• Lily38

Simdynor??

Hejsan!
    Vad har ni på era barn när de ska bada? Min son är 14 månader nu o jag tänkte på vad man ska köpa för simdynor. "Puffar" på armarna har jag nog tänkt men behövs det något runt midjan? Vart har ni i såfall köpt dem? Har ni badbyxor på era barn el badar de nakna?

• Svar på tråden Simdynor??
  • SIN74

Vi har badbrallor och armpuffar. Innan de blev för stora satt de i en simrung med sittdel i.

• MuminMy

Jag tycker inte man ska ha armpuffar på små barn, risken är att man som förälder då slappnar av för mycket och ett par armpuffar är inte tillräckligt för att undvika en drunkningsolycka, om barnet t.ex. ramlar på en brygga och slår sig och hamnar med ansiktet neråt i vattnet hjälper ett par armpuffar inte ett dyft.  Ett par vuxna ögon på barnen varje sekund är den bästa "försäkringen".

Dessutom lär sig barnen att lita på armpuffarna och de är inga bra saker när man ska lära sig simma.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • emson

Armpuffar är ju till för barn som är över tre år och kan ta sig runt i vattnet. Små barn ska hålla sig till vattenbrynet eller vara med mamman och pappan när det är ute på djupare vatten. Tycker att det ser urfånigt ut när små ettåringar sitter på standen i vattenkanten med armpuffar, vad är syftet då kan man undra. Håller helt klart med muminmy.

• SIN74

Man kan vrida och vända på allt. Man kan ha bra koll även på barn med armpuffar. Jag badar med mina barn. Det går alldeles utmärkt att ta av puffarna och simträna.

• Cocarola

Jag tycker att en riktigt liten simring (sån som man kan köpa via babysimskolor, med dubbelkammare) är toppen. Då kan man ha med den lille ut på lite djupare vatten så att man själv blir doppad, och så kan de sparka runt sig lite grann, vilket både är roligt och utvecklande för motoriken. I vattenbrynet behöver de inget mer än föräldrakoll ; )

Badbyxor förhindrar sand i rumpan, eventuella olyckor och nyfikna blickar.

• MuminMy
    SIN74 skrev 2008-06-01 20:13:52 följande:
    Man kan vrida och vända på allt. Man kan ha bra koll även på barn med armpuffar. Jag badar med mina barn. Det går alldeles utmärkt att ta av puffarna och simträna.
    Tja, det var inte så jag menade utan att jag ofta (jobbar med barn och vatten) ser barn som inte vågar hoppa i poolen utan sina armpuffar för de är så vana vid att man ska ha dem på, då blir simundervisningen lidande i och med att de inte lärt sig lita till sin förmåga och inte utvecklat respekt för vattnet "på riktigt", de ska veta att jag måste HÅLLA MIG FAST för att inte sjunka, inte att något annat håller mig flytande. Detta är oerhört viktigt

Visst kan man ha bra koll ändå, jag svarade ur en generell synpunkt att föräldrar _ i allmänhet_ har lite mindre koll om barnet har armpuffar eftersom de då känner sig - falskeligen - lite trygga.
  • SIN74

Tack MuminMy.
    Kände mig lite påhoppad - tar ibland åt mig helt i onödan.
    Barn och vatten är en viktig grej. De ska både lära sig på ett bra sätt samtidigt som man som förälder vill kunna låta dem springa lite fritt också.
    Mina har gått på babysim, minisim och allt vad det heter så de har bra vattenvana. Fyraåringen kan simma. De vill helst inte ha armpuffar men jag tycker det är bra när man är själv med båda. Det är ju ingen 100% säkerhet men det ger i alla fall några extra sekunder.
    Jag badar alltid med dem men har man två barn med sig de inte alltid vill vara på samma ställe känns det bra om de har sina puffar.

• MuminMy
    SIN74 skrev 2008-06-02 22:01:54 följande:
    Tack MuminMy.Kände mig lite påhoppad - tar ibland åt mig helt i onödan.Barn och vatten är en viktig grej. De ska både lära sig på ett bra sätt samtidigt som man som förälder vill kunna låta dem springa lite fritt också.Mina har gått på babysim, minisim och allt vad det heter så de har bra vattenvana. Fyraåringen kan simma. De vill helst inte ha armpuffar men jag tycker det är bra när man är själv med båda. Det är ju ingen 100% säkerhet men det ger i alla fall några extra sekunder.Jag badar alltid med dem men har man två barn med sig de inte alltid vill vara på samma ställe känns det bra om de har sina puffar.
    Jo, sonen min säger dock att han inte behöver dem nu och det har han iofs rätt i (han är 3 till sommaren), har han bara simfötter på sig klarar han sig utmärkt på egen hand några minuter eller så Han simmar omkring och hämtar luft när han behöver, men såklart blir han trött efter ett tag och behöver vila och är han då för långt från kanten får man ju hjälpa till Vid havet eller en insjö skulle jag dock inte låta honom ha armpuffar utan där tycker jag man ska vara såpass nära som förälder att man kan klara av det ändå.

Det är alltså vad jag tycker, självklart tycker andra annorlunda och gör annorlunda och det har jag inget problem med så länge man har gjort ett medvetet val, det är det som räknas mest i min värld.
  • tildelou

Vi har haft en liten simring som vi köpt på badhuset. Den hade vi tills hon var kanske 1 1/2. Vi använder nu "armpuffar" då vi är på djupare vatten, hon badar givetvis med oss. Hon lärde sig simma med dem när hon var 1 1/2. Jag tycker de är jätte bra, barnen har lite flythjälp, samtidigt som de måste lära sig hålla huvudet ovanför vattenytan. Simringen är bra när de är mindre. Men man får ju inte använda det som räddningssaker, de är flythjälpmedel, och ska övervakas totalt av vuxen. Barnen får plaska och simma lite friare, än om man håller i dem hela tiden. Vi har badat sen de var bebisar, och vi alla älskar vatten, så vi vill att barnen ska lära sig vattenvett tidigt.

• Lily38

Ok..tack för svaren! Handlade innan jag läste alla svaren. Jag har köpt armpuffar o badbyxor nu iallafall...naturligtvis är någon m honom hela tiden i vattnet men tänkte att armpuffar skulle vara lite tryggare ifall han trillar o man inte hinner få tag i honom. Men det kanske var onödigt...jaja det märks...om inte så har vi ju ett par "puffar" tills nästa år...om de passar :)

Svar på tråden Simdynor??