• Boudicea

Bygga för företagets pengar??

Om man har en enskild firma, reklamfirma, där foto är en stor del, kan man då använda företagets pengar till att bygga en fotostudio på tomten?
    (Med företagets pengar menar jag att man inte behöver skatta på de pengarna.)

Jag ska kolla upp ordentligt med skatteverket men ville bara höra om det fanns nån på FL med lite koll först :)

• Svar på tråden Bygga för företagets pengar??
  • RAF

Hej

Jag vet inte något 100% svar men jag vet att skatteverket är väldigt hård på detta med lokal/kontor i eget hus gällande enskild firma.
    Det är enorma gränser för vad som verkligen tillhör företaget och privat och jag tror det kan blir riktigt svårt att få igenom.
    Tycker verkligen du ska ha det bekräftat av Skv innan du påbörjar något och lita inte på svar på FL!

• jessicolors

Givetvis kan du använda företagets pengar till att bygga en fotostudio. Det kallas "investering".

Allt som du köper in för att kunna bygga drar du först av momsen för och sedan drar du av resten som en ren kostnad.

Vad skatteverket kan vara "hårda" på är att om man vill exempelvis vill bygga ut det befintliga huset för att använda till företaget skall det helst finnas egen ingång (ytterdörr) till denna yta, om du vill dra av alla kostnader på företaget.

Bygger du en fristående fotostudio på din tomt är ju den regeln utan betydelse.

• Boudicea

Tack för era svar! Jag ska givetvis prata med skatteverket men det är bra att höra lite åsikter först. Det finns mycket kompetens samlat på FL så jag tänkte att jag skulle ta del av den först! :)

Svar på tråden Bygga för företagets pengar??