• Perry the Platypus

Ångerrätt på äktenskap?

Jag ska gifta mig nästa lördag, men funderar på en sak. Om det nu visar sig att han inte är så kul som jag tror, hur lång är ångertiden då? Om jag t ex inte gillar morgongåvan, kan jag då få äktenskapet annullerat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-02 14:02
    Kan ni tänka er - nu hamnade den här tråden i sandlådan!? Det är alltid nån glädjedödare som ska lägga sig i....

• Svar på tråden Ångerrätt på äktenskap?
  • Smultron ett

10 dagars öppet köp

• Tudde

Varför gifter dudig om du inte redan innan vet?

• sezzan

Är du allvarlig, eller hade denna tråd kanske passat bättre i sandlådan??

Hellre lite otur än ingen tur alls..
  • Tecken

Eftersom det är konsumentköpslagen som gäller, så kan du reklamera i tre år, förutsatt att du sparat kvitto på honom. Köp ett fint exemplar från början nästa gång.

• Andaloal

??????

Har du fått kalla fötter eller?

Du vet att du bor på en liten ort när folk vet saker om dig innan du själv vet om dom
  • Zofye

Minsann, där fick man lära sig nått nytt!
    Gäller detta även om man har övningskört sin blivande make i sisådär sju-åtta år innan man skrider till altaret?

Tecken skrev 2008-06-02 09:02:10 följande:
    Eftersom det är konsumentköpslagen som gäller, så kan du reklamera i tre år, förutsatt att du sparat kvitto på honom. Köp ett fint exemplar från början nästa gång.
  • Tecken
    LAV0LINA skrev 2008-06-02 09:10:16 följande:
    Minsann, där fick man lära sig nått nytt! Gäller detta även om man har övningskört sin blivande make i sisådär sju-åtta år innan man skrider till altaret?
    Nej, tyvärr. Det blir då väldigt svårt att påvisa fabrikationsfel, som inte synts innan
  • Mia83

Själv tror jag stenhårt på leasing i de fall man är osäker.

• dio

Sammanfattar de konkreta råd du har fått:

1. Enligt Smultron Ett så har du 10 dagars öppet köp- praktiskt! Då är det bara att byta ut honom på en gång om det visar sig vara stora skador som inte framkommit innan giftermålet.

2. Tecken har kollat upp det hela och informerar om konsumentköplagen som gäller i 3 år. KOm ihåg att spara kvittot för både punkt 1 och 2. Om jag var du (om det nu inte visar sig vara direkta produktionsfel) så skulle jag ge honom ett år för att se om "äkta maken rollen" utförs väl.

3. EKJ76 tipsar om försäkringen Dolda fel. Se till att teckna den snarast! Den gäller enbart före giftermålet, går inte att tecknas efter då du redan kan ha funnit dessa fel.

Mina tips är väl att du ska se till att testköra honom innan lördag så du vet vad han går för. Om han inte håller upp till måtten så kan du ju redan nu avbryta köpet.

Svar på tråden Ångerrätt på äktenskap?