hur lång ti tar det innan gräsfrön gror?
Sådde för exakt en vecka sedan, vattnar rikligt men inget syns ? Hur lng tid tar det innan fröet gror?
Bonden som har åker bredvid oss sådde och det lyser grönt efter ca 5dagar
Sådde för exakt en vecka sedan, vattnar rikligt men inget syns ? Hur lng tid tar det innan fröet gror?
Bonden som har åker bredvid oss sådde och det lyser grönt efter ca 5dagar
Undrar jag också!
Hm, det där med gräsfrö är knepigt, tycker jag i alla fall. Vi sådde ny gräsmatta ifjol (när det var som varmast, rek. inte) och vi tyckte att det tog lång tid innan fröna grodde, ogräset kom först om jag säger så. Nu i år så har vi fixat till ytterligare en gräsmatta och den tar minst lika lång tid på sig att gro. Nästan så att man funderar på att det kanske är fel på fröna, men jag ger inte upp än
Vi har också sått gräs nyligen. För sådär tio dagar sedan. Den har ännu inte börjat gro, men det är ju extremt viktigt att man håller fröna fuktiga fram tills dess att de vuxit lite grand. I denna värmen är jag glad att vi har egen brunn, för man får ju vattna hela dagarna!
Det Ska ta ca 14dagar för fröna att börja gro.
Havre växer snabbare. Har hört någonstans att man ska prova så lite havre i gräsmattan när man annlägger en ny, då blir den mycket tätare redan första året. Har försökt få min man att testa det (han jobbar med bla att anlägga gräsmattor) mmen det har inte blivit av.
Sen finns det ju olika sorters gräsfrö också. I allmänna planteringar använder de en blandning av både snabbväxande frön som inte ger så hållbart gräs, och frön som tar längre tid på sig men som ger en hållbarare matta.
Den bästa tiden att så gräs på är på sensommaren i augusti mån, då är luften lagom fuktig på natten.
Det går att så på sommaren med men räkna med att somliga gräsfrön bränns bort o att man måste vattna väldigt mkt.
Man bör även täcka fröna med ett tunt lager jord tex med en lövräffsa.
Det är skitsvårt att så gräs när det är sommar.
Man ska inte gå på gräset o inte heller klippa det förrän det är minst 6 cm högt o då bara klippa ner det till3cm o sedan gödning. Klipper man ner det för mkt riskerar man att det bränns bort. Var noga med att grunden i jorden att marken är jämn o fin o att jorden har fått gödning.
På samma gräsmatta kan man få använda sig av olika gräsfrön beroende på hur marken ser ut, är det mkt skugga på ett ställe behövs frön för det osv.
Det kan ta upp till 3v innan fröna börjar gro om det är varmt o sommar ute. Allt vatten man ger på dagen dunstar ju bara bort i värmen men håller marken fuktig ändå. Bäst är att vattna på kvällar o morgnar samt att inte vattna för mkt då. Det får inte ligga pölar på marken. Bättre att vattna i omgångar på typ 15min vardera.
Vi sådde i maj för 2 år sen.
Man fick vattna mycket! Ibland både morgon och kväll.
Man ska inte vattna mitt på dagen för det är för varmt utan tidigt och sent.
Tog 2.3v innan det syntes lite smått grönt.
Men det tog längre innan det kunde kallas gräsmatta
Fast vi kunde iaf vara ute där unde andra halvan av sommaren.
Grannen sådde i augusti och nu ser våra lika ut så i längden tjänar man inget på att så tidigare.
Hade en granne för länge sedan på landet som sa att han misstänkte att han sått fröna upp och ner - eftersom det tog så lång tid
Det TAR relativt lång tid. Vi sådde en gräsplätt för några år sedan och den är fortfarande lite otät och jag kommer ihåg att det tog några veckor innan det började synas.
Vi ska nu så gräsmatta på en stor plätt ca 800 kv och det kommer nog ta en jäkla lång tid innan den blir komplett. Vi räknar med ca 3-4 veckor innan vi ser de första grässtråna
Tålamod!
Vi sådde den 16 maj, och nu ser den nästan ut som en gräsmatta ! Det gick väldigt segt i början men sen började vi vattna som f-n på kvällarna och då kom den på rekord fart! Så mitt tips är att vattna SUPER mycket på kvällarna. Vi hade även på gödning när vi sådde..
lycka till!
Det är ju lite skillnad på gräs och havre. Sedan har ju åkern förarbetas med plog, harv, den har gödslats och vid sådd säkerligen även körts med en vält för att öka markkontakten för fröet.
Ungefär det som Charro pratar om ang. lövräffsan v s markkontakt.
Skall man verkligen gödsla när man har nysådd gräsmatta sedan en vecka?
Sonen och jag planterade gräs i ett påskägg. Det tog typ en vecka (har jag för mig).