• CeeJay

Kinesiskt (japanskt) körsbärsträd? Någon med erfarenhet?

Jag är totalt såld på kinesiska körsbärsträd. Är det någon som har erfarenhet, när ska man plantera, skötsel osv?

Jag har googlat men bara hittat bilder, ingen info om själva "hur det är att ha ett träd"

Eller har någon nått annat förslag på ett vackert träd? (gärna bild och info om trädet).

Håller på att planera trädgården inför nästa vår.

• Svar på tråden Kinesiskt (japanskt) körsbärsträd? Någon med erfarenhet?
  • Rostis

jag planterade mitt japanska klörsbärsträd igår, älskar deras rikliga blommning. Skall plantera flera, men vill kolla först att det trivs i vår trädgård, då här är väldigt soligt och väldigt blåsigt. Dom är ganska "värdefulla" så man ids inte kasta pengarna i sjön..... förutom vattning första året så kräver dom ingen klippning eller sånt, om man inte vill och då skall dom klippas sent på hösten.

• CeeJay

Åh vad roligt att fler blivit kär i trädet SÅ fint!!

Vad kostade det när du köpte? Går det alltså att plantera nu?

• Rostis

man skall plantera så tidigt som möjligt så rötterna hinner ta sig till vintern. jag betalade 49? för mitt....

• blåbär72

Jag har 2 såna träd på varsin sidan om plattgången till entren på huset de är så fina när de blommar. Köpte de förra hösten för halva priset när de sålde ut de hade kostat 550 kr st men då fick jag båda för de priset.

• CeeJay

Är de svårt att "underhålla"? Visst är de finast när de blommar, men även snygga när de inte blommar, eller hur?

blåbär72 skrev 2008-06-08 18:27:21 följande:
    Jag har 2 såna träd på varsin sidan om plattgången till entren på huset de är så fina när de blommar. Köpte de förra hösten för halva priset när de sålde ut de hade kostat 550 kr st men då fick jag båda för de priset.
  • VIXIE

Klotkörsbär,Glanskörsbär och Silverpäron är några av mina många favoriter.Priset beror på hur högt du vill ha det från början, priset kan man säga bestäms av hur tjock stammen är eller hur högt stammen är där kronan är påympad.
    Silverpäron,Pyrus salicifolia kallas även nordens olivträd vackert hängande grenar med silvergröna eliptiska blad,får små(oätliga)päron går även att formklippa.Skrattande

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
Svar på tråden Kinesiskt (japanskt) körsbärsträd? Någon med erfarenhet?