• Ofir1

Lättmonterad, liten och billig bilbarnstol? Brio zento?

Hej!
    Nu är det snart dags för oss att köpa bilbarnstol till våra tvillingtjejer på 7 månader.
    Vi har ingen egen bil nu men kommer att åka med andra ibland (läs mycket sällan).
    Därför måsta bilbarnstolen vara ganska lätt att flytta/montera och passa i de flesta bilar. Eftersom vi har tvillingtjejer måste den även gå att kunna ha två bak och en bak och en fram. De får heller inte vara jätte dyra eftersom vi måste köpa två på samma gång.
    Vi funderar på att köpa två Brio zento för ca 2 000kr styck. Vad har ni för erfarenheter av den? Kan den uppfylla våra krav?
    Finns det någon annan stol som passar oss bättre?

♥ Ofir1 + Darkest July ♥ Elly & Nadja, födda 29 okt ♥
  • Svar på tråden Lättmonterad, liten och billig bilbarnstol? Brio zento?
  • norgesessan

De flästa bilbarnstolar har samma koncept. Stolarna fästs med två rämmar till bilsätet framme, eller öglor i golvet (Det har vi).
    Eftersom ni har två olika bilar hadde jag köpt 2 extra par förankringsband, så sitter dom alltid i bilarna. Det brukar förlja med förankringsband till stolen ni köper (iallafall när jag har köpt). Bilbältet i sätet bilstolen står i brukar träs ned i ett hål, under, upp genom ett hål på andra sidan, och i bältelåset (britax two way, rekomanderar dock inte den till små barn), våran graco har två horn som man lägger bältet över, sen under stolen, sedan över det andra hornet, och i bältelåset.

Den jag anser att är säkrast är izi nånting (har helt glömt) MEN den är dyr och är jobbig att montera ofta. Den har inte vi själv..

Emil 03 och Jonathan 05
  • Ofir1

Tack för ditt svar
    Då förstår jag lite mer. Vet du hur priset brukar ligga på bildbarnstolar. Är 2 000kr ett ok pris?
    Jag förstod inte riktigt vad du menade med (britax two way, rekomanderar dock inte den till små barn). Är det stolen som inte rekommenderas till små barn eller monteringen?

Vi kommer nog köpa extra förankringsband om inte bilarna har öglor i golvet.

Självklart vill man ju ha det allra allra säkraste. Men det måste ju fungera på andra sätt också.

• norgesessan

man måste ha förrankringsband fast man har öglor, men det är l'ättare att moneta fast dom..annars måste den runt fästerna till bilsätet framför.

Vad jag menade med inte rekomanderar är själva stolen..Vi köpte den till våran 5 åring strax innan han fyllde 5 år eftersom den är den med längst rygg, men sidoskyddet är minimalt eftersom man ska kunna använda den framåtvänt sen...

När det blir dax för framåtvänt ska jag dock köpa en framåtvänt bältesstol..Kombistolarna har kompromisserad för mycket.
    (kombistol är en stol man kan ha på båda hållen)

Vi har köpt på rea, 1700 till 1900...Det brukar alltid komma nåt erbjudande, men vi bor i Malmö, det är kanske vanligare här.

Åk till en barnaffär och testa stolarna där, det brukar finnas ett bilsäte med bälte i affären så man kan prova.

Emil 03 och Jonathan 05
  • Ofir1
    norgesessan skrev 2008-06-01 20:53:45 följande:
    man måste ha förrankringsband fast man har öglor, men det är l'ättare att moneta fast dom..annars måste den runt fästerna till bilsätet framför.Vad jag menade med inte rekomanderar är själva stolen..Vi köpte den till våran 5 åring strax innan han fyllde 5 år eftersom den är den med längst rygg, men sidoskyddet är minimalt eftersom man ska kunna använda den framåtvänt sen...När det blir dax för framåtvänt ska jag dock köpa en framåtvänt bältesstol..Kombistolarna har kompromisserad för mycket.(kombistol är en stol man kan ha på båda hållen)Vi har köpt på rea, 1700 till 1900...Det brukar alltid komma nåt erbjudande, men vi bor i Malmö, det är kanske vanligare här.Åk till en barnaffär och testa stolarna där, det brukar finnas ett bilsäte med bälte i affären så man kan prova.
    Jaså, måste man. Hon i affären sa att man endera skulle ha förankringsband eller ögglor. Men jag kanske missuppfattade. Hur som helst så går det nog att ordna.

Vad jag har förstått så brukar barnen ändå växt ur stolen när det är dags att vända. Så vi köper nog en ny stol när de ska sitta framåtvända i stället.

Brio zento som vi funderar på är just nu på rea (1999kr), annars kostar den mer.
    Vi kommer nog ta dit den ena bilen och test montera innan vi köper den.
  • norgesessan

Ja, testa med den trånga bilen.
    Problemet med vändbara stolar är att många vänder INNAN barnet har växt ur, för att det "är" så trångt...för benen....
    Den är som du säger urväxt på båda hållen samtidigt (om öronen har nått kanten).

Emil 03 och Jonathan 05
  • saris

Spana efter reor, vi köpte vår Akta Graco duoflex för 1395 istället för 2495:). Om du inte har super bråttom med att köpa stol förståss....den kan jag för övrigt också tipsa om, lätt att montera och inte så stor.

• Suskiv

Vi köpte Britax Freeway just pga att den är lättmonterad, funkar i alla bilar och var billig (rea 1600). Freewayen har utgått och ersättaren heter Hi-way.

• Kina79

Jag har haft en Brio Zento...var inte nöjd med den. Tyckte varken 2 eller 4 åringen satt bra i den (den är så himla rak i ryggen) och den tar STOR plats. Den är ganska bred så det var svärt att få in två bakåtvända bredvid varandra (de andra vi har är Britax Freeway och Akta Graco Cosmic XTP).
    Jag skulle satsat på Britax Hi-Way (det är som tidigare skrivits efterföljaren till Freeway), lätt att montera, liten och nätt.
    Min stora som nu är 100 cm lång sitter ff bra i lillasysters Freeway. Och lillan som är 2 har suttit i den sen hon var 5 månader och har alltid och sitter ff jättebra i den. Har aldrig trillat med huvudet när hon somnat (vilket annars är ett vanligt problem)

• norgesessan

Ettan satt i en freeway, han trillade ned med huvudet jämt. När tvåan satt i den hadde vi en annan bil, han har aldrig gjort så..

Emil 03 och Jonathan 05
  • Ofir1

Tack tack!

Nu står valet mellan en Britax hi-way och Brio zento.

Men nu är jag helt låst. De verkar bra båda två, fast på olika sätt. Det lutar dock mer åt zenton då den skulle spara oss 800:-.
    Det jag har hört mest negativt om den är att den är väldigt rak och att barnen sitter dåligt. Fast är inte det mest problem när de är små?
    Vi åker ju ytterst sällan bil. På dessa 7 månader har vi bara åkt 3 gånger (från bb och fram och tillbaka till mina föräldrar på jul, 20 min resväg).
    Så det kanske inte gör så mycket om de sitter lite dåligt någon enstaka kort bit om det blir bättre när de är större.
    Vad tror ni? Fler erfaranheter om brio zento eller Brítax hi-way?

• linus

Mellan de två skulle jag starkt rekommendera Hiway!
    DEn har dels kortare sittyta, inte lika djup ( i Zenton kan vissa barn speciellt små "tryckas ihop" då den är så djup).
    Hiway har mycket bättre kollisionsskydd och inte lika otymplig

• Vaja

Vi har en Brio Zento. Jag tycker den är kanon. Vi köpte den när sonen var 4 månader, och har suttit perfekt från första stund. Beroende på hur barnen sitter i stolarna tror jag beror mer på lutningen på stolen i bilsätet. Har märkt att beroende på vilken bil stolen sitter i, sitter barnen olika i stolen. (hmm vad rörigt det lät, hoppas att ni fattar vad jag menar) Det enda "fel" kan se med Brion är väl att den är lite bred, fast vår son hade inte fått plats i en smalare då han är rätt stor för sin ålder.

• norgesessan

JAg hadde nog valt hiway, eftersom jag tycker om den gamla freeway..Dessutom tycker jag om stolar som bara är bakåtvända..

Emil 03 och Jonathan 05
  • Ofir1

Jag är helt på det klara med att man inte får ha en barnbilstol där det finns en framförvarande krockkudde. Men hur är det med sido krockkuddar?

• norgesessan

Har för mig att det går bra, men jag tror det står att man ska kolla upp det med dom som har gjort bilen.

Emil 03 och Jonathan 05
Svar på tråden Lättmonterad, liten och billig bilbarnstol? Brio zento?