• Anonym (orolig)

Råkade just äta mögelost!!!!! Är gravid... :-(

Hej! Snabba fakta behövs här. Jag fick ett plus i förrgår. Känns helt galet och det har inte gått in än. Är på BIM +2 idag. Jag var just på middag med jobbet och nu när jag kom hem kommer jag på att jag ju för faen ÅT ÄDELOST Alltså "rå" ädelost på en brödskiva till dessert. Tänkte inte alls på det! Jösses. Jag har ju inte ens fattat att jag är gravid!

Visst borde det väl vara för tidigt än för att det ska vara skadligt? Eller? *pip* nu blev jag plötsligt orolig.

• Svar på tråden Råkade just äta mögelost!!!!! Är gravid... :-(
  • Ärla Minou

Det är på tok för tidigt för att det ska vara det minsta farligt. Farligt är tom ett ord som känns väl starkt om man så är i v27.

• honyponken

det borde nog inte vara nån fara.. det var ju inga stora mängder du åt..

• tamate

Det KAN finnas någon bakterie (tror jag det var) som gör att man kan få missfall. men det är ovanligt men det finns en liten risk. 

Jag har ätit mögelost under båda mina graviditeter och dethar inte varit någon fara. det som har hänt har hänt så du kan inte gå och ha ångest utan gå vidare och om du känner dig orolig och inte vill riskera så undviker du i fortsättningen helt enkelt.

Förresten, grattis till ditt + =)

- det som inte dödar härdar!
  • La Lola

Risken att få listeria är väldigt liten!

//Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Anonym (orolig)

Tack för svar! Jag vet ju inte ens vad som ska vara "farligt" med att äta ädelost. Så, listeria alltså... hmm... *googlar*

Som sagt! Tackar för svar! Det är svårt att ens fatta att man är på smällen men att dessutom redan behöva tänka på att låta bli ostar hade jag absolut inte hunnit fatta

• Anonym (orolig)
    Svar på #3
    hah ja Tack! Som sagt, har inte fattat än men är väldigt lycklig de stunder jag kanske förstår
    tamate skrev 2008-05-30 21:21:24 följande:
    Förresten, grattis till ditt + =)
  • Anonym (orolig)

Jises! Hur ska man kunna hålla reda på det där?? Hahha! Det blir pasta och fiskpinnar i 9 månader nu då

Tack för det La Lola Jag ska läsa på där.

• Michisen

Haha, förlåt att jag skrattar, men det är verkligen ingen fara. Så tidigt i graviditeten så försörjs grodden fortfarande av gulsäcken - så du kan inte smitta ärtan med några saker riktigt än! :)
    Ta det lugnt bara!

• La Lola
    Anonym (orolig) skrev 2008-05-30 21:34:40 följande:
    Jises! Hur ska man kunna hålla reda på det där?? Hahha! Det blir pasta och fiskpinnar i 9 månader nu då Tack för det La Lola Jag ska läsa på där.
    Nä, kostråden (som är helt frivilliga att följa) är jättelätta!
    Men folk har en förmåga att krångla till det o misstolka det som står.
    //Var dig själv, det finns redan så många andra.
  • Anonym (orolig)
    Svar på #9
    Härligt! Tackar för svar Skratta på du, det gör jag själv! Blev bara lite chockad över att inse att jag för fasiken inte kan äta ädelost på 9 månader! Snuset har jag skippat sedan +et och vin blev det inte till middagen idag men ädelost hade jag helt glömt bort att tänka på!
    Michisen skrev 2008-05-30 21:36:06 följande:
    Haha, förlåt att jag skrattar, men det är verkligen ingen fara. Så tidigt i graviditeten så försörjs grodden fortfarande av gulsäcken - så du kan inte smitta ärtan med några saker riktigt än! :)Ta det lugnt bara!
    [/citat]

Nog begriper jag att det är frivilligt. Och visst är det ingen vetenskap. Jag försökte bara raljera lite över långa listor.. men, men

La Lola skrev 2008-05-30 21:37:02 följande:
    [citat]
    Nä, kostråden (som är helt frivilliga att följa) är jättelätta! Men folk har en förmåga att krångla till det o misstolka det som står.
  • Anonym (jag med...)

Jag gjorde likadant, fast 1 dag innan jag plussade. Fattar inte vad jag tänkte på då vi försökte och jag visste att jag skulle undvika mögelost ifall det hade funkat. Men inte går jag och grämer mig över det, det är inte bra för dig eller bebisen att stressa om sånt Du och barnet delar inte någon näring än heller så att inget du äter övergår till barnet än. Grattis till plusset och ta det lugnt nu och var glad!

Svar på tråden Råkade just äta mögelost!!!!! Är gravid... :-(