• kikkolina

varför blir de dålig bildkvalite på fotoshoppade kort?

hej..har en tjej som fotoshoppat några bilder åt mig....o nu när ja ska beställa en förstoring på ett av korten...så blir kvaliten på bilden dålig...så dålig att de avråder förstoringen...varför blir den de??? gör ja nåt fel???????? Går de inte få den i samma kvalite som innan??

Min älskade Tindra! du är guld värd!!!!!
  • Svar på tråden varför blir de dålig bildkvalite på fotoshoppade kort?
  • Zemcia

om bilden är tagen i jpg så blir den dålig om man fotoshoppar om o om igen så om hon har shoppat o sparat o sen shoppat igen o sparat osv så blir kvalitén dålig. >Så har jag fått det förklarrat i alla fall.

• Siili

Hon kanske har gjort om den och sparat den i sämre upplösning också?

Gabba Gabba Hey!
  • Dame72

När jag fixar med bilder sparar jag alltid om grundbilden i photoshopformatet (jag använder PSP så jag vet inte vad det heter i Photoshop).
    Sen ändrar jag upplösningen till minst 300 dpi. Fixar med bilden och när jag är klar sparar jag om den i jpg och sen beställer jag. Funkar jättebra!.
    Men om man grejar med bilden i jpg hela tiden, då tappar den jättemkt i kvalitet.

• Twilight

Fan, kan inte svara...

Hon har säkert sparat dem med för dålig upplösning... När jag fixar kort åt folk på nätet så bryr jag mig aldrig om att spara dessa högupplösta iaf, det gör jag bara till mig själv om jag vet att jag ska framkalla.

Hur stora är bilderna?

♥Familjen♥
  • Dame72

TS: har du talat om för tjejen att det inte blir bra och att du tänkt skriva ut bilden?

• Daou

Det finns flera olika saker som kan sänka kvaliteten på en photoshoppad bild:

1. I vilken kvalitet är bilden sparad? Hög - medium - låg?

Ju lägre kvalitet, desto mindre bildfil, alltså utrymmet bilden tar på hårddisken. Ofta syns inte den lägre kvaliteten på skärmen, men väl när man försöker skriva ut bilden. En alltför hårdkomprimerad bild blir fullständigt hopplös när man försöker skriva ut den. Defaultvärdet när man sparar en jpg-bild är kvaliteten medium eller 8 på en skala från 1 till 12. Tänker man inte på att dra ut reglaget till maxvärdet har man redan tappat en stor mängd bildinformation.

2. Är bilden lika stor som innan?

Är det lika många pixlar på längden och bredden som tidigare? Om man krymper bildens fysiska yta går det inte längre att skriva ut bilden i större storlekar utan att det blir pixligt och detaljlöst, antingen att pixlarna (de individuella bildpunkterna) börjar synas som små fyrkanter eller att bilden ser oskarp ut.

3. Hur mycket av färgrymden har försvunnit?

Varje gång man drar i något av reglagen för att meka med färgerna minskar man i regel mängden nyanser och färgskärpa. Det som ser bra ut när det visas på skärm är inte nödvändigtvis lika bra för en utskrift. Ju fler gånger man går in och rycker och drar i de olika värdena, desto mer tar man bort av den ursprungliga informationsmängden.

4. Hur mycket har skärpan mekats med?

Det man gör för att ge en bild ett bättre utseende för skärmen är inte nödvändigtvis bra för utskrifter.

Har du kvar de ursprungliga och oförändrade bilderna, så är det relativt lätt att kontrollera åtminstone något av ovanstående.

• FL Lisa

har hon som hjälpt dig att redigera bilderna tagit orginalbilderna från ditt galleri här på FL så har du förklaringen till den dåliga kvaliten där. Maxmått på bilder i galleriet på FL är nämligen 600 * 600 pixlar och det är alldeles för litet för att kunna göra förstoringar på.

• kikkolina

tack...där va felet...haha.............!! då vet ja

Min älskade Tindra! du är guld värd!!!!!
Svar på tråden varför blir de dålig bildkvalite på fotoshoppade kort?