• Elsans

    Hur gul är stockholmsvit (S0502-Y)?

    Vi ska måla om våra redan vita väggar i vitt och har fått 2 burkar med stockholmsvit. kommer den se gul ut jämfört med vita lister och golvlister?

  • Svar på tråden Hur gul är stockholmsvit (S0502-Y)?
  • ElAlAd

    Om jag inte har fått solsting så är Stockholms vit en vit med litet lite grått i. Den går inte alls åt det gula hållet.

  • Elsans

    Jahaa! jag trodde Y:et betydde att det var brutet med gult men det kanske det inte gör.

  • Marie IE B

    Det finns två färger som brukar kallas för Stockholmsvit, den ena drar åt grått och den andra åt gult. S-0502-Y brukar också kallas antikvit och den drar helt riktigt åt det gula hållet. Pre-fabricerade fönster, altandörrar, ytterdörrar o dyl är oftast målade med den färgen.

  • logg81

    Min bror o hans tjej har den färgen... Den ser nikotingul ut...


    Jag och Auleen - Mot resten av världen
  • Elsans

    Låter ju smidigt om fabriksmålade lister är den färgen för det planerar jag att köpa men det är ju inte så snyggt med nikotingult på väggarna... svårt!

  • Marie IE B

    Vi har Nordsjö Mio Mandel i köket, en färg som enligt färgbutiken ska vara helt vanlig
    S-0502-Y. Mot dörrfoder och fönster ser den vit och fin ut MEN nu har vi bytt köksluckor och där valde vi S-0500-N, en mer kritvit färg och nu ser väggarna gulnade ut, speciellt de platser där luckan möter väggen.

  • Elsans

    ojdå, det var ju inte så bra. nu är det i sovrummet jag ska ha det men om den ser gul ut mot era köksluckor kanske den ser gul ut mot andra vita möbler också.

  • Marie IE B

    Hur en färg upplevs beror ju även på hur ljuset faller in i rummet. Förmodligen kommer vi att måla om väggarna i köket igen, då blir det nog "Nordsjövitt", den har vi i vardagsrummet och den är vitare.

  • Elsans

    Mmm, just det det måsta man ju tänka på också. svårt! får prata med de på färgaffären imorrn. tack för hjälpen!

  • Elsans

    det blev 0500 istället, jag vill inte riskera att vägagrna ser nikotingula ut...

  • Marie IE B
    Åsa A skrev 2008-06-09 19:54:16 följande:
    det blev 0500 istället, jag vill inte riskera att vägagrna ser nikotingula ut...
    Bra val :)
    Den har vi på våra köksluckor
  • oxytocin

    Åsa A skrev 2008-06-09 19:54:16 följande:


    det blev 0500 istället, jag vill inte riskera att vägagrna ser nikotingula ut...
    Är dörrar och lister också kritvita? Det är vanligt att snickerier är antikvita (S 0502-Y) och riskerar då att se gulnade ut mot väggarna.
  • Elsans
    oxytocin skrev 2008-06-09 20:56:36 följande:
    Åsa A skrev 2008-06-09 19:54:16 följande: Är dörrar och lister också kritvita? Det är vanligt att snickerier är antikvita (S 0502-Y) och riskerar då att se gulnade ut mot väggarna.
    ja, de är vit-vita. frågade innan jag köpte färgen vilken färg de färdigmålade listerna var och de var vit-vita.
  • oxytocin

    Åsa A skrev 2008-06-09 20:59:49 följande:


    ja, de är vit-vita. frågade innan jag köpte färgen vilken färg de färdigmålade listerna var och de var vit-vita.
    Då så.
  • Komvarje

    Så vitt jag förstår så står 03Y for att det är 3% gult i burken (plus det 05% svarta). Men denna blandning kan tydligen kallas för 'Antik vit' och är den GAMLA Stockholms vita. Den nya är tydligen bara 05% svart och heter SO500.

Svar på tråden Hur gul är stockholmsvit (S0502-Y)?