Köttfärsen e för gammal vad e de värsta som kan hända??
Nej jag såg nu att våran köttfärs i storpack gick ut den 30:e. Idag e de ju 1:a...vågar man använda den ändå? Vad e de värsta som kan hända?
Nej jag såg nu att våran köttfärs i storpack gick ut den 30:e. Idag e de ju 1:a...vågar man använda den ändå? Vad e de värsta som kan hända?
har den varit fryst?
Kan bli matförgiftad, är väl det värsta antar jag. Två dagar gammal färs skulle inte jag chansa med.
Luktar den okej så kandu använda den, dock inte om den luktar surt
Lukta på den.
Det kan ju börja växa farliga bakterier i den, ex listeria.
Säger som någon här över; lukta på den. Luktar den okej och ser okej ut så är det inga problem. Du skall ju tillaga den också. Så har jag gjort flera gånger.
Den kan vara dålig trots att den inte luktar. Min morbror blev matförgiftad av dåligt kött en gång och dra på trissor så sjuk han blev. Är säkert 15 år sen och ändå drar han sig för att äta färs.
luktar den ruttet ska du inte använda den men det brukar inte vara nån fara. vi brukar använda vår om den inte luktar eller har legat för länge men 2 dagar är inget
om de har varit fryst skulle jag äta den, dock inte om den är alldeles för gammal.. 1 månad gammal färs har jag ätit utan att bli sjuk om den varit fryst. Längre har jag inte vågat vänta
Måste bara fråga, hur ser en dålig köttfärs ut? Har personligen aldrig varit i kontakt med en sån, så jag undrar nu faktiskt.
men gränsen för fryst kött har jag hört är 3 månader.
vart tog lilla mandarin vägen??
Eftersom att köttfärs är i så små delar så är det en ypperlig grogrund för bakterier eftersomd etfinns många ytor för bakterierna att fästa. Ävenom bakterierna dör vid upphettnig så lämnar flera kvar gifter i maten somorsakar sjukdom. Därför skulle jag kasta färsen.
Okej okej...njae den luktar ju inte dåligt alls. Men vågar kanske inte chansa heller...så typiskt oss att glömma bort "den"