• simi

Får båda vara hemma samtidigt som föräldralediga (utan fp)

Formellt sett från ag och försäkringskassans håll, får båda föräldrarna vara föräldralediga samtidigt? Självklart får ju båda inte ta ut fp samtidigt men kan en förälder uppge föräldraledighet samtidigt som den andra också är föräldraledig (bortsett från de 10 pappadagarna)?

• Svar på tråden Får båda vara hemma samtidigt som föräldralediga (utan fp)
  • Teskedsmamman

Båda får vara hemma men man kan inte ta ut fp samtidigt.... ma kan ta t ex halva dagen var...

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Silverkatten06

Njae, då får nog den ena söka tjänstledigt istället..

• carola1977

Fast jag har kompisar där mamma var hemma på heltid och pappa var hemma varje fredag barnets första år. Det var bara han som tog fp på fredagar så klart.

• Cia o krabaten

Att vara förääldraledig är ju att vara tjänstledig.
    FK skiter väl i om du går hemma utan inkomst om din man tar ut FP.

• Catti41

Du har rätt att vara ledig från ditt jobb tills dess barnet är 18 månader. Detta utan att ta ut FPom du inte vill ta ut det. Och det gäller båda föräldrarna. VIssa arbetsgivare är mer generösa, i mitt avtal gäller det tills barnet är tre år gammalt.

Så ja, ni kan vara föräldralediga båda två, ni kan ta ut FP vid olika tillfällen båda två, eller bara en av er, eller ingen av er. Det gör ni som ni vill.

• Micke

Ja, fram till barnet är 18 månader kan man vara hemma samtidigt.

Efter 18 mån så krävs det att man tar ut FP för att ha rätt att vara ledig. Och eftersom bara en åt gången kan ta ut FP så går det då inte längre att vara hemma samtidigt.

• simi

jag vet ju att många gör så och vi har också gjort så, det är ju ingen som dubbelkollar direkt, men jag undrar hur regelverket egentligen ser ut. Kanske är det individualiserat så att det en förälder alltid kan vara ledig oberoende av att den andra också är ledig? Jag pratar alltså bara om själva skälet till att man är hemma från jobbet, inte alls om fp.

• elinville

Båda får vara hemma tills abrnet är 18 månader, men man kan bara plocka ut en dag, dvs antingen tar den ena föräldern ut fp eller så tar båda ut men bara halvdag

Maja 070703
  • simi

Kanske blev det knasigt att lägga denna tråd under föräldrapenning för det har ju egentligen med enbart med vad man uppger för arbetsgivaren att göra. Om arbetsgivaren inte har några problem med att man är hemma, säg, en vecka som föräldraledig och man samtidigt inte tar ut fp, vad kan eg hända? Ett annat alternativ på samma tema är vad händer om båda uppger att de är hemma för sjukt barn och bara den ena tar ut ersättning?

Svar på tråden Får båda vara hemma samtidigt som föräldralediga (utan fp)