• Callina

Göra rent grillen på bästa sätt??????

Vi har köpt en elgrill där det är en stekplatta, alltså inte galler, och plattan är av teflon som man kan inte använda tex stålull eller skrapa. Vi grillade igår och efteråt satt det fast SOM BERG !!!!    Så nu är jag ute efter bästa tipset att göra rent. Vi har lagt i blöt, sprayat med vim fast man inte ska det.. och har skrapat rent den med en träsmörkniv.... har tagit hur lång tid som helst.. finns inget bättre sätt???

• Svar på tråden Göra rent grillen på bästa sätt??????
  • Hundkär

puffar på,tråden jag har samma problem

• Callina

Ok, det är alltså bara du och jag som har problem med att rengöra grillen verkar det som

• Hundkär

Ingen som vet hur man gör ren grillen?
    Min börjar lukta illa.
    fettet sitter som lim

• Callina

Oj, vad är det för fett? Från vad? Jag fick ju rent min till slut fast det tog hur lång tid som helst.

• Hundkär

Från fläskfile och oxfile.

• skorpan 71

Har du testat yes powerspray?

• Shqiptari

Efter att vi har grillat lägger vi alltid gallret på gräsmattan, sprayar rengöring på och sen får det ligga så. Sen tar jag slangen och sprutar bort rengöringen och sen gnuggar jag med en svemp. Blir som nytt!

Det där med att lägga gallret på gräsmattan var det någon "grill kung" på tv som sa att man skulle göra.

• Shqiptari

Haha, sorry! Missade helt att det inte var en grill med galler. Sorry!

• Sessan87

Jag hade en sån innan, och när vi hade grillat klart lade jag blött hushållspapper med diskmedel över stekplattan. så att det täckte hela, och lät det stå över natten.
    sen torkade jag bara av med nytt, blött hushållspapper dagen efter.

• PetraD

jag har ett jättebra rengöringsmedel för fettlösning. brukar köpa på Lidl, märke W5, orange flaska. bara spruta på och vänta lite sen borsta/diska av

• RME

När ni grillat klart så lägg grillgallret i gräset och låt ligga över natten, Daggen gör att det blir superlätt att göra rent.. miljövänligt !

Svar på tråden Göra rent grillen på bästa sätt??????