• mammacarro

föräldrarpenning för tvillingar

hej!
    Det är så att en kompis till mig väntar tvillingar. Hur fungerar det med föräldrarpenningen då?? Får man då mer än en föräldrarpenning eller den e detsamma? och får man fler bidrag än barnbidrag??

Mvh Caroline Nilsson

• Svar på tråden föräldrarpenning för tvillingar
  • MuffinCake

Man får 180 extra FP dagar när man väntar tvillingar.
    90 utav dem är lägsta nivå.
    Pappan får även 20 pappadagar i stället för 10 vid enlinggraviditet.
    Sen är det upp till en själv att bestämma om båda föräldrarna ska vara hemma sammtidigt för varsitt barn eller om endast en förälder ska ta ut FP så att dagarna räcker längre.
    Utöver FP´n får hon två barnbidrag och flerbarnstillägg som ligger på 100:- per barn.

• JewelGirl

Man får 100 kr extra i barnbidrag som flerbarnstillägg (är nog förutsatt att tvillingar är de första barnen annars är väl det bidraget ännu högre).

Man får 180 dagar extra i föräldrapenning. 90 lågdagar och 90 högdagar. Tycker personligen det borde vara 180 högdagar eftersom det är "bara" en halv period extra man får.

Jewel och Sancho fick en Samuel och Isabella 071005
  • Carisma95

Utöver de "vanliga" 480 dagarna, får tvillingföräldrar ytterligare 180 dagar för andra barnet.
    Båda föräldrarna kan även vara hemma samtidigt, (ta ut FP för varsitt barn), men då ska man tänka på att dagarna tar slut fortare än om bara en förälder är hemma.

A stumble may prevent a fall....
  • Tjohooo

Hej mammacarro! Jag har läst att man får ytterligare 180 dagar på föräldrapenningen utöver de "vanliga" när man får twins

• JewelGirl

Glömde pappadagarna

Och sen är 60 dagar vikta för pappan men det vet jag inte om det är högre än vid enlingar.

Jewel och Sancho fick en Samuel och Isabella 071005
  • mammacarro

jo men det var inte så jag menade. Får man meri föräldrarpenning eller den e densamma om man hade haft ett barn?

• Billabong
    mammacarro skrev 2008-06-13 23:54:34 följande:
    jo men det var inte så jag menade. Får man meri föräldrarpenning eller den e densamma om man hade haft ett barn?
    Den är densamma.
    FP baseras ju på SGI, inte antal barn.
  • Diorlover

okej men hur många dagar blir det sammanlagt för bägge barnen.. man får grund dagra för bägge barn eller?

• mala78

660 dagar det inkluderar de 90 sgi och 90 lägsta man får för tvillingar.

• Little Ms Chatterbox
    Svar på #9
    Nej, man får inte dubbla dagar bara för att det är två barn. Alltså 480 dagar för första tvillingen och 180 dagar för andra tvillingen. Till skillnad från att om man får ett barn och snabbt blir gravid igen så man har fått 2 barn på ett år.

Så om man vill att den andra föräldern ska vara med hemma den först tiden räcker dagarna inte längre än om man fått bara ett barn, om man bara tar ut fp. Så det är bra om man har sparad semester, injobbat och arbetstidsförkortning osv att ta av.
    //Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
Svar på tråden föräldrarpenning för tvillingar