Kan man frysa ner egengjord fläderblomssaft?
Ja som frågan lyder:) Tar ju stor plats i kylen
Ja som frågan lyder:) Tar ju stor plats i kylen
ja det kan man.jag känner en familj som gör det och det går toppenbra!
ja det gör alltid mamma... och ett litet tips i förbifarten, om du har grädde till nån efterrätt, tex kladdkaka, så häll i lite koncentrat av saften efter att du lösvispat grädden, LJUVLIGT!
ok tack för era svar och även tipset. Det lät smarrigt:)
Ja, jag fryser i tomma rena mjölpaket så tar det inte så mycket plats.
Danska: Ja vad smart det får jag med göra :)
Du kan som sagt frysa saften om du vill, men tänk på att inte använda glasflaskor som går sönder om du fryser dem med vätska i ...
Annars (om man t.ex inte har plats i frysen) kan man göra en gammaldags konservering. Jag har aldrig gjort det själv, men minns att mamma och pappa konserverade i gamla vinflaskor (bra för att de är färgade och inte släpper igenom lika mycket solljus som annars påskyndar nedbrytningsprocessen). Flaskorna kokades, fylldes till bredden med nykokad het saft och locket förseglades med paraffin för att minimera luftåtkomsten ytterligare. Jag vet inte om de tillsatte askorbinsyra också. Seden räckte det att förvara dem i ett mörkt, svalt rum. Vi hade saft, sylt och mos ända till vårarna.
Googla lite på konservering så får du nog fler handfasta tips om du vill prova denna metod!
Rättar bara till stavfel. Skulle stå: "fylldes till BRÄDDEN". Flaskorna ska alltså vara alldeles flöfulla utan någon luft i.
Jag brukar frysa i 0,5 liters petflaskor, fungerar utmärkt.