• Felicia6

Om förskolan har stängt då man jobbar

Tex nu på fredag då det är röd dag och sveriges nationaldag.
    Då är ju självklart sonens förskola stängd.

MEN, om man jobbar. Är man själv skyldig att ordna någon barnvakt?
    Eller har man "rätten" att ta ut tex föräldrapenning, semesterdag osv?

Någon som vet hur det funkar?

Gbp 26/2-08 || Aktuell viktnedgång: -26.7kg
  • Svar på tråden Om förskolan har stängt då man jobbar
  • Thaleia

Nu med så kort varsel så får du nog ansöka om FP eller semester och hoppas att chefen förstår dig och ger dig ledigt, annars får du kanske skaffa barnvakt...ngn släkting?

• Fru Wennström

Precis som Thaleia skriver så får du nog hoppas att chefen är snäll och ger dig ledigt, det måste h*n inte med så kort varsel, men möjlighet att ta semester eller FP har du.

• Cezi

Hoppas det går bra att jag lägger till: Om det skulle gälla ett dagis som stänger på sommaren kan man söka tillfällig plats på ett annat dagis. Fast jag vet hur det gäller från kommun till kommun.

• Fru Wennström

Om det inte är röda dagar är kommunen skyldig att ordna annan plats om de stänger och det finns dem med behov. Exempelvis sommaren eller en kompetensutvecklingsdag. Men detta är en helgdag och då finns ingen skyldighet att ordna barnomsorg.

Cezi skrev 2008-06-01 15:17:55 följande:
    Hoppas det går bra att jag lägger till: Om det skulle gälla ett dagis som stänger på sommaren kan man söka tillfällig plats på ett annat dagis. Fast jag vet hur det gäller från kommun till kommun.
  • Thaleia
    Cezi skrev 2008-06-01 15:17:55 följande:
    Hur menar du? För det här är ju annorlunda, det är en röd dag dvs alla förskolor har ju stängt. Undantaget är väl stans enda jourförskola men man kan inte söka om att få vara där när det handlar om en sån här dag.
  • Teskedsmamman
    Fru Wennström skrev 2008-06-01 15:20:00 följande:
    Om det inte är röda dagar är kommunen skyldig att ordna annan plats om de stänger och det finns dem med behov. Exempelvis sommaren eller en kompetensutvecklingsdag. Men detta är en helgdag och då finns ingen skyldighet att ordna barnomsorg.
    2 dagar/termin har förskolan rätt att stänga och man får inte ta tfp eller vab... iaf är det så här... De dagar förskolan har stängt får vi ta semester eller vanlig fp
    Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Felicia6

Kanske ska tillägga att detta är en sk OB-förskola så dom brukar ha öppet i princip året runt förutom då dom har planeringsdagar och vissa röda dagar.

Jag har inte skött lämning och hämtning på förskolan på länge och fick veta av en kompis igår att dom har stängt den 6e nämligen

• Cezi
    Thaleia skrev 2008-06-01 15:20:58 följande:
    Hur menar du? För det här är ju annorlunda, det är en röd dag dvs alla förskolor har ju stängt. Undantaget är väl stans enda jourförskola men man kan inte söka om att få vara där när det handlar om en sån här dag.
    Ja, jag förstår det, det var bara ett tillägg. Och jag skrev även Om det skulle gälla ett dagis som stänger på sommaren..
  • Thaleia
    Felicia6 skrev 2008-06-01 15:29:22 följande:
    Kanske ska tillägga att detta är en sk OB-förskola så dom brukar ha öppet i princip året runt förutom då dom har planeringsdagar och vissa röda dagar.Jag har inte skött lämning och hämtning på förskolan på länge och fick veta av en kompis igår att dom har stängt den 6e nämligen
    Ja, men om tom OB-förskolan är stängd så finns ju bara alternativen du skrev i din TS dvs barnvakt, FP eller semesterdag.
  • Fru Wennström

Skulle det vara så att en förälder absolut inte kan ordna så är kommunen skyldig att fixa barnomsorg även dessa dagar. Det har inte behövts under hela min tid i barnomsorgen eftersom man är ute i så god tid men barnomsorg har du rätt till.

Teskedsmamman skrev 2008-06-01 15:25:37 följande:
    2 dagar/termin har förskolan rätt att stänga och man får inte ta tfp eller vab... iaf är det så här... De dagar förskolan har stängt får vi ta semester eller vanlig fp
  • Felicia6
    Thaleia skrev 2008-06-01 15:34:37 följande:
    Ja, men om tom OB-förskolan är stängd så finns ju bara alternativen du skrev i din TS dvs barnvakt, FP eller semesterdag.
    Jo, jag förstod ju att det bara är dom alternativen men om man tex inte får tag i en barnvakt då?

Finns det några "rättigheter" vs "skyldigheter" i ett sånt här läge?
  • Thaleia
    Felicia6 skrev 2008-06-01 15:36:21 följande:
    Jo, jag förstod ju att det bara är dom alternativen men om man tex inte får tag i en barnvakt då?Finns det några "rättigheter" vs "skyldigheter" i ett sånt här läge?
    Nä, det tror jag inte. Hade du ansökt om FP 2 mån i förväg så brukar det vara så att dom inte kan neka det men i dagsläget får du nog hoppas på en förstående chef.
  • helge74

När det är röd dag har förskolan ingen skyldighet att fixa barnomsorg överhuvudtaget faktiskt... men vid sommarstängning o planeringsdagar måste de erbjuda en alternativ förskola till barnet om föräldrarna inte kan få ihop det!

• Mrs Jane Doe

Hos oss anger man på schemablanketten om man behöver barnomsorg på röda dagar som infaller under "veckotid". Likadant som om man behöver barnomsorg på kvällare och/eller helger.

Hur kommunen skulle lösa det rent praktiskt vet jag dock inte...
    (Har själv jobbat obekvämt + på röda dagar, men eftersom maken har ett "8-17-jobb" behövde vi aldrig barnomsorg utöver det vanliga...)

• Stora

Men du har full rätt att ta ut Fp utan att chefen kan neka såvida du lägger in om det en vecka i förväg.

• Mrs Jane Doe
    Stora skrev 2008-06-02 19:00:53 följande:
    Men du har full rätt att ta ut Fp utan att chefen kan neka såvida du lägger in om det en vecka i förväg.
    En vecka?
    Två månader är det väl ändå...? fortfarande...?
Svar på tråden Om förskolan har stängt då man jobbar