• pssst

*Jag skulle vilja sy en Waldorfdocka

Jag skulle vilja sy en Waldorfdocka och undrar om hågon vet var jag kan köpa material till den i Sverige. (tyg, hårgarn...)

• Svar på tråden *Jag skulle vilja sy en Waldorfdocka
  • Jennie Brunflo

På Panduro, hobbybutiker, via nätet....det finns på många ställen.

En del sybehörsaffärer har färdiga kit att köpa.

• Dodisens mamma

har du kollat alla ställen man kan köpa tyg? är det svårt att få tag i just det material som man ska ha till waldorfdockor? jag har nyss lånat en bok om hur man gör dom på bibblan.

• Jennie Brunflo

Här har du några bra ställen att köpa pysselmaterial från. Jämför priserna. Det skiljer en hel del ibland på exakt samma sak!

Slöjd-Detaljer
    Axvallagatan 10
    Box 373
    532 24 Skara
    Tel: 0511-267 60
    Fax: 0511-186 20
    Internet: www.slojd-detaljer.com
    Fördel: Har mycket kul grejer som kan vara svåra att hitta.
    Nackdel: DYRT!! Bara portot kostar 59 spänn. Köp endast härifrån i krisfall!

Panduro Hobby
    205 14 Malmö
    Tel: 040-22 30 70 (order/kundtjänst)
    Fax: 040-22 07 22 (order/kundtjänst)
    Fördel: Har butiker på flera ställen i landet. Barkarby, Borås, Göteborg, Malmö, Skärholmen, Stockholm, Västerås. Ingen frakt eller andra avgifter om du beställer över 400 kr. Under 400 får du betala 39 kr. + att man får rabatt om man köper för över 1200 spänn
    Nackdel: Dyrt

Clas Ohlson
    793 85 Insjön
    Tel: 0247-444 00
    Fax: 0247-444 25
    E-post: kundtjanst@clasohlson.se
    Internet: www.clasohlson.se
    Fördel: Bra sortiment av böcker.
    Nackdel: Har inte så mycket pyssel.

Garn & Hantverkshuset
    Strandvägen 8
    xxx xx Stenungsund
    Tel: 0303-845 01
    Fördel: Har material till Mjuka dockor. Tjock (2 mm) ullfilt. Mycket garn
    Nackdel: 470 km från Stockholm.

Siw Rosander
    Måttgatan 9
    582 66 Linköping
    Tel: 013-15 15 27
    Siw Rosander säljer via post materialsatser till många olika sorters mjuka dockor. Säljer även material i meter. Säljer ull och redgarn till hår per Hg. Hon har även färdiga dockor till salu för den som inte orkar sy själv.

Krumeluren
    Internet: Krumeluren
    Jag vet knappt vad dom har. Hittade denna sida på Internet när jag surfade lite.

Ateljé Chiffong
    Kronetorpsgatan 50 A
    212 26 Malmö
    Tel: 040-93 25 45
    Ulla Sahlin har allt du behöver för att sy din egna BH! Material, mönster strechspets, byglar osv. Även färdiga paket. Välj bara storlek och färg. Om du skickar 20 kr i sedel till Ateljé Chiffong så skickar Ulla dig en diger lunta med prover och priser.

Firma Neuschütz
    Skaldevägen 76
    161 42 Bromma
    Tel: 08-26 23 10
    Firma Neuschütz säljer sina häften Mjuka dockor och Smådockor. Båda i A4 format och 24 sidor. Dom säljer oxå stora mönsterark med tama och vilda djur.

• Alec

har du varit på typ ohlssons tyger? där har de hur mkt tyg i alla de sorter! handlar jämt där! billigt å bra! (ops, om du nu har en butik i stan...)

• Jennie Brunflo

www.algonet.se/~stina/pyssel/waldorf.html

Här är en jättebra bok.

Sedan säljer de ibland waldorfdockegrejer på tradera och blocket, kolla där.

• Dodisens mamma

Ni som gjort waldorf sockor hur mycket har materialet kostat? hur mycket ligger ett sånt färdigt kit på?

• kristinah

Jag handlade ett kit på Bullerbock på Sveavägen i Stockholm.
    Köpte material till den stora 40 cm dockan med långt hår : 167:-

45:- för instruktionsbok

• pssst

Tack för alla svar! Jag ska nog bege mig till Bulleribock. Olssons tyger har inte, inte heller Panduro...

Svar på tråden *Jag skulle vilja sy en Waldorfdocka