• Natosh

Innekattsäker balkong

Hej i värmen!

Jag har ett problem. Jag kan inte ha balkongförnstren eller andra fönster öppna eftersom att risken då är stor att katterna trillar ut. Den ena lyckades förra veckan trots attjag försöker vara så försiktig. Det var en skärrad men hel kisse jag fick springa ned och hämta :( (blev glad igen när hon fick fil och tonfisk)

Håller på att krevera i värmen!

Finns det någon annan innekattsägare som löst detta på något smart sätt? Funderar just nu över olika slags nät och hur det isåfall ska fästas och vart osv...

• Svar på tråden Innekattsäker balkong
  • mooogn

Finns det sådana där gamla myggnätsfönster kvar att köpa (eller så snickrades de ihop hemma...)? Vi funderar på något sådant så slipper vi sätta nät runt balkongen (flyttar ev. till hösten)

• Champagne

Hönsnät vet jag nån som satt upp Inte särskilt snyggt, men väldigt praktiskt! Jag vet dock inte hur det är fäst, men man borde kunna skruva upp det utan att det gör alltför stor skada.

• Niklas

Vi hade nät på balkongen när vi bodde i lägenhet. Det funkade fint. Gick att fästa i räcket. Man kan behöva något stabilt upp på var sida om räcket så man kan spänna nätet mellan något men det är ganska enkelt att lösa. Vi hade ganska kraftigt nät som inte behävde stöd så det stod upp av sig själv utan stödpinnar.

• Birgitta2

Hönsnät med trä- och gångjärn i de böjliga hörnen funkar fint. Kostar lite att få tillverkat men är väl värt.

• Majsan70

Vi har hönsnät o inte syns det särskilt mycket utifrån. Inga katter som ramlar ut härhemma inte.

• Niklas

Vi hade pelare på var sida om balkongen. Fäste nätet med ståltråd runt dem och sen fäste jag nätet i nederkant mot räcket. I hörnen använde jag inget men om det hade behövts så hade jag satt två träbitar rakt upp i hörnen fäst i balkongen med ståltråd för att sedan fästa nätet i träbitarna. Två hörn skulle det bli.

• snappi81

Köp myggnät, sätt fast kardborre fästen på nätet och vägen! vips så kan inga katter komma ut...

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • skorpionen80
    snappi81 skrev 2008-05-31 20:41:14 följande:
    Köp myggnät, sätt fast kardborre fästen på nätet och vägen! vips så kan inga katter komma ut...
    Fast det är ju inte särskilt svårt att riva ner dem om de börjar klättra på nätet.
  • snappi81
    skorpionen80 skrev 2008-05-31 22:42:42 följande:
    Fast det är ju inte särskilt svårt att riva ner dem om de börjar klättra på nätet.
    Funkar här iallafall!
    *För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Knytets

vi kör hönsnät här, gick väl på ca 500 spänn och tar lite mindre än en dag att sätta ihop.
    Jätteskönt. Satte upp trästolpar i hörnen och sedan liggande trästolpar uppetill från stolpar och in mot husväggen och en mellan trästolparna. Sen är det bara ta en häftpistol och häfta gärnet. (vi tänkte: hellre för många än för få)
    Som någon sa, inte speciellt snyggt men däremot väääldigt praktiskt. Och uppskattas oerhört av katterna.

Katterna både klättrar i nätet eller sitter där ute och luftar sig.
    Har inte hunnit få upp några hyllor än som katterna kan ligga på men det ska förhoppninsgvis finnas tid för att bygga till det i sommar

ett tips är att kolla priserna på hönsnätet, vi köpte på granngården, där fick man nästan 2 likadana rullar för samma pris som en rulle på k-rauta.

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
Svar på tråden Innekattsäker balkong