• Ralleröj

pricken i pannan på indiska kvinnor, vad betyder den?

Jag har undrat länge vad den står för.... nån som vet?

• Svar på tråden pricken i pannan på indiska kvinnor, vad betyder den?
  • Cassanna

Är det inte vilket kast man tillhör...

• Wirra

Den lilla färgade pricken, som särskilt indiska kvinnor har i pannan, kallas tilaka, bottu, bindiya, kumkum eller bindi.

Pricken är en symbol för fromhet och signalerar att personen är hindu. Pricken symboliserar också det tredje ögat. Det tredje ögat ser inåt, mot gudomen. Nuförtiden är det inte vanligt att män bär denna prick. Tidigare hade ogifta kvinnor en svart prick, medan gifta kvinnorna hade en röd.

från wikipedia förvisso, men min föreläsare på högskolan sa samma sak så jag vågar påstå att det stämmer.

De har även kallats kastmärken, för att de olika färgerna symboliserade de olika kasten i samhället (samhällsklasser) men nu finns det officiellt sett inte något kastsystem längre (det går visserligen att diskutera).
    Jag är INTE smart, jag har bara TUR när jag tänker!
  • Ralleröj

men varför har vissa den och vissa inte?

• Wirra

det beror väl på om
    1. är man hindu eller inte och
    2. i så fall, hur pass from hindu man är.

det är inte alla kristna som bär ett kors-halsband, inte alla muslimska kvinnor som bär slöja...

• Ralleröj

aha, då är jag med tack tack

• Wirra

Så lite så

• Seven of Nine

Den prick man oftast ser här hos människor i väst brukar vara bindis som klistermärken. De har endast kosmetisk betydelse och är vanliga hos hög som låg, hos indier såväl västerlänningar. Detta fungerar som smycke, helt enkelt. Något man tar på sig för att, om möjligt, försköna sitt utseende. Dessa finns att köpa för en enkel penning på små kartor av diverse bindis - massor olika färger och former.

Tilaka är märken som oftast görs av helig lera. De sätter man på kroppen för att markera religiös grupptillhörighet. Lodräta märken brukar indikera någon slags vaishnavism medan vågräta märken återfinns inom shaivaismen. Oftast ser vi bara de tilaka-märken som sätts i pannan, men det brukar finnas fler att upptäcka för ett vaket öga. Kroppen ska tillägnas guden man dyrkar.

Rött kumkum används när en kvinna är gift. Det kan sättas som en prick i pannan eller appliceras i hårbottnen. Eller båda delarna

• Pankakstårtan

Den pricken brukar ju visa att man är gift eller ogift, alltså har man en röd prick brukar den symbolisera att man är gift alltså upptagen

• Night Angel

Jag kan fråga min man hur det egentligen ligger till..han är sik ooch kvinnorna använder det i hans religon oxå så det är inte bara hinduerna

• Night Angel
    De indiska kvinnorna har ofta ett märke i pannan, detta märke är endast en utsmyckning och inte som många tror ett kastmärke. Märket är oftast rött och kan vara både påmålat med färg eller en lapp som klistras på pannan.
    Mittbenan fyller hon med sindur, det orange eller röda färgämnet cinnober som är det främsta kännetecknet på en indisk gift kvinna, och mellan ögonbrynen i pannan sätter hon fast en bindi, i Sverige ofta felaktigt kallad ”kastmärke”. Bindin målades förr med kumkum, rött pulver, men nuförtiden kan man köpa färdiga kartor med självhäftande bindis i alla tänkbara former och färger.

Bindi betyder två saker på hindispråket. Dels noll, men också det pannmärke som flickor och kvinnor har som skönhetsmärke. På andra håll i världen tror fortfarande många människor att det är ett “kastmärke“, men det är fel.
    Poeten Bihari, som levde under medeltiden, skrev:
    “Om du sätter en bindi (nolla) efter en etta ökar du talet tio gånger. Om du sätter en bindi (pannmärket) på en kvinna ökar du hennes skönhet tusenfalt!”

Ordet “kast” kommer urspungligen från portugisiskans “casta”, som betyder “släkte” eller “ras”. Det var en benämning de använde för att beskriva den ståndsindelning de fann när de kom till Indien på 1500-talet. Jag har hört sägas att kastsystemet finns kvar, om än i begränsad utsträckning, i de mer “outbildade” områdena.

Svar på tråden pricken i pannan på indiska kvinnor, vad betyder den?