• Elisabeth1979

Farligt att ligga på sidan?

Min 1v bebis gillar att ligga på sidan och ett par nätter så har hon och jag somnat på sidan efter amning. Hon har också somnat på mage på mitt bröst. Har hört att bebisen absolut inte får sova på sida och mage utan ska sova på rygg.
    Hur sover era nyfödda bebisar?

• Svar på tråden Farligt att ligga på sidan?
  • Jiie

Alex sov jämt på sidan när han var nyfödd, och gör än!

Alex 071227
  • En glad tjej

Jag tror inte det är farligt att de ligger på rygg. Så har båda mina barn gjort.

• Hemliga 72an

Sidan säger dom om barnet kräks. Men annars rekommenderar dom ryggläge. Min son sover mycket på sidan och dom har inte sagt något om det när jag frågat. Men magen ska man ju undvika.

• Kya

jag har hört att ligger bebis på dig så är det OK att somna på mage. du har ju koll då på om bebis slutar andas... förutsatt du är vaken då

• LaChica80

När vi låg på BB så sa en BM att barnet kunde ligga på sida! Känns tryggare också om dom spyr!

• Luddvar

Sidan eller rygg är helt okej.
    Jag har alltid haft mina barn på sidan för har de legat på rygg har de väckt sig själva när de sprattlat till med armarna stup i kvarten. Jag har rullat en liten handduk och lagt framför bebisen, mellan armarna så att den inte kunnat välta framåt på mage.

• Miang

Enligt socialstyrelsen är det i sig inte medför ökad risk för PSD om bäbisen sover på sidan. Risken ligger i att de kan rulla över på mage. Min son sover dock väldigt ofta på sidan, hans mage verkar vara lite lugnare då, och han har aldrig rullat över på mage, däremot brukar han rulla över på rygg efter ett tag.

Man kan ju bulla upp mot magen med en kudde eller ihoprullad handduk för att vara på den säkra sidan.

• frk Carlsson

Vilda är 6 v nu och hon sover för det mesta på rygg men eftersom hon har varit jätteförkyld sedan hon föddes så brukar jag lägga henne på sidan ibland när hon ska sova, så att snoret rinner ut lättare. Hon brukar också sova på bröstet på mig och pappa, både när vi är vakna och när vi själva sover. Det gjorde hennes syrra också och det funkade fint. Jag tror inte det är farligt om man gör det ibland, men det är klart att tanken finns där...

Tuva 060524 och Vilda 080422 är mina chix!
Svar på tråden Farligt att ligga på sidan?