på jula kostar bara ca 30 kr. Skulle inte klara mig en sommar utan den. (täcket som man lägger på rutan)Bra även på vintern så slipper man skrapa fram rutan i bilen.

Bilen blir inte så hett inuti när man startar och jag brukar lägga på den när jag ska i väg någonstans.

Här även köpt solfilm som jag har lagt på rutorna baktill. Det är en solfilm som man kan ta bort när man vill. Inte den som sitter som berg...*ler Vi har även solar plexis eller vad det nu heter i den bilen som vi använder mest.

• väntar i Kina kön

Solfilmen som man kan ta bort finns på biltema och är jätte billig. Alla solfilmer går att ta bort men det vet vi nog alla som har haft solfilm att det inte är det lättaste. De här är precis som en vanlig solfilm men det går att ta bort och tvätta rutan om man vill och lägga till baka den sen.

• MiaMaa
    väntar i Kina kön skrev 2008-05-30 17:34:51 följande:
    Solfilmen som man kan ta bort finns på biltema och är jätte billig. Alla solfilmer går att ta bort men det vet vi nog alla som har haft solfilm att det inte är det lättaste. De här är precis som en vanlig solfilm men det går att ta bort och tvätta rutan om man vill och lägga till baka den sen.
    den har jag med men nu är den slut på centarllagret fick jag veta i går när jag var och skulle ha till min andra bil.
    suck....säger jag bara. den är bra mycket mörkare med än den "vanliga"solfilmen
    Vallie skrev 2008-05-30 17:18:12 följande:
    Är KD korsdrag eller? Vill inte veva ner rutorna heller då jag kommer köra mycket ensam med bilen och det går inte att koppla ur airbagen fram så jag måste ha henne bak, och då har jag ju inte riktigt koll på om det drar på henne eller inte.åå vad jag börjar ångra detta bilköp

men om hon typ sitter bakom passagerar stolen så vävar du ner passagerar rutan. då drar det inte på henne direkt. eller tvärtom.

John-02 Jens -05 Jezzie-07
  • FEL007

Jag vevar ner rutorna någon centimeter när bilen står parkerad. Bilen är inte tokvarm när jag sätter mig i den och då går det att hålla den vid en rimlig temperatur vid körning.

Min bil är billig så jag är inte orolig även om jag lämnar den olåst

Svar på tråden Hur gör ni som inte har AC?