• LillaMandarin

Köttfärsen e för gammal vad e de värsta som kan hända??

Nej jag såg nu att våran köttfärs i storpack gick ut den 30:e. Idag e de ju 1:a...vågar man använda den ändå? Vad e de värsta som kan hända?

• Svar på tråden Köttfärsen e för gammal vad e de värsta som kan hända??
  • Vickan I

Kan bli matförgiftad, är väl det värsta antar jag. Två dagar gammal färs skulle inte jag chansa med.

google it goddammit!!!!
  • Twilight

Luktar den okej så kandu använda den, dock inte om den luktar surt

♥Familjen♥
  • Suri

Lukta på den.
    Det kan ju börja växa farliga bakterier i den, ex listeria.

• BettanB

Säger som någon här över; lukta på den. Luktar den okej och ser okej ut så är det inga problem. Du skall ju tillaga den också. Så har jag gjort flera gånger.

• Pelargonen

Den kan vara dålig trots att den inte luktar. Min morbror blev matförgiftad av dåligt kött en gång och dra på trissor så sjuk han blev. Är säkert 15 år sen och ändå drar han sig för att äta färs.

• mammahell

luktar den ruttet ska du inte använda den men det brukar inte vara nån fara. vi brukar använda vår om den inte luktar eller har legat för länge men 2 dagar är inget

Anja 070206 *Bf barn 2 080911*
  • Ceropegia021

om de har varit fryst skulle jag äta den, dock inte om den är alldeles för gammal.. 1 månad gammal färs har jag ätit utan att bli sjuk om den varit fryst. Längre har jag inte vågat vänta

• Muslimah

Måste bara fråga, hur ser en dålig köttfärs ut? Har personligen aldrig varit i kontakt med en sån, så jag undrar nu faktiskt.

• Ceropegia021

men gränsen för fryst kött har jag hört är 3 månader.

• mammahell
    Ceropegia021 skrev 2008-06-01 20:06:48 följande:
    beror lite på vad för kött, 6 månader kan gris vara fryst utan problem men helst inte längre
    Anja 070206 *Bf barn 2 080911*
  • Ceropegia021

vart tog lilla mandarin vägen??

• NoMatter
    Ceropegia021 skrev 2008-06-01 20:06:48 följande:
    Gränsen för fett och malet kött är ungefär tre månader.
    Mindre fett kött som t.ex älgkött klarar sig i ett år ungefär. Ju mer fett desto kortare hållbarhet, det är nämligen fettet som härsknar.

OnT: Om köttfärsen luktar illa eller är missfärgad ska du absolut inte äta den. Om man vill att köttfärsen ska hålla en dag extra så är tipset att salta den och ställa den i kylen men aldrig mer än två dagar över bäst före datum.
    Jag tänker, alltså är jag.........kvinna.
  • Morbid Mistress

Eftersom att köttfärs är i så små delar så är det en ypperlig grogrund för bakterier eftersomd etfinns många ytor för bakterierna att fästa. Ävenom bakterierna dör vid upphettnig så lämnar flera kvar gifter i maten somorsakar sjukdom. Därför skulle jag kasta färsen.

Finns gud slår hon sig för pannan över människans dumhet
  • LillaMandarin

Okej okej...njae den luktar ju inte dåligt alls. Men vågar kanske inte chansa heller...så typiskt oss att glömma bort "den"

Svar på tråden Köttfärsen e för gammal vad e de värsta som kan hända??