• mumsfillibabba

    Gravid och jobbar i butik!!!!

    Hej!

    Hur går det för er tjejer som har ett arbete som kräver att man står eller springer rint HELA dagen?

    Jag är gravid i vecka 25 nu. Har pluggat heltid denna termin och jobbat extra lite.

    Nu har mitt sommar schema kommit igång på riktigt, ska jobba typ heltid. Denna vecka har jag jobbat ganska många pass och har haft SJUKT ONT i fötterna och ryggen. Jag brukar kunna stå ut med lite smärta... men det här!!!
    Jag känner inte att jag kommer att palla hela sommaren, kommer ju bara bli tyngre!

    Vad gör ni andra?
    Hur går det för er?
    Vänjer man sig?
    Har ni kommit överense med chefen om at ni kan ta flera mindre raste under dagen?
    Har ni blivit sjukskrivna?

  • Svar på tråden Gravid och jobbar i butik!!!!
  • samuel05

    Jag arbetar i vanliga fall i butik med mycket hekt och stress...men går sedan en vecka på HP...jag känner igen din känsla! stå och gå hela dagarna tar ut sin rätt , när kvällen kom var både tår och fingrar helt bortdomnade.
    Vid min första graviditet fick jag inte beviljat Hp, men blev sedan sjukskriven pgav tidiga värkar istället. Denna gången var det inga problem...och tacksam är jag för det. Ok tiden går lite saktare till BF men skönt att ta det lugnt nu i sommarvärmen. Stå ut eller sök HP!! Frågan är ju alltid fri.

  • mumsfillibabba

    JO, igår föreslog min barnmorska att jag skulle söka HP men det känns trist att gå hemma ända till september.

    Jag ska stå ut lite till iallafall. Fick köpa ett höft bälte igår, hoppas att det blir bättre nu.

  • Madde A

    Jag jobbar i butik men har tyvär redan fått foglossning (är i v.16) så jag blir nog sjukskriven snart för det är rätt illa. Men vist är det jobbigt när man står hela dagarna, stödstrumpor kan ju vara ett bra tips, finns ju sånna som ser ut som nylonstrumpor.
    HP kan man söka o får gå på det 2månader innan bf i så fall.
    Men jag tycker nog du ska prata med din chef för som du sa kanske du kan få ta fler kortare raster.

  • Carisma95

    Tänk bara på att för att ha rätt till HP måste din arb.givare försökt (men inte kunnat) ge dig lättare arb.uppgifter. Prata med din chef om det går att ändra så du slipper stå/gå så mycket ? (Även om mycket butiksarbete innebär just det)


    A stumble may prevent a fall....
  • cecell

    Din chef SKA omplacera dig till lättare arbetsuppgifter om han kan, när du begär det. Om du fortfarande har ont efter det så får du söka HP. Jag arbetar i en mataffär och begärde omplacering när jag va gravid förra gången. Jag fick kassatjänst eftersom det va det enda han kunde ge mig. Men där är det väldigt enformigt, trångt och tunga lyft också så jag sökte HP när jag fick allt för ont. Fick beviljat halv HP och arbetade halva dagar. Lycka till!

  • Petra 1980

    Jag jobbar också i affär. Har jag kassa betyder det att jag sitter hela tiden, vilket är tungt och trångt och en massa tunga lyft blir det också (varför ska folk envisas med att lyfta upp potatissäckar??) och har jag kundbetjäning så står jag hela tiden, vilket också är tungt. Men hittills har det gått bra iallafall, är i v.24. Får semester om 1½ mån så jag ser fram emot det och sen ska jag bara jobba ett par dagar innan jag blir mammaledig. Och jag har redan kommit överens med min chef om att endast ha korta arbetspass mellan semestern och mammaledigheten, så det ska nog gå bra. Om inte så måste jag väl försöka få sjukledigt den veckan det handlar om.

  • samuel05

    Jag jobbar inom en stor klädkedja och det skiljer sig lite ifrån livsmedelbutiker...vi kan inte sitta i kassan och har oftast inte mer än 2-3h kassapass om dagen. Resten innebär tynga lyft och arbete på "olika" höjder, trånga fönster och mycket trappor mellan lager och toalett..Här kan inte vår chef ge oss lättare arbetsuppgifter eftersom det ej finns sådana ...alla arbetar på samma sätt oavsett om du är butiksansvarig el."vanlig" säljare. Och visst är det "tråkigt" att gå hemma 2 mån innan BF, men under denna årstiden kan man utnyttja det som en "semester" och passa på att vila upp sig. Speciellt eftersom man har en son i trotsåldern som man "kämpar" med varje dag.

  • mumsfillibabba

    Tack för alla svar!

    Jag jobbar i en kläd affär med stor omsättning varje dag.
    Det blir långa stunder bakom en kassa där man måste stå upp. Ingen tid till at sitta alls förutom 30 minuters luch.

    Mellan kunderna måste jag ju hämta kläder ifrån prov hytten samt packa, galja upp kläder från lager.
    Sedan springa in på lagret och hämta grejer som kunder frågar efter mm.

    Jag har aldrig uplevt uppgifterna som jobbiga förut och känner mig klen som får ont och inte orkar längre.
    Förra året var 2 tjejer på jobbet gravida och de verkade inte ha särskilt ont. Det jobbade i stort sätt in i det sista!

  • mumsfillibabba

    Jag ska ge det ca 2, 3 veckor till. För jag kanske vänjer mig?!

  • JLS

     Jag jobbar på HM och jag fick hp beviljad utan problem då det är en stor klädbutik med mkt stress och mkt spring. Finns ju inte en enda stol i butiken att sitta på om man behöver, förekommer en del tunga lyft men framförallt blev jag nog beviljad hp pga att det inte går att ta rast när jag vill, kan inte sitta om det behövs och är uppe och går och står hela dagarna.

    Gick inte heller att omplacera då man ju utför samma arbete oavsett befattning i butiken. Ansök om hp tycker jag, man behöver vila upp sig inför det som komma skall och man hittar alltid något att sysselsätta sig med. Familjeliv t ex

    Dock har jag hört att det blivit svårare att få hp om man jobbar med livsmedel t ex där man sitter i kassan då fk inte anser att kassaarbete är tungt om man kan sitta där. Men det är alltid värt att söka


    Vårt lilla mirakel...♥ Bf 080621 ♥
  • JLS
    mumsfillibabba skrev 2008-06-03 11:54:32 följande:
    Tack för alla svar!Jag jobbar i en kläd affär med stor omsättning varje dag.Det blir långa stunder bakom en kassa där man måste stå upp. Ingen tid till at sitta alls förutom 30 minuters luch.Mellan kunderna måste jag ju hämta kläder ifrån prov hytten samt packa, galja upp kläder från lager.Sedan springa in på lagret och hämta grejer som kunder frågar efter mm.Jag har aldrig uplevt uppgifterna som jobbiga förut och känner mig klen som får ont och inte orkar längre. Förra året var 2 tjejer på jobbet gravida och de verkade inte ha särskilt ont. Det jobbade i stort sätt in i det sista!
    Och det där med att två andra tjejer verkade orka...Alla graviditeter är ju olika jobbiga och krävande, det går inte att jämföra graviditeter på det sättet anser jag då vissa kan uppleva jobbet väldigt tung och vissa tycker det är jättelätt att jobba in i det sista. Man får utgå ifrån sig själv, orkar man inte så får man agera därefter.

    Jag fick en hel del sammandragningar när jag gick snabbt och mkt en del dagar och det var inte så bekvämt direkt Fick också kramp i benen emellanåt så jag knappt kunde röra mig framåt, alla undrade väl varför man stod där och grimaserade.
    Vårt lilla mirakel...♥ Bf 080621 ♥
  • rosahjärtan

    Tänk på att skor är jätte viktigt. Spara inte pengar på det utan köp riktiga skor som är bra för dinna fötter, som då oxå blir bra för hela din kropp.

  • samuel05
    JLS skrev 2008-06-03 12:06:07 följande:
     Jag jobbar på HM
    Ja med! Får man fråga vilken butik? vill du inte skriva det här kan du gå in på min sida...Själv jobbade jag (innan HP) som VM i Hässleholm, men har min fasta tjänst i Lundcity.

    Inställningen till att ge HP inom konfektionsbutiker har nog ändrats från bara några år tillbaka..Jag sökte även med min son (-05)men fick avslag trots överklagan. Då blev jag sjukskriven iställe. Nu fick jag godkänt med besked efter 1 1/2 vecka!!

    Visst är det tråkigt att inte kunna jobba, men funkar det inte så vad gör man?!!
  • mumsfillibabba

    Jag har köpt ett par kanonbra fotriktiga skor... sköna och luftiga.

    Jag tycker att det har gått lite bättre med höftbältet, men när det har gått ca 4 timmar så blir det nästan olidligt jobbigt Å ändå måste man jobba några timmar till!

    Riktigt svårt att vara trevlig och hjälpsam mot kunderna då man nästan bara vill gråta!

    Får nog prata med BM om sjukskrivning. Eller vem är det igentligen som sjukskriver än?? BM eller någon annan läkare?

  • Madde A

    Det är en läkare som sjukskriver dig. Men din BM kan hjälpa dig om vilken läkare du ska vända dig till

  • Kahmkouolna

    Hej!

    Jag ska börja jobba i en mat butik är i vecka 3. Jag undrar om ni kan skriva hela ordet för förkortningen för att jag är inte så insatt i det.

  • Anonym4848
    Kahmkouolna skrev 2021-01-22 14:02:03 följande:

    Hej!

    Jag ska börja jobba i en mat butik är i vecka 3. Jag undrar om ni kan skriva hela ordet för förkortningen för att jag är inte så insatt i det.


    Tråden är 13 år gammal..
  • Ängamat
    Kahmkouolna skrev 2021-01-22 14:02:03 följande:

    Hej!

    Jag ska börja jobba i en mat butik är i vecka 3. Jag undrar om ni kan skriva hela ordet för förkortningen för att jag är inte så insatt i det.


    Kan det vara HP du undrar över? Det står för havandeskapspenning, något man kan ansöka om hos försäkringskassan om man har ett tungt jobb. Då kan man gå hem 60 dagar innan barnet är beräknat att

    Födas.

    Man kan även få havandeskapspenning tidigare om det finns risker i arbetet och det ej gå att omplacera, och chefen förbjuder en att arbeta.
  • Ängamat
    Kahmkouolna skrev 2021-01-22 14:02:03 följande:

    Hej!

    Jag ska börja jobba i en mat butik är i vecka 3. Jag undrar om ni kan skriva hela ordet för förkortningen för att jag är inte så insatt i det.


    Kan det vara HP du undrar över? Det står för havandeskapspenning, något man kan ansöka om hos försäkringskassan om man har ett tungt jobb. Då kan man gå hem 60 dagar innan barnet är beräknat att

    Födas.

    Man kan även få havandeskapspenning tidigare om det finns risker i arbetet och det ej gå att omplacera, och chefen förbjuder en att arbeta.
Svar på tråden Gravid och jobbar i butik!!!!