• Zofye

Måla över tapet - stor risk att dom lossnar från väggen?

Vi har många många många lager tapet i köket och jag blev väldigt sugen på att måla över dessa. Min sambo är inte riktigt lika entusiastisk eftersom han påstår att tapeterna kan lossna. Jag har också hört om detta, samtidigt tycker jag att var och varannan människa slänger upp en färgburk på sian tapeter utan att dessa lossnar...
    Är risken inte så stor som man tror?
    Spelar det nån roll om det är tjockt eller tunnt lager tapet?

• Svar på tråden Måla över tapet - stor risk att dom lossnar från väggen?
  • Kazeer

Jag kan bara uttala mig om hur det har funkat när vi har målat över tapeter - det har gått utmärkt. I vårt fall har det bara funnits ett lager tapet.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Jullesmamma

Vi har målat på tapeten i 5 rum med gott resultat!
    Iofs kan det bli som en luftbubbla under (precis som när man tapetserar) men det har slätat ut sig när färgen torkat.

• Nettis1975

Tala med en målerifirma. Sedan tror jag det beror på vilket tapetlim som använts om tapeterna kommer släppa

• PetraMunchen

Kan vara lite småsvårt... beror ju egentligen på hur pass många lager och hur pass bra tapeterna sitter idag. Målarfärg tillför ju fukt och tapetlim har en tendens att kunna lossna då, sen kanske ni har spaltbara tapeter under, dess är ju gjorda för att kunna dras av och lossna.

Jag skulle nog försöka dra bort dom gamla istället, bredspackla väggarna och sen måla. Men det är rätt komplicerat och tar ju så klart längre tid....

• Noctis

Det ska gå att måla direkt på tapeten. Sen om det blir bra eller inte beror på hur många lager tapet det är på vägen. Ju fler lager tapet är desto svårare är det för luftbubblorna att gå tillbaka.

• Jiji

Funkar kanon att måla på tapet, har gjort det hur många gånger som helst!
    Men om tapeten har släppt så får ni räkna med att det blir bubbligt där.
    Bubblor brukar släta ut sig när färgen torkar, men om det redan innan fanns stora bubblor så räkna inte med att de försvinner.

Lycka till!

• jutti

Om tapeten sitter fast ordentligt så kan den aldrig lossna, den kan blåsa sig för limmet luckras upp men den drar ihop sig igen. Tapet som inte drar ihop sig har aldrig suttit fast från början,se efter om du ser luft bubblor innan målning, klappa gärna på väggarna...man hör ett ihåligt ljud om tapeten sitter löst och då rekomenderar jag ej målning, annars så e det bara att rocka loss oavsett hur många lager som sitter på väggen.
    Lycka till

• bananglass

Vi målade om sonens rum ovanpå ett lager om 3 tapeter och tre dagar senare lossnar den understa tapeten på flera ställen. Tjohej, bara att börja om.

• Mia83

Här har vi målat på tapeterna i flera rum och fått jättebra resultat. Vi var dock sparsamma med den första strykningen.

• Zofye

Ok.
    det är MINST 5 lager tapet här.
    Vi bor i en hyresrätt och en omtapetsering (i köket) skulle kosta oss drygt 2000 kr eftersom väggarna måste skrapas innan nästa tapetsering.
    Jag har fått lov att måla direkt på tapeten, men är nu risken ganska stor att tapeterna trillar ner är det ju inte värt det...

• jutti

som sagt, klappa på väggarna o lyssna efter ihåligt ljud, om det är löst någonstans så hörs det...............

• oxytocin

Det beror på underarbetet. Förut då jag målat tapet har det alltid gått bra, men här i vårt hus har det varit dåligt underarbete, och tapeterna har släppt i alla rum (verkade knappt vara nåt lim på dem). Har fått riva bort, spackla, slipa... det har blivit mycket underarbete.

• Knytets mamma

Testa!
    Måla en hörna och se vad som händer. funkar det så funkar det, annars blir det till att dra tapet.

• Knytets

jag e glad för att jag bestämde mig innan jag bröjade med vårt sovrum att dra ner tapeterna, för sedan när jag skulle grunda över där tapeterna INTE släppt när jag skrappat o donat så trilla det bara bort hur lätt som helst.

Så du skulle ju kunna prova att grunda med vit färg innan bara för att se om det släpper, gör det inte det så är det ju bara att köra
    För att det är riktigt skitjobb att dra bort tapeter, men o andra sidan blir det bra mycke snyggare än att se gamla tapetränder kvar efter skarvningar.

Beror lite på vilket rum det är och hur länge ommålningen är tänkt att hålla, typ ungarnas rum gör man väl om lite då å då så då gör det ju inget. O där målas det på väggar o sånt ändå.
    Men sovrummet, vardagsrum o kök kanske är lite roligare att köra lite mer seriöst.

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • Rigmor Mortis

Tips: köp inte billig (skit)färg, den är så blöt. Bättre att köpa kvalitetsfärg. Vi körde med billig färg på tre väggar i vardagsrummet, där blev bubbligt här och var, och dyr färg på fondväggen som är helt slät.

Svar på tråden Måla över tapet - stor risk att dom lossnar från väggen?