• GashH

Kopiera nycklar - med/utan tillstånd?

Har en fråga.
    Om man ska kopiera en nyckel till en hyreslägenhet.
    Behöver man då tillstånd från hyresvärden eller kan man bara kopiera hur som helst??

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Kopiera nycklar - med/utan tillstånd?
  • Zharlotte

Du skall nog fråga hyresvärden. Det kan vara skyddade nycklar och då är det bara disponenten som kan kopiera.

• ming

Jag skulle en gång göra en kopia på vår nyckel till vår gamla lägenhet, men jag fick inte det enligt nyckelstället. Den var skyddad på nåt sätt (tror det finns koder på nycklarna som är skyddade) så man måste prata med hyresvärden först.
    Och tur är väl det egentligen, för tänk om alla lägenhetsinnehavare gör kopior som de sedan inte lämnar tillbaka, då kan de ju göra inbrott i alla gamla lägenheter hur lätt som helst.

• GashH

Jag frågar för att jag hyrde ut min lgh i andra hand. Nu bad jag honom flytta ut & är rädd att han kan ha kopierat en nyckel och komma in när som helst..?

• Majsan70

Eftersom sonen tapar sina nycklar hela tiden så har vi gjort flera kopior och vi har aldrig frågat innan eller stött på frågor hos nyckelsmeden.

Be att din hyresvärd växlar låskolv så är ju din oro borta sen.

• GashH
    Majsan70 skrev 2008-06-01 16:02:22 följande:
    Eftersom sonen tapar sina nycklar hela tiden så har vi gjort flera kopior och vi har aldrig frågat innan eller stött på frågor hos nyckelsmeden.Be att din hyresvärd växlar låskolv så är ju din oro borta sen.
    Kostar det pengar eller gör de det kostnadsfritt?
  • Majsan70
    GashH skrev 2008-06-01 16:05:36 följande:
    Kostar det pengar eller gör de det kostnadsfritt?
    Jag vet ju inte hur det är där du bor, men här har de ett antal låskolvar som är till för just skiftning. Du får helt enkelt ringa o fråga.
  • GashH

Låskolv? :D
    Vad är det.... behöver man nya nycklar oxå om man byter låskolv?

• skorpionen80
    GashH skrev 2008-06-01 16:31:54 följande:
    Låskolv? :DVad är det.... behöver man nya nycklar oxå om man byter låskolv?
    Ja, annars hade det ju inte hjälpt.

Jag hade också bytt. När jag flyttade in i förra lägenheten fick vi tre st nycklar. Gav en till föräldrarna, en till syrran och så en till mig. Problemet var bara att när jag skulle prova min så passade den inte = någon hade bytt ut den. De bytte lås ganska snabbt åt mig, och det kostade inget =)
Svar på tråden Kopiera nycklar - med/utan tillstånd?