• MoReNiiTa

Vad tjänar du som jobbar i butik?

Vilken butik?

Vad tjänar du? Heltid/deltid?

Vilken utbildning gick du?

Grejen är att jag gick i gymnasiet (en hel annan linje) men nu vill jag gärna jobba i butik, men jag måste plugga t ex. Komvux eller högskola. Hoppas nån kan svara på mina frågor

• Svar på tråden Vad tjänar du som jobbar i butik?
  • snappi81

Jag jobbar i livsmedelsbutik, ca 30 timmar i vecka och får ut allt mellan 11000 - 13000 ungefär.. beror lite på hur mycket kvällar och helger jag jobbar!

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • jordgubbsglass

jag jobbar heltid i en dvd-cd butik och har efter skatt 15500. Å man behöver ingen utbildning för att jobba i butik??

• MoReNiiTa

Jo, jag har sökt flera men de kräver alltid utbildning, typ handel och administration (gymnasiet)

• snappi81
    MoReNiiTa skrev 2008-05-30 17:59:17 följande:
    Jo, jag har sökt flera men de kräver alltid utbildning, typ handel och administration (gymnasiet)
    Det va lustigt.. visseligen gick jag den linjen men det är nog ingen annan på mitt jobb som gjort det!
    *För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Jen81

När jag jobbade i butik hade jag ut ca 12 000. tyckte inte om de tiderna som ofta var mellan 9-18 eller i livsmedel då man jobbade helger och kvällar.. Idag är jag fsk-lärare och jobbar bara dagtid. Slutar nästan aldrig efter 16 och får ut ca 16 500:- mkt bättre!!

• jordgubbsglass

men gud va konstigt. jag har aldrig hört att nån frågar efter utbildning för å jobba i butik. kan ju va ett + om man har kassavana å så men.. Det beroro väl kanske på vart man bor oxå. Här som jag bor så skriker företagen efter anställda.. Finns gott om jobb här så dom är väl bara glada om nån vill jobba.. på andra ställen i sverige är de kanske svårarae å få jobb å då kan dom ju kräva de bästa i alla dom som söker..

• MoReNiiTa

Jo, jag bor i Stockholm - Södertälje.

De brukar ju alltid ge jobben till de som har utbildningen :( Jag har ju arbetserfarenhet inom vård men inte inom handel.

Jag skulle också kunna tänka mig att jobba på dagis t ex. men man behöver utbildning till det också antar jag...

• bellanbus

Jag jobbar i butik och har ingen särskild utbildning (iofs är det extra utöver mina studier), dock har jag kassavana från tiden jag arbetade som bartender...men det är typ 10 år sedan...

Vad är det för butiksjobb du sökt om man får fråga, där de söker sådan utbildning?

• MoReNiiTa

Jag har sökt de flesta här.. typ H&M, åhlens, lindex, ica, coop m.m.

• Tecken
    MoReNiiTa skrev 2008-05-30 18:14:03 följande:
    Jo, jag bor i Stockholm - Södertälje.De brukar ju alltid ge jobben till de som har utbildningen :( Jag har ju arbetserfarenhet inom vård men inte inom handel.Jag skulle också kunna tänka mig att jobba på dagis t ex. men man behöver utbildning till det också antar jag...
    Ja, på de flesta förskolorna kräver de någon typ av pedagogisk utbildning.
  • Messo

Jag jobbar lite mer än halvtid och får ut ungefär 10000 kr/mån.. Har ingen utbildning inom handel men har haft olika praktikplatser (i butik) som lett till jobb..

• sommar2001

Jobbar i en hemelektronikbutik. Hade ingen utbildning när jag blev anställd. ( Naturvetenskaplig linje på gynm.)

Är idag avdelningschef och har något högre lön än vad jag hade som säljare.
    En månadslön (100%) för en butiksmedarbetare ligger på
    ca 17 000:- + ob och ev. bonus. Kan skilja något beroende på arbetsuppgifter och ansvar m.m

När jag rekryterar personal kan jag ärligt säga att jag struntar i vad de har för utbildning. Är intresserad av personen och om den har vad som krävs.
    Utbildning kan alltid ske internt och det viktiga är personligheten.
    Visst, har en sökande haft 7 olika arbeten, 4 praktikplatser och varit arbetslös en längre tid under en 5 års period ringer det några varningsklockor.

Lycka till!!

• MoReNiiTa

Va skönt att det kanske inte är helt kört då.
    Jag har ju jobb, timmanställd på hemtjänsten, och jag vet att jag gör ett bra jobb och de är nöjda med mig, men jag vill inte jobba där hela livet, plus att jag har problem med min rygg, men jag behöver ju pengarna.

Butiksarbete tycker jag är roligt, vill gärna prova på det..bara jag fick en chans.. men jag fortsätter att leta..

• Jen81

Ja om man ska jobba på fsk är det ju ett plus med ngn pedagogisk utbildning. mwn vi har två på mitt jobb som inte ens har gått barn och fritid på gymn. de har alltså ingen utb. jag gick lärarutbildningen. Det finns ju olika tjänster så som fsk.lärartjänster och barnskötarrjönster.. får de inte in ngn barnskötare så kan det bli aktuellt att anställa folk utan utb.

Svar på tråden Vad tjänar du som jobbar i butik?