• Neko

Kan man ge en liten bit alvedon brustablett till litet barn?

Han är egentligen för liten för det men har feber och vi har slut barnalvedon. Går det att ge en pytteliten bit brustablett alvedon i vatten eller måste vi vänta tills imorgon? Någon som vet? Han är snart två år.

• Svar på tråden Kan man ge en liten bit alvedon brustablett till litet barn?
  • Skusan

Jag skulle gett honom en halv halva (1/4 tablett) av en brustablett. Det blir 125 mg. Dosen han skulle fått av flytande alvedon för 10 kg barn (1 år) skulel varit 120 mg.

• Ananaspaj

Måste han få alvedon alls? Har han väldigt hög feber? Annars hade jag väntat...feber är inte farligt om den inte är jättehög.

• Skusan
    Ananaspaj skrev 2008-05-31 23:14:32 följande:
    Måste han få alvedon alls? Har han väldigt hög feber? Annars hade jag väntat...feber är inte farligt om den inte är jättehög.
    Brusalvedon är inte farligt att ge, det är ingen skillnad på den mot flytande alvedon. Det handlar om doseringen, och den blir rätt om TS delar tabletten i fyra lika stora delar och löser upp en liten del med lite vatten och tex ger med dosspruta.
  • Ananaspaj
    Skusan skrev 2008-05-31 23:18:22 följande:
    Brusalvedon är inte farligt att ge, det är ingen skillnad på den mot flytande alvedon. Det handlar om doseringen, och den blir rätt om TS delar tabletten i fyra lika stora delar och löser upp en liten del med lite vatten och tex ger med dosspruta.
    Sa inte att det är farligt men jag tycker att så många ger febernedsättande såå ofta, känns onödigt! Feber är bra! Det var därför jag frågade om det var nödvändigt, om febern var väldigt hög..
  • deeeeee

Jag skulle ringt vårdguiden/sjukvårdsrådgivningen och frågat, kan ju vara andra ämnen i som barnet reagerar allergiskt på eller att magslemhinnan är känsligare för brus hos de små....krya på er!

• Neko

Det är inte för febern, han har troligtvis ont någonstans =/ Försökte ge men han vägrade ta det så vi får vänta tills imorgon... stackarn har storgråtit hela kvällen/natten och har inte kunnat sova något på dagen heller =/

Jag läste på FASS att de rekommenderade en halv tablett för barn från 15 kg och han väger kring 12 kg så en halv halva borde ju inte varit för mycket i alla fall. Synd att det inte fungerade.

• Skusan
    Neko skrev 2008-06-01 02:48:34 följande:
    Det är inte för febern, han har troligtvis ont någonstans =/ Försökte ge men han vägrade ta det så vi får vänta tills imorgon... stackarn har storgråtit hela kvällen/natten och har inte kunnat sova något på dagen heller =/Jag läste på FASS att de rekommenderade en halv tablett för barn från 15 kg och han väger kring 12 kg så en halv halva borde ju inte varit för mycket i alla fall. Synd att det inte fungerade.
    Nej för mycket hade det inte alls varit, man brukar/bör gå på den lägre doseringen om barnet väger mittemellan två doser.

hur har det gått för er idag?
  • Neko

Jag köpte barnalvedon idag men nu verkar det börjat klia så förskräckligt på hans fötter (har en massa utslag på kroppen + fötterna) och det hjälper ju inte alvedon mot =/ Funderar på att ringa sjukvårdsupplysningen om det inte blir bättre snart, eller BVC. De borde ju kunna ge något mot klådan iaf, har för mej att man kanske kan få tavegyl på recept.

Han fick bara sova 5 timmar igår natt och vaknade en massa mitt i och var ledsen och inte sovit något idag heller stackaren!

Svar på tråden Kan man ge en liten bit alvedon brustablett till litet barn?