• Alyzzah

För och nackdelar med nyfödd i baksätet!

Nu har vi betalat en dyr service på bilen + att vi måste köpa nya däck! Dessutom frågade vi hur mycket det skulle kosta att koppla ur airbag i framsätet, så man kan sätta ett babyskydd där. ja det skulle kosta flera tusen + samma kostnad att koppla tillbaks igen.

Känns som en onödig kostnad som vi inte har råd med just nu, och det sägs ju att barn sitter säkrast där bak.

MEN...det jag oroar mig för är att jag inte har nån uppsikt över min lilla bebis där bak om jag sitter ensam och kör.
    Är det nån som haft sin bebis där bak och funkat utmärkt?
    Läst nånstnas om en spegel man kan sätta upp så man ser barnet. Men ändå så kan man ju inte nå barnet om t.ex. nappen åkt ur.

Valet o kvalet....vad ska man göra?

• Svar på tråden För och nackdelar med nyfödd i baksätet!
  • Babusjka

Jag har båda barnen bak och tycker det är perfekt.

Och när du kör så ska du ju ändå inte hålla på och greja med nappar, så har man såna tendenser så kanske det är bäst att ha babyn bak ändå?

• Mosaik

vi har alltid haft våran son (3,5 år) ibak, och nu även vår lilla nyföding... det har funkat bra.. när vi åker bägge två så sitter en i bak men annars så blir hon ju själv... hon e väldigt nöjd för de mesta när vi åker bil och har ingen tutte så för oss funkar de bra, även om man e lite orolig för att nått händer henne där bak. men o andra sidan så ska man ju hellre stanna o grejjja med dom om de e ledssna i stället för att hålla på o trösta när de sitter bredvid, blir ju lite trafikfara då..

• fochf

Vi har haft vår tjej i bak sedan hon föddes. Så här resonerade vi:
    Om hon tappar nappen eller dyligt så kan det vara farligt att böjra leta efter den när man kör. Men om hon sitter i bak så kan jag inte börja leta efter den utan måste helt enkelt stanna bilen för att fixa det. Visst är det bökit ibland. Men vi har nappen i ett sånt där snöre så om hon tappar den och vi kommer till ett rödlyse kan man böja sig bak och stoppa in den igen.
    Vi har spegel så att man har lite koll på henne.

• xenaa

eftersom jag ite har körkort så kör sambon då men när sonen var nyfödd hade vi babyskyddet bak och jag satt där bak med. nu när vi bytte till bilstolen efter så har vi den bak och där sitter han perfekt. uatn några problem. och sambon o jag fram då.
    han klarar sig utmärkt

♥LEO♥
  • Trollungarnasmamma

jag har haft Nova fram & tyckt det var bra, men egentligen skulle jag nog haft henne i baksätet...så nu ska jag nog byta till det, fast nu e hon lite ovan att sitta där själv juh, men lika bra hon vänjer sej för sen kommer det en bebbe med, men med den tror jag sätter bak direkt! Som sagt finns speglar & napphållare som funkar bra

~*~♥~*~ Nova & grodan i magen ~*~♥~*~
  • Babusjka
    NovaRos skrev 2008-06-01 11:12:30 följande:
    jag har haft Nova fram & tyckt det var bra, men egentligen skulle jag nog haft henne i baksätet...så nu ska jag nog byta till det, fast nu e hon lite ovan att sitta där själv juh, men lika bra hon vänjer sej för sen kommer det en bebbe med, men med den tror jag sätter bak direkt! Som sagt finns speglar & napphållare som funkar bra
    Min äldsta hade jag fram i början, var också lite orolig för hur det skulle bli med henne i baksätet men hon gillade det. Då såg hon ju alla bilar och sånt mycket bättre.
  • Noctis

Vi har våran dotter i baksätet just för att det är bäst ur säkerhetsskäl. Visst är det jobbigt om hon blir kinkig och spottar ut nappen. Men då är det bara att göra som någon annan säger, stanna och gå bak för att stoppa in nappen igen.

Alyzzah skrev 2008-06-01 10:57:39 följande:
    Dessutom frågade vi hur mycket det skulle kosta att koppla ur airbag i framsätet, så man kan sätta ett babyskydd där. ja det skulle kosta flera tusen + samma kostnad att koppla tillbaks igen.Känns som en onödig kostnad som vi inte har råd med just nu, och det sägs ju att barn sitter säkrast där bak.
    Måste bara fråga vad det är för verkstad ni har om det kostar flera tusen att koppla ur/in airbagen.
    Vi skulle bara behöva betala mellan 1500-2000:- för att få våran airbag urkopplad, och då vänder vi oss till Volvo.
    Och det anser jag vara väl värda pengar just av den anledningen om vi MÅSTE ha våran dotter i fram någongång.
  • Alyzzah

minst 3000 skulle det kosta. Vi har en saab-93, och tydligen är det både en krockkudde + något i bältet som gör att det dras åt vid krock. Tydligen väldigt komplicerat, bara saab som kan sånt. Det känns som mycket pengar eftersom vi precis betalat service och ska köpa nya däck nu.

Vi väljer nog baksätet.

• saris

Vi har han bak, aldrig varit problem, det värsta som kan hända är väl att man kanske får stanna en gång extra för att stoppa in napp, ge leksak eller vad det nu kan vara.

• Trollungarnasmamma
    Babusjka skrev 2008-06-01 11:14:45 följande:
    Min äldsta hade jag fram i början, var också lite orolig för hur det skulle bli med henne i baksätet men hon gillade det. Då såg hon ju alla bilar och sånt mycket bättre.
    satt hon framåt då?
    Nu har jag iaf installerat stolen i baksätet, får se hur det går

som sagt mysigt att ha de fram, men e nog säkrast bak!
    ~*~♥~*~ Nova & grodan i magen ~*~♥~*~
  • Babusjka
    NovaRos skrev 2008-06-01 22:02:21 följande:
    satt hon framåt då?Nu har jag iaf installerat stolen i baksätet, får se hur det går som sagt mysigt att ha de fram, men e nog säkrast bak!
    Nej gud nej, hon var 5 månader när hon flyttade bak! Och sitter ännu bakåtvänt, hon är ju inte ens 3 år!
  • Lallan

Har båda mina bak och har alltid haft det just för att det är säkrast. Vi har alltid suttis fram båda två, tappar någon nappen kan oftast passageraren fixa det ändå och är jag själv får man stanna vid tillfälle. Kpte en sån där spegel i nörjan med äldsta barnet men lämna tillbaka den för jag tyckte jag klarade mig lika bra utan.

• msKitten

Vår son sitter i baksätet. Det är den säkraste platsen. Han använder inte napp så det är inget problem för oss. (Men han hatar att åka bil. Han börjar gnälla redan när vi sätter honom i babyskyddet. Fattar inte riktigt varför han ogillar att åka bil. Oftast så skriker han helt hysteriskt och då måste jag ta ut honom, trösta, sätta honom igen och så blir han ledsen igen, men då startar jag bilen och då somnar han oftast. Men inte alltid. Han är ledsen även om ngn sitter med honom i baksätet. Jag som trodde att alla bebisar gillade att åka bil!)

• taksi

Det blir ju säkrare bilkörning om man har barnet bak. Någon föreslog till mig att ha barnet fram och en vuxen som sitter bakom för att kunna hjälpa till vid behov. Då skulle den personen ju måste ta av säkerhetsbältet! Och föraren kan ju absolut inte hålla på att peta med nappar och liknande under färd. Då riskerar man ju sitt eget, sina barns och andras liv! Fast jag har hört folk som rent av blivit så desperata av skrikande barn att de MATAT sina barn när de själva kört bilen, så jag säger - bäst att ha barnet bak!

• lottab

Båda mina har suttit bak från början. För det första av rena säkerhetsskäl. Krockade nämligen med en för en del år sen som hade sin baby i framsätet. Hon skulle ta nappen som babyn tappat och visp satt hon i vår front. Dessutom har jag hört från säkra källor att även om man kopplar bort airbagen är det ingen säkerhet. ska man vara säker måste man ta bort den helt. Har nämligen hänt att den utlösts fast den varit bortkopplad.
    Därför har jag valt att ha mina där bak. Har de skrikit eller dyligt har jag kört till sidan och stannat. Har fukat utmärkt...

• Devins mamma

Jag har och har alltid haft min son fram! Han hade kolik och var mycket ledsen när han varr liten! Jag känner mig själv så pass att jag vet att jag hade sträckt mig bak även om jag körde om han hade suttit bak! Jag har alltid några reservnappar om han skulle tappa/spotta ut den han har så att jag slipper leta när jag kör!

• Winnertaco

Eftersom det är säkrast att ha dem bak så ser jag inget problem med det hela. Vi har haft dottern bak jämt. Visst, hon har skrikit och man har velat sträcka sig bak på en gång, men jag har alltid lyckats behärska mig så att jag stannat istället. Har aldrig varit med om att det varit riktigt problematiskt.

Jag vägrar att betala 180 spänn för att de kopplar ur airbagen när de ändå inte kan garantera att den inte kan lösa ut (vilket de inte kan göra om de inte tar bort den helt, och det får de inte göra).

• Laddad

Jag anser att det enbart är positivt att ha barnen i baksätet. Vi har båda våra där. För det första så är det bättre vid frontalkrockar. sen kanske många tycker att det är smidigare att ha barnen i fram för att man kan dadda lite med barnet om det blir kinkigt. Men, är det inte bättre att stanna bilen och gå ur och kolla vad som är fel. När man kör anser jag att man ska vara fokuserad på vägen och inget annat, båda för sin egen, sina barns och andras skull. Vi har nu haft våra barn i baksätet i två år och bara behhövt stanna och kolla läget en enda gång.

Det finns backspeglar man kan köpa och sätta på sätena i bak, så man ändå kan se sina barn. Kostar bara en hundring.

• cloudberry79

Jag har frontalkrockat med bilen med sonen i framsätet i babyskydd, han klarade sig bäst av alla inblandade. Jag har min fram fortfarande, eftersom han blir helt galen och skriker och gråter om han inte hela tiden ser mig. Jag anser att jag blir en sämre bilförare om jag är stressad av sonens gråtande än om jag ser honom i framsätet och ibland kan kasta ut en hand för att ta upp en napp (som hänger i snöre, så jag tittar inte ens dit om han ska ha nappen.)

Det finns en särskild plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper varandra.
Svar på tråden För och nackdelar med nyfödd i baksätet!