• Anonym

Är så orolig för mina barn...

Blir nästan sjuk av oro emellanåt för mina barn... Båda två har varit väldigt sjuka under vintern/våren. Vi har legat på sjukhus flera gånger, mest pga astmatiska besvär.

Sonen har klagat över magont länge. Nu äter han dåligt, har blivit smalare (inte gått ner mkt i vikt, men inte heller gått upp på ett tag). Jag vill att han ska undersökas pga detta. Idag hittade jag en liten knuta på hans huvud, i hårbotten och blev genast illamående av oro. Den känns för stor för att vara ett insektsbett och för liten för att vara en bula.

Min lilla bebis (5 månader) har börjat hosta igen och det blir nog snart dags för en ny sjukhusvistelse. Än så länge har hon "bara" hosta, men jag är super-orolig för HUR sjuk hon kommer att bli denna gången.

Det jobbiga är att folk i min omgivning verkar tycka att allt är normalt. Det har flera gånger varit så att jag menat att de varit sjuka och andra har varit lite nonchalanta, men att barnen ändå visat sig vara ordentligt sjuka. Det känns som att folk tycker jag bara vill springa till doktorn i tid och otid. Jag känner ofta att jag måste ursäkta  och avdramatisera min oro. Jag "får" aldrig RIKTIGT uttrycka min oro. Emellanåt blir jag själv orolig att jag lider av nåt mûnchhausen-syndrom, eftersom alla andra verkar så himla avslappnade, men jag jag vill ju verkligen inte ha sjuka barn.

Vet egentligen inte vad jag vill med detta inlägg, men det är nog skönt att skriva av sig bara.

• Svar på tråden Är så orolig för mina barn...
  • tofflisar

Kan du inte hitta en primärvårdsläkare som du känner dig trygg med och får förtroende för? Kan bota mycket ångest och oro. Förklara din oro och låt läkaren undersöka dina barn när de blir sjuka. Det är svårt att veta när man inte känner dig, om du är onödigt orolig eller om du har rätt mammainstinkt. Munchausen by proxy har du definitivt inte!

• A73H

Jag tänker att all den oro du känner hör föräldralivet till! Jag skulle också, om jag tillät mig, kunna vara rädd för allt dygnet runt hela tiden - alltid är det något man kan oroa sig för, eller hur? Samtidigt tänker jag att jag som förälder har ett enormt ansvar för att inte föra över mina rädslor på mina barn - alltså måste jag backa ibland! Jag förstår att du har det jättejobbigt, det är en så svår balansgång mellan "hypokondri" och "befogad rädsla", särskilt som dina barn har en sjukdomshistoria bakåt! Eller så är det just så att det är den som är problemet? Knölar i hårbotten/på resten av kroppen finns ju hela tiden i varierande storlek och av varierande anledning - ja visst, det kan vara cancer, men allra allra mest troligt är att det är just en bula/ett insektsbett. Dålig matlust tycker jag att alla barn drabbas av i perioder och det kan absolut vara ett tecken på att något är på tok men allra allra mest troligt är det ändå att det är just en period med dålig matlust! Försök att inte bara se risker/faror utan lägg även till en rimlighetsbedömning! Jag tycker absolut att du ska boka en tid hos någon inom vården som du har förtroende för att få prata av dig! För visst förtjänar barn att inte bli sedda som potetiella sjukdomsobjekt utan just som de fantastiska barn de säkert är? Lycka till och kram!

• Anonym

Vi har ju som sagt haft mycket sjukdomar det senaste halvåret, så man är ju ganska trött nu. Så ni har rätt i att jag kanske borde prata med någon om min oro.

Hela tiden gör jag rimlighetsbedömningar och tar inte dem till doktorn så fort de är sjuka. Även om jag blir orolig när sonen allt som oftast säger att han har ont i magen så gör jag ingen stor sak av det inför honom utan säger åt honom att vila eller dricka ett glas vatten eller bajsa. Det är jätte-viktigt för mig att de inte känner av min stora oro utan bara min "mamma-oro".

Knölen i hårbotten kommer jag att vilja kolla om den kvar om 1 vecka. Sannolikheten att det är nåt farligt är ju minimal, men jag kan verkligen bli illamående om jag tänker på att det skulle vara nåt allvarligt. Det är nog det som är mitt största problem... Alla våra vänner och släktingar lägger ofta huvudet på sned och talar om för oss vilken otur vi haft som haft så sjuka barn. De gör det i all välmening, men det kanske spär på känslan och oron för att ha stor otur...

Tack för bådas era svar och stöd

Svar på tråden Är så orolig för mina barn...