Hur farligt är det egentligen att äta rått kött när man är gravid?
som rubriken lyder....
som rubriken lyder....
Det går garanterat snabbare att googla detta...
hur farligt vet jasg inte men det finns ju en anledning att dom varnar för det.
den enda risken är att du får en kraftig maginfluensa och det är inte bra när man är gravid.. dels för uttorkningen och dels för de starka reflexerna när man kräks.. risken för magsjuka e större med rått kött än tillagat.. det är därför bara.
ok, tack för svaren!
Rått kött
Ät inte rått kött. Allt kött, särskilt lamm, gris och fågel ska vara ordentligt genomkokt eller genomstekt. Skadliga bakterier och parasiter kan ge dig infektioner som påverkar ditt barn. Undvik: Råbiff och köttbullssmet, gravat kött och gravad fågel (se Skadliga bakterier och parasiter).
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=12551&epslanguage=SV
Nix, det är inte risken för magsjuka som är anledningen till att man varnar för rått kött, utan främst risken för toxoplasmos.
Allt kött innehåller dock inte denna bakterie, utan det är en liten risk att man blir smittad. Eftersom påföljderna är mycket allvarliga så avråds man från att äta allt som kan smitta med toxoplasmos, som rått kött, vissa charkuterier, opastöriserade ostar etc, även om riskerna för att bli smittad är liten, framför allt i Sverige.
men det är ju en bakterie i det som kan orsaka missfall. samma som är i kattbajs!
TS: Det här är EXAKT varför det är bättre att googla sånt här än att fråga på FL.
Lola, my dear, jag har den djupaste respekt för dig och jag vet att du aldrig skulle komma med hitte-på-råd. Men ack så många gör ju det, och så blir det gärna lite diskussion om vad som är vad... När det gäller raka faktakunskaper går det vansinnigt mycket snabbare att bara googla.
Det var min barnmorksa som sa så till mig.. och att toxoplasmos är som en maginfluensa som inte går över snabbt. Jag borde googlat det också istället för att lita på henne..det håller jag faktiskt med om
Jag tycker att de flestas barnmorskors kunskap eller snarare brist på kunskap är skrämmande.
t.ex. När mitt hb är högt så tycker de att det är jättebra, trots att jag har hyperemesis och har varit uttorkad vid dessa tillfällen.