• Anonym (korkad?)

jag hatar matte!

Jag hatar matte. Matte har förstört hela mitt liv och min framtid. Jag kommer aldrig komma in på sjuksköterskeprogrammet och därmed kommer jag aldrig få en chans att bli det jag vill bli. Jag får antingen vara skittorkare för resten av mitt liv eller gå en utbildning till ett annat yrke som jag antagligen kommer vantrivas med för resten av mitt liv. Jag hatar ekvationer, funktionslära och allt annat som har med matte b att göra. Jag går ut omvårdnadsprogrammet med MVG i alla ämnen förutom Matematik B där jag har IG. Jag är en bra människa och vet att jag skulle bli en bra sjuksköterska om jag fick chansen. Min mamma är sjuksköterska och hon använder aldrig någonsin så avancerad matte som finns i B kursen. Aldrig någonsin!
    På tisdag ska jag göra om slutprovet för tredje gången och jag har bestämt mig för att ge upp om jag inte klarar det. Jag mår så jävla dåligt, jag VET att jag inte är någon korkad människa men man känner sig ju inte särskilt smart. Vem fan uppfann matte b och varför i helvete ska man behöva ha det som krav för sjuksköterskeprogrammet?!
    Jag har inget att göra i höst, får jag inget jobb och inte kommer in står jag där helt utan pengar och räkningar som ska betalas. Vad fan ska man göra?!

• Svar på tråden jag hatar matte!
  • Fille Fjonkan

Men ge inte upp! Bli arg och se till att klara matten istället.

Jag hade grava problem med statistisk matematik. KTH. Jag kunde helt enkelt inte få in vad olika saker betydde och hur man räknade fram dem. Till slut satte jag mig ner och räknade igenom gamla tentor tills jag i princip kunde dem utantill. Då kunde jag se på frågan vilken formel jag skulle använda. Jag kunde få fram rätt resultat, men hade ingen egentlig aning om vad jag räknade ut. Jag fick MVG på tentan och fattar fortfarande ingenting

Tur att jag inte behöver kunna det för att klara mitt jobb...

Stort lycka till!

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Babymom

I feel for you...Vill samma sak men matten känns som mitt hinder *Morrr* Men vi får tame fan inte ge upp! Läste föressten att man kan ha typ som dyselexi med matte och då är det ju inte konstigt att man har svårt.

Vet du föressten hur höga betyg/krav som behövs för att bli ssk?

• Lillgull

Jag har också alltid "hatat" matte och hade en etta i matte när jag gick ut grundskolan..sen började jag på komvux och helt plötsligt gick det mkt bättre med matten..inte för att det blev ngt favoritämne, glöm det..men jag fixade det iaf..hade tom VG i matte A..matte B var svårare men det gick..läste tom matte C..så i B och C kurserna hade jag iaf G och det var jag supernöjd med..kan tillägga att jag hade en mkt bra lärare i matten, på komvux..hon gav sig inte förrän man fattade..

• Anonym

Du har hamnat i en negativ spiral! Du hatar matte, du ser hur din framtid kommer raseras av detta enda, du ser bara svårigheterna och därmed klarar du det inte. Jag säger inte att alla kan ha lätt för matte bara de vill, jag säger bara att man kan klarar av det om man verkligen vill och ger sig tusan på det.

Jag hade skitsvårt för matte på gymnasiet men klarade mig lysande i övriga ämnen, lite som du tror jag. Hade G i Matte A och IG i Matte B. Var även fruktansvärt skoltrött och ville bara sätta mig ner och grina vid tanken på att denna jäkla matte skulle förstöra mina framtidsplaner. Som tur var hade jag en farsa som ruskade om mig ca en vecka före studenten. Han höll en väldigt opedagogisk men effektiv föreläsning för mig om konsten att lyckas här i livet. Summa sumarum: ens inställning och tanker om saker i livet påverkar hur utfallet blir. Dvs om man bara ser negativa saker får man bara negativa resultat. Ser man positiva saker och tänker positiva och lösningsfokuserade tankar får man positiva resultat.

Han hade faktiskt helt rätt har jag upptäckt under åren som gått som dess. Jag gjorde i alla fall upp med min mattelärare att få gå sommarkurs i matte ihop med åk 2, efter min student. Jag gav mig tusan på att jag skulle ha bra betyg i både matte A och B. Innan sommaren var slut hade jag det också och jag kunde söka till universitetet, om än ett halvår senare än vad jag planerat för i början.

Det blev ett långt inlägg. Jag vill bara få fram att du kan visst klara det! Du måste först och främst i ditt eget huvud se att du kan det, så löser sig resten. Inte smärtfritt, men fullt genomförbart.

• Anonym (Vim)
    Anononumsmsm skrev 2018-02-06 14:21:32 följande:

Lol u suck

Spring och mät dig och se om du blev längre!
  • Tårtmamman68

Förlåt för jag sa som jag gjorde hoppas du har det bra jag lider av en grov depression som gör att jag vill prata ner andra personer.

• Anonym (anonymm)

Vet hur det är . Tycker med matte b/2 är jättesvårt. Ett tips är att kolla på tex dalles matte på internet. tycker han gör har förklaringar.

• nnnnnnnn
    Anonym (anonymm) skrev 2019-02-20 18:46:43 följande:
    Vet hur det är . Tycker med matte b/2 är jättesvårt. Ett tips är att kolla på tex dalles matte på internet. tycker han gör har förklaringar.
    Bra tips, nästan 11 år efter trådstarten...
  • Anonym (anonymm)
    nnnnnnnn skrev 2019-02-20 22:27:38 följande:

Ja men folk skriver ju i den så det täbkte inte jag på
  • Anonym (anonymm)
    nnnnnnnn skrev 2019-02-20 22:27:38 följande:

säg det till den som började skriva i tråden istället
Svar på tråden jag hatar matte!