• Anonym (suck)

Buckla i bilen, andra föräldrar hjälp mig!

Igår hade vi en massa saker med oss i bilen, vi är sådana där dryga människor som tar 1 år på oss att flytta klart, så vi körde upp precis vid vår ytterdörr. Jag gick på toa och maken bar in alla sakerna.

Sen på kvällen så märker vi en jättestor buckla på framskärmen och den hade inte varit där tidigare under dagen så den måste uppkommit från det att vi kom hem.
    Vi har bilen parkerad så att den sidan som är bucklad är mot skogen, ingen möjlighet för någon att backa in i den eller "råka" slå i något i den.

Enda gången den stod obevakad på det andra hållet (alltså fritt på bägge sidor) är när vi lastade av sakerna.

Då var det ett litet barn som cyklade runt den. Bucklan passar in med ett cykelhandtag. Det som slagit i, måste varit gummi på det eller mjukt för lacken är inte skadad eller så.

Iaf. Vi spekulerar bara i om det är barnet som ramlat och blivit rädd sen vi såg det ju inte. Detta lilla barn ser redan rädd ut för maken
    Men har bestämt oss för att gå bort och prata med föräldrarna idag och be dom fråga barnet. Vi blir givetvis inte arga, vill inte ha ersättning eller något. Men om det inte skulle vara barnet utan någon som slagit med ex gummiklubba i bilen så är det personligt och då måste vi polisanmäla det. För vårt förråd blev uppbrutet för 2 månader sedan.

Hur ska man kunna prata med föräldrarna på ett bra sätt så de inte tror att vi anklagar deras barn? Hur hade ni reagerat på om någon kom till er och frågade om en sak som denna? Vi vill ju verkligen inte sätta oss på kant med någon, men skulle det vara barnet så mår ju säkert inte barnet heller bra
    Och som sagt så man kan ta tag i om det är någon som jävlas med oss.

Det enda komiska i det hela är att vi köpte bilen i torsdags kväll och den fick vara hel och fin tills igår kväll..den sprillans nya frmaskärmen också :p Jaja.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-02 09:35
    Vi har bara bilen trafikförsäkrad och gör därför bara anmälan om det är personligt. Vilket vi vill vara säkra på om det är först..

• Svar på tråden Buckla i bilen, andra föräldrar hjälp mig!
  • Bigmamajama

Om ni vill ha bucklan fixad för på försäkringen och bara betala självrisken så måste ni göra en polisanmälan i vilket fall som hellst skulle jag tro.

Hade det varit mitt barn så hade jag nog velat ha starka skäl till att min unge blev misstänkt och tyckte jag det verkade vettigt att det var mitt barn som gjort skadan så hade jag nog erbjudit mig att ersätta självrisken.

Gå till föräldrarna och säj som det är men försök att låta så artiga som möjligt om ni inte vill sätta er på kant med föräldrarna.

• pinglanmadde

Eller varför inte strunta i hur skadan uppkom, gör en polisanmälan, och få ut det på försäkringen?

Jag skulle iofs vilja veta om någon misstänkte mitt barn. Om ni säger nåt, varför inte säga som du skrivit här. Inte liksom anklagande, utan mer undrande. Och artigt, som Bigmamajama skrev.

le och var glad, ty det kunde varit värre.
  • Anonym (suck)

Nej vi har den bara trafikförsäkrad och maken är och slår ut bucklan nu så gott det går.
    Som sagt vi skiter i det så, men vill veta om det är någon jävel som går och slår på vår bil.

Vi kommer direkt att göra klart att vi inte anklagar någon.
    Men att vi frågar för att vi behöver veta om vi ska göra en polisanmälan.
    Att vi såg deras barn cykla runt vid vår bil igår och om h*n råkat ramla/cykla omkull så h*n slagit i den eller om h*n sett något. Vi är liksom inte sura utan tar det som det kommer.
    Vi kommer berätta om att förrådet blivit uppbrutet och att om det hänt vid parkeringen så är det personligt och då måste vi som sagt polisanmäla.

Jag personligen hade velat att någon kom och pratade med mig om det varit mitt barn.
    Har själv haft lite mindre incidenter och det har kännt skönt att fått veta.

Sen att barnet redan ser lite rädd ut för maken är det mest sorgliga.
    Vi har planerat att bo här jättelänge och är det h*n så vill vi inte att den ska vara rädd för honom. Vi bor så nära och har planerat att bo här länge till.

• Anonym

Jag undrar lite över det här med "personligt". Det är väl troligare att nån råkat komma åt er bil av en olyckshändelse än att nån gått och slagit med en gummiklubba? Är man ute efter att förstöra så ta man väl inte en gummiklubba och slår på bilen, tex repar med en nyckel eller nåt liknade? Inbrott och bucklor på bilar är ju inte nåt ovanligt i dagens läge (tyvärr) och brukar sällan vara personligt. Det kanske är så att inbrottet har gjort er lite överkänsliga?

• Anonym (suck)

Som jag skrev i ts så kan det inte ha hänt av en "olycka" på parkeringen. Finns ingen anledning att trycka sig in där vid kanten. Ingen bil som råkat backa in i den.
    Nej det är ingen överkänslighet för det inträffade en sak innan låset blev uppbrutet och det är bara 4 pers som har ett och samma förråd och det är _bara_ lägenhetsnycklarna som passar så man kommer in i själva förrådshuset. Det _var personligt_.
    Någonting utan vassa kanter och med något mjukt på tex som gummi som gör så det inte repar lacken är det som har varit i.

Antingen HAR någon slagit i den med flit eller så har barnet råkat ramla in i den.

Anonym skrev 2008-06-02 10:14:51 följande:
    Jag undrar lite över det här med "personligt". Det är väl troligare att nån råkat komma åt er bil av en olyckshändelse än att nån gått och slagit med en gummiklubba? Är man ute efter att förstöra så ta man väl inte en gummiklubba och slår på bilen, tex repar med en nyckel eller nåt liknade? Inbrott och bucklor på bilar är ju inte nåt ovanligt i dagens läge (tyvärr) och brukar sällan vara personligt. Det kanske är så att inbrottet har gjort er lite överkänsliga?
  • Anonym
    Anonym (suck) skrev 2008-06-02 10:22:32 följande:
    Som jag skrev i ts så kan det inte ha hänt av en "olycka" på parkeringen. Finns ingen anledning att trycka sig in där vid kanten. Ingen bil som råkat backa in i den. Nej det är ingen överkänslighet för det inträffade en sak innan låset blev uppbrutet och det är bara 4 pers som har ett och samma förråd och det är _bara_ lägenhetsnycklarna som passar så man kommer in i själva förrådshuset. Det _var personligt_.Någonting utan vassa kanter och med något mjukt på tex som gummi som gör så det inte repar lacken är det som har varit i. Antingen HAR någon slagit i den med flit eller så har barnet råkat ramla in i den.
    Men om barnet kunde cykla runt bilen så kan väl nån annan också ha gått runt bilen?

Jag tycker f.ö. att ni ska anmäla!
  • Anonym (suck)

Ja därför vi ska be dom fråga om barnet sett något.
    Vid parkeringen kan ingen "gå" förbi den sidan. Det gäller att trycka sig vid buskar och sen smälla till den isf för att få det resultatet.

Barnet var inte på parkeringen utan utanför vår lägenhet där vi hade bilen medans vi lassade av alla våra saker som vi fått hem. Vi är dom där dryga som aldrig bli klara med flytten. Flyttade relativt nyligen.

Nej vi anmäler inte om det är ett barn. Men skulle barnet varken sett något eller råkat cykla in i den så kommer vi anmäla.

Och ang. förrådet så var det inget som blev taget utan en markering om "att jag kan bryta upp det om jag vill".

• Anonym (suck)

Maken ringde nu och hade lyckats slå ut det mesta.
    Är en liten buckla kvar men det är mycket bättre än innan.
    Har bestämt mig för att bara be föräldrarna att fråga barnet om h*n sett någon vid bilen när h*n var ute och cyklade. Har h*n inte det, så kommer vi att anmäla.
    Även prata med vaktbolaget att hålla extra koll vid parkeringar osv

• Anonym

Men var det inte lite förhastat att banka ut bulan om ni ska anmäla till polisen?

• Anonym (suck)

Nej det är noggrant fotograferat och har haft 5 personer som kollat på det. Har den på verkstaden där han och en till bankar ut den.

Anonym skrev 2008-06-02 11:13:49 följande:
    Men var det inte lite förhastat att banka ut bulan om ni ska anmäla till polisen?
Svar på tråden Buckla i bilen, andra föräldrar hjälp mig!