*Jag skulle vilja sy en Waldorfdocka
Jag skulle vilja sy en Waldorfdocka och undrar om hågon vet var jag kan köpa material till den i Sverige. (tyg, hårgarn...)
Jag skulle vilja sy en Waldorfdocka och undrar om hågon vet var jag kan köpa material till den i Sverige. (tyg, hårgarn...)
På Panduro, hobbybutiker, via nätet....det finns på många ställen.
En del sybehörsaffärer har färdiga kit att köpa.
har du kollat alla ställen man kan köpa tyg? är det svårt att få tag i just det material som man ska ha till waldorfdockor? jag har nyss lånat en bok om hur man gör dom på bibblan.
kanoon!
Här har du några bra ställen att köpa pysselmaterial från. Jämför priserna. Det skiljer en hel del ibland på exakt samma sak!
Slöjd-Detaljer
Axvallagatan 10
Box 373
532 24 Skara
Tel: 0511-267 60
Fax: 0511-186 20
Internet: www.slojd-detaljer.com
Fördel: Har mycket kul grejer som kan vara svåra att hitta.
Nackdel: DYRT!! Bara portot kostar 59 spänn. Köp endast härifrån i krisfall!
Panduro Hobby
205 14 Malmö
Tel: 040-22 30 70 (order/kundtjänst)
Fax: 040-22 07 22 (order/kundtjänst)
Fördel: Har butiker på flera ställen i landet. Barkarby, Borås, Göteborg, Malmö, Skärholmen, Stockholm, Västerås. Ingen frakt eller andra avgifter om du beställer över 400 kr. Under 400 får du betala 39 kr. + att man får rabatt om man köper för över 1200 spänn
Nackdel: Dyrt
Clas Ohlson
793 85 Insjön
Tel: 0247-444 00
Fax: 0247-444 25
E-post: kundtjanst@clasohlson.se
Internet: www.clasohlson.se
Fördel: Bra sortiment av böcker.
Nackdel: Har inte så mycket pyssel.
Garn & Hantverkshuset
Strandvägen 8
xxx xx Stenungsund
Tel: 0303-845 01
Fördel: Har material till Mjuka dockor. Tjock (2 mm) ullfilt. Mycket garn
Nackdel: 470 km från Stockholm.
Siw Rosander
Måttgatan 9
582 66 Linköping
Tel: 013-15 15 27
Siw Rosander säljer via post materialsatser till många olika sorters mjuka dockor. Säljer även material i meter. Säljer ull och redgarn till hår per Hg. Hon har även färdiga dockor till salu för den som inte orkar sy själv.
Krumeluren
Internet: Krumeluren
Jag vet knappt vad dom har. Hittade denna sida på Internet när jag surfade lite.
Ateljé Chiffong
Kronetorpsgatan 50 A
212 26 Malmö
Tel: 040-93 25 45
Ulla Sahlin har allt du behöver för att sy din egna BH! Material, mönster strechspets, byglar osv. Även färdiga paket. Välj bara storlek och färg. Om du skickar 20 kr i sedel till Ateljé Chiffong så skickar Ulla dig en diger lunta med prover och priser.
Firma Neuschütz
Skaldevägen 76
161 42 Bromma
Tel: 08-26 23 10
Firma Neuschütz säljer sina häften Mjuka dockor och Smådockor. Båda i A4 format och 24 sidor. Dom säljer oxå stora mönsterark med tama och vilda djur.
har du varit på typ ohlssons tyger? där har de hur mkt tyg i alla de sorter! handlar jämt där! billigt å bra! (ops, om du nu har en butik i stan...)
www.algonet.se/~stina/pyssel/waldorf.html
Här är en jättebra bok.
Sedan säljer de ibland waldorfdockegrejer på tradera och blocket, kolla där.
Ni som gjort waldorf sockor hur mycket har materialet kostat? hur mycket ligger ett sånt färdigt kit på?
blev fel sockor? ja dockor ska det ju naturligtvis stå ;)
Jag handlade ett kit på Bullerbock på Sveavägen i Stockholm.
Köpte material till den stora 40 cm dockan med långt hår : 167:-
45:- för instruktionsbok
Tack för alla svar! Jag ska nog bege mig till Bulleribock. Olssons tyger har inte, inte heller Panduro...